Zrození (Nativitas) je vůbec prvním vánočním albem Dagmar Peckové. „Před asi dvaceti lety jsem se podílela na třech písních, které u Supraphonu vyšly na desce několika interpretů pod názvem Stříbrné Vánoce. Samostatnému vánočnímu CD jsem se ale dlouho bránila, nechtěla jsem jej udělat za každou cenu, jako někteří umělci, kteří před svátky nahrávají všemožné moderní aranže koled. Kýčovité komerční Vánoce neuznávám, v jakékoli formě,“ říká mezzosopranistka.

Teprve poté, co se přede dvěma lety setkala s Jaroslavem Krčkem a jeho Musikou Bohemikou při vánočním turné Spirituál Kvintetu v Obecním domě, kam byla přizvána jako jeden z hostů, měla jasno.

„Jejich klasické, krásné a čisté aranže vánočních písní i koled mě totálně dostaly. To, jakým způsobem Musica Bohemica hraje a zpívá, jak se Jaroslav Krček pohybuje na jevišti, diriguje, mlátí vozembouchem, jak společně rozdávají radost, je naprosto neuvěřitelné. Po koncertě jsem za nimi vtrhla do šatny a že spolu musíme natočit vánoční desku. Jaroslav na mě koukal, ale v podstatě jsme se hned domluvili,“ vypráví Dagmar Pecková.

Dramaturgie alba podle ní vznikla „vzájemným působením“. „Snažili jsme se vytvořit oduševnělou desku vánočních písní, které nás naplňují vírou, touhou po lepším světě a láskou k vánočním tradicím,“ uvádí pěvkyně. „Pan Krček má obrovské znalosti, co se týče tohoto, a nejen tohoto repertoáru. Přála jsem si, aby vybral písně, které lidé zase až tolik neznají a které je chytí za srdce.“

Evropské koledy

Ve výsledku je na CD kromě českých a moravských písní například Good King Wenceslas, jež se zpívá v Anglii, Lulajże Jezuniu, původem z Polska, Stille Nacht a Adeste fideles, které známe v nejrozličnějších překladech, či Maria trnitým lesem šla původem z Německa.

„A vedle nich máme i nizozemskou, belgickou, švédskou nebo švýcarskou koledu, stejně jako píseň z českých barokních kancionálů 17. století Michnovu Chtíc aby spal nebo Veselé vánoční hody, ovšem v úplně jiné aranži. Ty na albu nesměly chybět,“ doplňuje.

V některých písních doprovázejí pěvkyni i sbor Gentlemen Singers a další sólisté Karel Jakubů a Filip Dámec. „Osobně jsem šla po tom nejprostším tónu, oproštěná od jakýchkoli manýr či jinotajů,“ komentuje Pecková svůj přístup k jednotlivým skladbám. „Jednoduše jsem je nazpívala tak, jak jsou zapsány v notách. Člověk v nich nemůže hledat něco, co tam není.“

Boží člověk

Celé natáčení probíhalo podle jejích slov v úžasném duchu. „Je zajímavé, že pan Krček dokáže svým temperamentem a svou osobností strhnout, aniž by zvýšil hlas, aniž by si musel vydupávat pozornost. Kapela mu makala a co se jednou řeklo, to taky bylo. On je velký šéf, legenda, boží člověk,“ pochvaluje si spolupráci Pecková.

„Navíc jsme nahrávali v holešovické Domovině, kde před pětadvaceti lety vznikly nahrávky Mahlera s Jiřím Bělohlávkem, jehož osobnost měla na muzikanty podobný dopad,“ dodává. 

Album Zrození (Nativitas), jehož písně symbolizují zrození dítěte, a jsou tudíž oslavou mateřství, zní teď živě i na turné. V sobotu odstartovalo v Příbrami a postupně se zastaví v deseti dalších městech z toho dvakrát v Praze, v kostele sv. Šimona a Judy. Poslední koncert je naplánován na 23. prosince do Ústí nad Labem.

„My umělci slavíme svátky prací, tak to bylo vždycky. Kolikrát jsem se ani nedostala domů, když jsem zpívala někde ve světě. Dnes to máme zařízeno tak, že za mnou rodina přijede z Německa a večeři si dáme v nějaké hezké restauraci. Snad se mi podaří aspoň napéct cukroví,“ usmívá se pěvkyně. Radost má i z toho, že se turné zopakuje i v příštím roce. „Projekt si zaslouží, aby žil déle než jednu sezonu.“

Dagmar Pecková a Musica Bohemica
2. 12. - České Budějovice, KD Metropol
7. 12. - Ostrava, Dům kultury města Ostrava
9. 12. - Chrudim, Divadlo Karla Pippicha
16. 12. - Holešov, zámek Holešov
17. 12. - Olomouc, Janáčkova filharmonie Olomouc Reduta
18. 12. - Brno, Sono centrum
20. 12. - Praha, kostel sv. Šimona a Judy
22. 12. - Praha, kostel sv. Šimona a Judy
23. 12. - Ústí nad Labem, Dům kultury Ústí nad Labem