Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějčáci dobyli na motorkách Stalingrad

Boršov nad Vltavou - Za necelý měsíc urazili více než osm tisíc kilometrů. Navíc na strojích, které naposledy sloužily za druhé světové války. Milovníci historických motocyklů Petr Hošťálek a Miloň Dvořák se v úterý večer vrátili z dobrodružné cesty do Ruska. V Boršově nad Vltavou je dokonce vítali příbuzní a známí chlebem se solí.

6.9.2012
SDÍLEJ:

Miloň Dvořák (vlevo) a Petr Hošťálek těsně poté, co 
v úterý přijeli do Boršova nad Vltavou.Foto: Deník/Andrea Zahradníková

Výprava dvou Budějčáků měla především otestovat výdrž opravených strojů. „Poslední roky jsem byl zaměstnaný renovací těchto motocyklů a když se to chýlilo ke konci, rozhodli jsme se zjistit, jak to dopadlo. Potřebovali jsme vědět, jestli jsou nejen pěkné na pohled, ale i spolehlivé," popsal Miloň Dvořák.

Jeho kolega pak jako cíl okamžitě navrhl Stalingrad, dnešní Volgograd, aby se motorky symbolicky vrátily na místo, kde už jednou byly. Během druhé světové války sem s nimi totiž jezdili příslušníci německé armády.

Oba cestovatelé vyrazili na modelu BMW R12. Jeden stroj pochází z roku 1940, druhý je o rok mladší. I když motocykly hodně pamatují, jsou podle Petra Hošťálka stále skvělé. „Tento model byl od začátku navržený pro provoz s postranním vozíkem a má dokonale udělanou geometrii. Jedou skoro samy, cestuje se s nimi úžasně," komentoval.

Během celé cesty nemuseli Jihočeši řešit žádný technický problém. Ačkoli zdolali stovky kilometrů po zcela rozbitých ukrajinských silnicích, stačila jen běžná údržba.

Právě zničené ukrajinské silnice daly cestovatelům nejvíc zabrat. „My jsme byli připravení na to, že se tam pojede hodně špatně, takže nás to tolik nevyvádělo z míry. Trpěli jsme ale za ty naše motorky, protože tam dostaly tolik ran, co by v Evropě nedostaly za celý život," řekl Petr Hošťálek.

Společně s Miloněm Dvořákem vyrazil na cestu 8. srpna. Trasu neměli přesně naplánovanou, dodržovali jen směr na Volgograd. Z Budějovic proto nejprve zamířili do Vídně, přes Rakousko a Slovensko dojeli na Ukrajinu a poté pokračovali do Ruska. Cestou zpět se zastavili v Oděse, podívali se k Azovskému a Černému moři a přes Moldávii se vraceli domů.

Na motorkách seděli každý den. Někdy však zdolali jen kratší úsek. „Dokud jsme ještě byli na evropských silnicích, zvládali jsme přes 400 kilometrů denně. Pak záleželo na stavu cesty. Hlavně na Ukrajině jsme museli dávat pozor, silnice jsou tam strašně zrádné. Někde můžete klidně jet sto kilometrů za hodinu a pak z ničeho nic přijde úsek, který je tak rozbitý, že byste si urazili přední kolo," vysvětlil Hošťálek.

Celkem dobrodruzi urazili více než osm tisíc kilometrů. Mohli si přitom prohlédnout 
i přírodu. „Největší část cesty jsme projížděli  plochou krajinou na Ukrajině, především mezi poli s úrodnou černozemí. Pak nás zaujala Zakarpatská Rus, tam je krajina zvlněná jako když zmačkáte list novin, který hodláte hodit do kamen," popsal Dvořák.

Nejvíc cestovatele ale potěšila pohostinnost místních. „Potkávali jsme takové pohádkové dědečky. Stačilo pozdravit a už nás zvali domů. Tam jsme prožívali nejkrásnější večery," dodal Hošťálek.

Občas u lidí i přespali, jinak nocovali ve stanu, nejraději na břehu nějaké řeky nebo jezera. Po cestě také zkoušeli pochutiny. „Každý oběd jsme si dali na trase a testovali jsme, jaký kde mají boršč. Ochutnali jsme jich možná několik desítek a vždycky se dobře najedli," vyprávěl Dvořák.

Zpátky do jižních Čech se cestovatelé vrátili v úterý večer. Jejich historické stroje nyní poputují do motocyklového muzea v Českých Budějovicích, které provozuje Petr Hošťálek. Ten BMW R12  do své sbírky získal už asi před třiceti lety. „Tenkrát to byl model, který nikdo nechtěl. Není to totiž sportovní typ, ale spíš takový dělník války. Dneska však začíná být velmi vzácný a žádaný," doplnil.

Petr Hošťálek už také sní 
o další výpravě. Lákala by jej například Amerika, kam by si chtěl nechat dopravit motocykl Harley a projel například slavnou Route 66. „Chvíli ale trvá, než se nashromáždí nějaké peníze, a teď je tu navíc další problém: jakmile jednou  člověk ujede přes osm tisíc kilometrů, tak už mu všechno kratší připadá jako krok zpátky," uzavřel s úsměvem.

Autor: Andrea Zahradníková

6.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obžalovaný Jaroslav Pulpán z Děčína se zpovídá u ústeckého soudu. Je obviněný, že sexuálně obtěžoval nezletilé dívky a poté je vydíral přes internet.
17

Sexuálnímu predátorovi hrozí až 12 let vězení, přes internet zneužil 162 dívek

Pavel Růžička
1 11

Růžička z ANO se cítí nevinen. Požádá sněmovnu, aby ho vydala

AKTUALIZOVÁNO

V pražských Kunraticích se srazil autobus MHD s kamionem. Devět zraněných

Autobus pražské městské hromadné dopravy se v Kunraticích v ulici K Šeberáku srazil s nákladním automobilem. Při nehodě bylo zraněno devět lidí, z toho tři těžce. Mezi těžce zraněnými je i řidič autobusu linky 197.

Jediným kandidátem ve volbě šéfa komise pro GIBS je Ondráček

Poslanec KSČM Zdeněk Ondráček bude jediným kandidátem v tajné volbě předsedy sněmovní komise pro kontrolu činnosti Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Žádný poslanecký klub nenavrhl adepta do čela nové ústavní komise, místo proto zatím zůstane neobsazeno.

Prezidentští kandidáti dostanou v pátek čísla. Mohou je využít v kampaních

/ANKETA/ Kandidátům na prezidenta budou v pátek přidělena pořadová volební čísla, jimiž budou označeny hlasovací lístky. Adepti na funkci hlavy státu je také budou moci využít ve volební kampani. Čísla vylosuje Státní volební komise, oznámila dnes mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.

Ostravská jatka získají kabát polského architekta

Nikoliv bílá kostka, ale jen věžička. Po neúspěšných jednáních s pražským architektem Petrem Hájkem se Ostrava dohodla s architektem Robertem Konieczným z polských Katovic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT