Ke každému nástroji či dílu připojili protagonisté zajímavý komentář. I ti, kdo vážné hudbě neholdují, si tak mohli přijít na své. Třeba když muzikanti líčili tragikomický osud kozlíka Karlíka, na jehož roh se hrálo, nebo se zaposlouchat do důvěrně známých melodií.

Jen málokdo si totiž uvědomí, že například znělka Eurovize je ve skutečnosti částí skladby Te Deum, kterou složil M. A. Charpentier koncem sedmnáctého století. Ostatně skladbu Trh ve Scarborough máme spojenou také spíše s táborákem. Tato melodie však nevymizela z hudební paměti evropských národů od šestnáctého století.

Gemshorny alias kamzičí rohy

Po koncertě pozvali hudebníci posluchače k prohlídce hudebních nástrojů. Největší zájem budily takzvané gemshorny.

„Tento termín znamená v překladu kamzičí rohy. Právě nástroj z kamzičího rohu dal jméno celé skupině, do které patří i mufloní, rohy kozí nebo kravské," podotkl Rejman. Na zvířecí rohy se hraje podobně jako na flétnu, jsou však uzavřené. Zvuk v nich tedy vzniká stejně jako například v okaríně.

Středověké dudy

Zajímavý zvuk mají i středověké dudy se dvěma bordunovými a jednou melodickou píšťalou či jejich předchůdce – platterspiel.

„To je jediný dechový nástroj, který dokáže vydávat nepřetržitý tón. Mezi náustkem a píšťalou je malý měch, který může hudebník při nádechu stlačit, a tak se tón nepřeruší. S nadsázkou se dá říci, že nástroj hraje, i když už muzikant nedýchá. Může tedy svým zvukem přežít svého majitele," vyprávěl Rejman.

O dalším koncertě na Prostějovsku uvažuje skupina o adventu.