Orlické hory jako oblíbený cíl turistů z domova i ze zahraničí se rovněž musí potýkat s úbytkem klientely. Problémy, s nimiž se potýkají některé hotely v Orlických horách i v jiných oblastech, nemá na svědomí pouze krize. Situace není nijak povzbudivá, rozhodně ji ale nelze zobecňovat.

Horské hotely mají méně hostů

„O proti loňsku je to znát, ale není to tak hrozné, jak jsme očekávali,“ řekl v létě Deníku Bohumil Adámek z Masarykovy chaty v Deštném. O poklesu návštěvnosti však lze hovořit i v horizontu několika uplynulých let. Tuto tendenci potvrdila i Libuše Marková, provozovatelka hotelu Alba taktéž v Deštném: „V posledních letech se snížil zájem o českou turistiku obecně. Lidé raději za ty peníze jedou k moři, kde mají zaručeno hezčí počasí.“ Pravdou je, že letošní ceny zájezdů jsou bezkonkurenční a předpovědi počasí poptávce dostatečně nahrávají. Nejen odliv tuzemských rekreantů, ale i cizinců zaznamenávají ubytovací zařízení v celých Orlických horách. Dříve početné zájezdy Němců či Poláků se objevují čím dál méně.

„Je to rok od roku horší a letos tedy o dost slabší ještě než loni. Cizince už tu tento rok nemáme vůbec. Myslím, že lidi hodně odrazuje právě to počasí,“ sdělila svou zkušenost uprostřed léta provozovatelka hotelu Šerlich Dagmar Elsnerová.

Provozovatelé hotelů v Orlických horách se snaží o zkvalitňování služeb. Ani ne před měsícem nově otevřený hotel Zemská brána v Bartošovicích nabízí saunu, vířivku, brzy budou v provozu i bazén a posilovna. Nové lákadlo pro návštěvníky Deštného představuje lanový park a půjčovna čtyřkolek, bruslí a horských kol. Dalším řešením pro zajištění příjmů jsou smluvní akce. Naprostá většina hotelů nabízí prostory pro výjezdová firemní školení, sportovní soustředění a školy v přírodě.

Nevyužitý potenciál českých regionů

Pokud by se přece jen měl současný stav shrnout a komplexněji zmapovat, krize je faktorem nezanedbatelným, zdaleka ne však hlavním.

Nezadržitelným trendem posledních několika let v celorepublikovém měřítku je nárůst Čechů trávících dovolenou v zahraničí a stagnace či mírný pokles počtu těch, kteří se rekreují doma.

„Samozřejmě jsme krizi zaznamenali, ovšem navzdory ní průměrný plat pomalu, ale jistě roste a skutečně zahraničí je pro Čechy atraktivnější. U nás je z hlediska cestovního ruchu katastrofálně zanedbaný a nevyužitý potenciál,“ zhodnotil pro Rychnovský deník situaci Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Jako důkaz pro tento jev hovoří i skutečnost, že loni historicky poprvé strávili Češi přes polovinu dovolených za hranicemi.

Nejen pro hotely v Orlických horách z takových faktů vyplývá, že zkvalitňování a rozšiřování služeb, výrazné zvýšení jejich celkové úrovně a propracovanější marketing jsou jedinou cestou ven z krize i z dlouhodobějšího úpadku. Záleží na tom, jak samy regiony dovedou svých možností využít a přilákat zpět zájem Čechů i cizinců.

(řek)