Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Červený drak chrlí autobusy na střechu centra

České Budějovice - Na začátku byl záměr udělat něco se zastaralým autobusovým nádražím, stojícím na nevelkém, avšak lukrativním pozemku v blízkosti centra Českých Budějovic. Výsledkem je Mercury. Dopravně obchodní centrum pyšnící se unikátem autobusovým nádražím na střeše. Od doby, kdy na rohu ulic Žižkova a Nádražní začala tato stavba růst, právě uplynulo deset let. Přípravy stavby, její průběh, ale i současnost a budoucnost Mercury Centra mapuje čtyřdílný seriál, který můžete v Deníku číst každou sudou sobotu.

19.10.2015
SDÍLEJ:

Mercury centrum. Ilustrační foto.Foto: Deník

„Se starým nádražím bylo třeba něco udělat co nejdříve," zavzpomínal Robert Krigar, generální ředitel společnosti ČSAD Jihotrans, jež nádraží na střeše Mercury centra spravuje. Původní budovu dostavěli brigádníci v rámci akce Z roku 1989 a na počátku nového tisíciletí již nevyhovovala. Navíc na nádraží byly zastřešené jen dva perony s nástupišti.

Unikát za miliarduNa stavbu Mercury Centra poskytla banka úvěr 900 milionů korun. I s projekčními pracemi přesáhly náklady miliardu. Peníze sehnal tehdy 33letý Petr Toušek i díky tomu, že se mu ještě před zahájením stavby podařilo plochu supermarketu v přízemí centra pronajmout jednomu z obchodních řetězců.

Petr Toušek, developer a investor stavby, který zajistil financování Mercury Centra, vzpomněl, že návrhů nové podoby nádraží bylo hned několik. „V úvahu přicházela možnost vytvořit na ploše dosluhujícího autobusového nádraží supermarket a vedle nové nádraží. Na to ale byl pozemek příliš malý. Nezbylo než uvažovat o několikapatrové budově. První vizí bylo vytvoření autobusového nádraží v podzemí a parkoviště pro osobní auta na střeše obchodní galerie. V tomto případě jsme ale narazili na to, že podzemní prostor by bylo těžké odvětrávat a navíc by musel mít kvůli rozměrům autobusů vysokou průjezdnou výšku," popsal strasti projektování Petr Toušek.

Po téměř dvou letech přemýšlení a dohadů zvítězila varianta současného uspořádání. Ve dvou podzemních patrech parkoviště pro osobní vozy s kapacitou 800 míst, nad tím dvě patra obchodní galerie a na střeše autobusové nádraží se zázemím pro řidiče.

Tuto koncepční myšlenku „hodil na papír" ústecký projektant Petr Novotný, s nímž Petr Toušek už několikrát předtím spolupracoval. „Studie se zalíbila a s vydatnou pomocí Michala Frčka jsme pro ni získali územní rozhodnutí a stavební povolení," připomněl Petr Toušek.

Projekt měl ale nedostatky. „Ten barák by nefungoval staticky. Tak, jak byl navržen, prakticky nešel postavit. Navíc byl problém s jeho podobou, nehodil se do dané lokality," vyjmenoval developer.

Následovala tedy nová architektonická soutěž, kterou vyhrál českobudějovický Atelier 8000 architektů Jiřího Stříteckého a Martina Krupauera.

Dnes již zesnulý Jiří Střítecký na počátky jedné z nejvýraznějších budějovických staveb zavzpomínal následovně: „Michal Frček mi v roce 2004 do telefonu říká: Nechcete dělat autobusové nádraží? Pak z něho vylezlo, jestli nechceme udělat fasády, že vlastně už mají stavební povolení, ale že mají problémy na stavebním úřadě, že se jim ty fasády nelíbí a vůbec, že se jim nelíbí hmoty."

Ač zvažoval, jestli se do toho pustit, Jiří Střítecký na nabídku kývl. Aniž by tušil, že Mercury Centrum nakonec nakreslí prakticky od základů podle svého. „…bylo jasné, že jako fasádníci s tím neuděláme nic. Na pracovní schůzce, na které jsme chtěli od projektu ustoupit, jsme zkusili poslední pokus: Je bezpodmínečně nutné celý barák předělat, nefunguje na něm nic! … Chvilka čekání a pak: Tak to zkuste!" napsal Jiří Střítecký.

Tak vznikl návrh současné podoby Mercury, které zdobí červený zkamenělý drak. Právě jako drak vypadá zastřešená mostní konstrukce, po níž autobusy vyjíždějí na střechu centra.

Pokračování čtěte v Českobudějovickém deníku 31. 10.

Autor: Martin Tröster

19.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Miliardový zámek na osobní údaje. Nařízení začne platit za půl roku

Tisková konference ODS po volbě místopředsedů Poslanecké sněmovny
11

Fiala neuspěl. „Nepolíbil prsten“

Zvrat v miliardovém obchodu. Škodu Transportation má koupit PPF Petra Kellnera

Jeden z největších obchodů tohoto roku je nyní u konce. Plzeňskou Škodu Transportation podle čtyř zdrojů Hospodářských novin získá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Informoval o tom server iHned.

Komentář Kateřiny Perknerové: Vojtěch Filip, génius reálpolitiky

Komunistická strana Čech a Moravy vyhrála sněmovní volby. Tedy ne na první dobrou, ale na druhou ano. Ačkoli skončila až pátá se 7,76 procenta hlasů, její předseda Vojtěch Filip dokázal za poslední měsíc to, co nikdo před ním.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT