Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějovicemi projedeme rychleji

České Budějovice - Auto má každý druhý obyvatel Budějovic včetně nemluvňat. Všechna vozidla, i ta, která lidi do Budějovic vozí za prací nebo nákupy, se musejí vměstnat na území s rozlohou 55 kilometrů čtverečních. To je přibližně o polovinu menší plocha, než má třeba Olomouc se srovnatelným počtem obyvatel.

28.7.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Vít Černý

Jak to udělat, aby řidiči mohli městem profrčet bez delšího stání v kolonách? Odpověď na nesnadnou otázku se nyní snaží rozlousknout Budějovičtí.

Pomoci má série opatření souhrnně označená jako modernizace systému řízení dopravy. Prvním počinem v tomto směru bude podle náměstka primátora Františka Konečného rekonstrukce světelné signalizace ve čtyřech frekventovaných křižovatkách. Záměr tento týden posvětili radní.

„Upravit chceme postupně celkem 20 křižovatek. V některých půjde o změnu světelné signalizace, v dalších například o stavební úpravy," vysvětlil František Konečný.

Opatření, na něž má město přislíbenou čtvrt-miliardovou dotaci z evropských fondů, mají v kombinaci s dálničním obchvatem zrychlit průjezd Budějovicemi. „Hotovo musí být do šesti let, i s ohledem na podmínky poskytnuté dotace," doplnil první náměstek primátora Petr Podhola.

Čekají nás změnyRekonstrukce světelné signalizace je naplánována v křižovatkách ulic Rudolfovská Dobrovod-ská, Mánesova Čechova, Mánesova Novohradská a Pražská Karolíny Světlé.

Řízení dopravy dají nový mozek

Stojíte v křižovatce na červené, přičemž z ostatních směrů, kde na semaforu právě svítí zelená, nepřijíždějí žádná auta? Takovým situacím by v Budějovicích mělo brzy odzvonit.

Město začíná převádět do praxe plán modernizace řízení dopravy.

Jeho podstatou bude kromě úprav semaforů nebo stavebních změn v křižovatkách také zřízení řídicího centra, jehož pracovníci podle náměstka primátora Františka Konečného reagují na náhlé změny v dopravě, a tím urychlí provoz.

„Dnes to funguje tak, že řadiče, které řídí světelnou signalizaci v jednotlivých křižovatkách, jsou napojeny na ústřednu u městské policie. Řízení dopravy ale není dynamické, protože řadiče mají přednastavené určité algoritmy, které ale nejsou schopné reagovat na neočekávané situace," vysvětlil František Konečný. „I proto se stává, že auta stojí v křižovatce na červené i ve chvíli, kdy by mohla bez problémů pokračovat dál," doplnil.

Pracovníci řídicího centra, které se stane jakýmsi mozkem řízení dopravy v Budějovicích, budou moci oproti současné ústředně okamžitě reagovat na mimořádné situace a jim upravit řízení provozu v jednotlivých křižovatkách.

Prvním počinem v rámci této dopravní revoluce bude rekonstrukce semaforů ve čtyřech křižovatkách. Záměr tento týden schválili radní, město musí najít firmu, která plán zrealizuje.

Další výběrová řízení na dílčí zakázky v rámci balíku změn, které proces modernizace řízení dopravy zahrnuje, budou podle prvního náměstka primátora Petra Podholy následovat. Ovšem vzhledem k vysokým nákladům, které přesáhnou čtvrtmiliardovou hranici, to nebude nic jednoduchého. „Necháme si zpracovat právní rozbor, který nám napoví, jak při vypisování výběrových řízení postupovat," řekl Petr Podhola s tím, že se soutěžením tak velké zakázky v této oblasti nemá město žádné zkušenosti. I proto se představitelé Budějovic tento týden vydají na Ministerstvo dopravy, kde chtějí konzultovat další postup.

Všechny úpravy mají v kombinaci s dálničním obchvatem Budějovic zajistit do šesti let plynulejší průjezd městem. „Jedině toto systémové řešení může místní dopravě pomoci. Ovšem nebude to tak, že bychom v ranní špičce nikde neuvízli v koloně. To bohužel zařídit neumíme," dodal František Konečný.

Zrychlí se i jízda vozů městské dopravyUž příští rok se do cíle své cesty dostanou rychleji lidé cestující MHD. A to díky nové radiové síti, jež umožní datovou komunikaci mezi vozy MHD a takzvanými řadiči křižovatek. Řadič rozpozná, že se vůz MHD blíží ke křižovatce, a upraví signál semaforu tak, aby se autobus či trolejbus zdržel co nejkratší dobu.

Autor: Martin Tröster

28.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš
6 51

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Hotovo. Z fotbalových Bazalů bude tréninkové centrum

/VIZUALIZACE, ANKETA/ Už je to černé na bílém. Ikonický fotbalový stánek ve slezské části nahradí tréninkové zázemí pro fotbalovou akademii.

AKTUALIZOVÁNO

Neštěstí v Náchodě. Pod koly kamionu zemřela žena

Dnes krátce před 14. hodinou došlo v Náchodě na Pražské, nedaleko mlýna, k tragické nehodě. Jednaosmdesátiletá žena, která se snažila přejít silnici v rekonstrukci, skončila pod koly kamionu. Vážným zraněním na místě podlehla.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

AKTUALIZUJEME

Katalánsku hrozí ztráta autonomie. Madrid reaguje na nedodržení ultimáta

Katalánský premiér Carles Puigdemont ve čtvrtek upozornil, že jeho parlament vyhlásí nezávislost, pokud Madrid nekývne na dialog. Ten mu chce naopak od soboty postupně pozastavit autonomii. Centrální španělská vláda tímto krokem reaguje na vypršení ultimáta pro odpověď na otázku, zda Katalánsko minulý týden vyhlásilo nezávislost, nebo ne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení