„Jan Dismas Zelenka je autor – a shodnou se na tom i němečtí muzikologové a posluchači – srovnatelný s Johannem Sebastianem Bachem, potažmo jeho cyklus šesti sonát můžeme směle porovnat s Bachovými šesti Braniborskými koncerty. Jeho cyklus je něčím, čemu se umělec mých ambicí – a teď to nemyslím nijak nabubřele – nemůže vyhnout,“ říká Vilém Veverka, jenž u novinky z velké části figuroval také jako producent.

Obecní dům. Ilustrační foto.
Praha přivítá dirigenta Gergijeva a orchestr Mariinského divadla

Doposud u Supraphonu realizoval pět alb. A každé z nich podle něj přišlo na svět v pravý čas. „V roce 2009 jsme s harfenistkou Kateřinou Englichovou a klavíristou Ivem Kahánkem u Supraphonu vydali desku s názvem Risonanza. Byl to svým způsobem luxusní, protože značně intelektuální projekt s hudbou českých klasiků, jakými jsou Petr Eben, Jan Hanuš a Pavel Haas. Pro všechny byla důležitá, ještě důležitější pro nás dva s Kateřinou, protože se stala jakýmsi stavebním kamenem na poli příští spolupráce a nahrávek,“ sděluje umělec. V roce 2013 následovalo jeho čistě samostatné album, na které nahrál jako první český interpret, což doposud platí, cyklus dvanácti Fantasií Georga Philippa Telemanna a doplnil je o Šest metamorfóz Benjamina Brittena.

„V roce 2015 jsme zůstali u Telemanna, ale obohatili jsme ho Bachem a Vivaldim – z mého pohledu patří jejich hobojové koncerty k tomu nejkrásnějšímu a nejkvalitnějšímu z barokní literatury. Už na této desce byl hostem můj bývalý profesor a člen Ensemble Berlin Prag Dominik Wollenweber, stejně jako cembalistka Barbara Maria Willi.“ O dva roky později nahrál s Kateřinou Englichovou CD Impressions se skladbami Mauricea Ravela, Claudea Debussyho a Luboše Sluky, které bylo logickým vyústěním jejich koncertní spolupráce a dalším dílkem do albové mozaiky. V témže roce následovalo debutové CD prestižního souboru PhilHarmonia Octet, kritikou mimořádně oceňovaná nahrávka. „Nejnovějším a možná i nejzásadnějším počinem jsou právě Zelenkovy sonáty. Stejně jako předešlé nahrávky jsou vyústěním intuitivního naplánování – myslím, že kdybychom je nahráli dřív, nedosahovaly by tak vysoké interpretační úrovně,“ vypráví Vilém Veverka.

Massive Attack
Další hvězdou Metronomu budou legendární Massive Attack

Ony kvality jim vedle něj dodali jmenovitě už zmiňovaní Dominik Wollenweber, hobojista Berlínské filharmonie, a Barbara Maria Willi, dále pak Mor Biron (fagot) a Ulrich Wolff (kontrabas), jako host se projektu zúčastnil houslista Jakub Černohorský. Odborným konzultantem a uměleckým supervizorem byl specialista na historicky poučenou interpretaci barokní hudby Reinhard Goebel. „Ve studiu jsme si nic nedarovali. Prožili jsme tam šest tvrdých dní,“ sděluje sympatický hobojista.

„Naši práci bych přirovnal k jemnému vyladění motoru Formule 1 – do detailů jsme rozebírali, jak dosáhnout po interpretační i zvukové stránce co nejlepšího výsledku. Což může být od určitého momentu z hlediska psychiky velmi náročné. Zároveň jsme se i fyzicky dotkli stropu lidských možností. Bylo to cosi hraničního. Dělali jsme prostě všechno pro to, aby vznikla ultimativní nahrávka, která překoná vše, co bylo doposud na tomto poli vytvořeno. S vědomím, že to bude platit ještě další desítky let.“

Hastrman.
Karel Dobrý rozehraje vášně Urbanova Hastrmana stylově na jaře

Novinku umělci poprvé živě představili v Berlínské filharmonii, teď tedy nastal čas pro Prahu. „Získali jsme záštitu velvyslance Německa, doufám, že sál Novoměstské radnice bude praskat ve švech, protože jenom pak to má smysl, jen potom můžete album považovat za úspěšné. A to tak, že i ekonomicky. Věřím, že si jej všimnou i pořadatelé, kteří budou ochotni postoupit tento projekt na některých z významných festivalů u nás i v zahraničí,“ doplňuje čerstvý čtyřicátník.

Dosažený věk jej prý „přinutil“ k tomu, aby se zamyslel nad tím, co bude dál, kam se po umělecké stránce posune příště. „Dobře vím, že řada kolegů neměla to štěstí, ambici, sílu a energii k vytvoření toho, co jsem tady měl možnost během několika uplynulých let odprezentovat já. Všechny mé produkty mají vlastní život a identitu. Teď si říkám, že přišel čas umožnit sobě a především publiku i jiný žánr. Je to těžký úkol, jsem si toho vědom, přesto bych jej chtěl v horizontu roku či dvou zvládnout. Jednoduše se nadechnout k něčemu novému,“ dodává umělec.

houslový virtuóz Nigel Kennedy
Houslový virtuos crossoveru Nigel Kennedy vystoupí v Kongresovém centru