Budoucí motorkáři, kteří budou chtít získat řidičák, to mají od 1. listopadu 2015 mnohem těžší. Kromě klasické zkoušky a jízdy totiž budou muset podstoupit i jakýsi test zručnosti.

Test spočívá v jízdě na polygonu, nebo v případě Strakonicka na plochách letišť ve Tchořovicích a Přešťovicích, kdy žadatel o řidičský průkaz musí prokázat, že motorku dovede sám ovládat. Zkouška se skládá například z kontroly před zahájením jízdy, schopnosti vést motocykl bez použití motoru, couvání, sejmutí motocyklu ze stojanu a jeho opětovné postavení na stojan, brzdění a slalom mezi kužely v nízké a vyšší rychlosti.

Filip Řezáč, instruktor blatenské autoškoly má pocit, že novela není dotažená do konce. „Já s novelou rozhodně souhlasím, ale přijde mi, že byla vypuštěna poněkud zbrkle. Například nikdo z ministerstva mi nedokázal odpovědět na otázku, co se stane ve chvíli, kdy se při jízdě na polygonu zkoušenému něco stane. Já když při klasické jízdě sedím za ním a vybouráme se, tak potom je možné řešit, jestli jsem mohl zasáhnout, nebo nikoli. Ale v tomto případě za ním sedět nesmím a vyhláškou vůbec není stanoveno, kdo za případné zranění zkoušeného nese odpovědnost," posteskl si.

Tento fakt potvrzuje i majitel autoškoly ve Strakonicích Jan Běhavý. „Je pravda, že konkrétně tento problém vyhláška vůbec nestanovuje a pravděpodobně jakékoli zranění při výcviku bude žadatel o řidičské oprávnění nárokovat na autoškole. Je ovšem na autoškolách, jak se k tomu postaví. V současné době existuje mnoho druhů různých připojištění, takže třeba takto je možno to ze strany autoškol řešit. Ale vždy záleží na instruktorovi, který musí žáka odhadnout a podle toho po něm požadovat pouze věci, které je schopen zvládnout," řekl.

Nyní se nabízí otázka, jestli toto opatření bude vůbec k něčemu dobré, nebo jedná-li se jen o další zbytečnou novelu. „Myslím si, že k něčemu to dobré určitě bude. Většině žadatelů v dnešní době totiž nejde ani o to naučit se motocykl ovládat, ale především jim jde o získání řidičského průkazu, bez ohledu na to, jestli budou umět jezdit. To mi přijde naprosto nepochopitelné a doufám, že takovéto lidi novela odradí," dodal Jan Běhavý.

Autoškolám ale změna jistě způsobí problémy v organizaci závěrečných zkoušek, což se může promítnout do ceny. „Je pravda, že to bude o něco časově náročnější, protože budu muset na závěrečnou zkoušku dopravit motorky, kužely a komisaře na letiště a po skončení zkoušek vše zase odvézt. Takže praxe bude nejspíš taková, že se konání zkoušek přesune na víkend a bude společné pro více uchazečů. Jestli to bude dražší zatím nevím, ale větší problém je v čase, protože za zákonem dané minimum 13 hodin určitě nebudeme schopni vše žáky naučit. Takže si nejspíš budou muset připlatit za více hodin," uzavřel Filip Řezáč.

Jakub Vacík