Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestující MHD čekají velké změny

České Budějovice - U nádraží finišuje úprava křižovatky, s níž souvisí přesun zastávek autobusů a trolejbusů. Lidé musejí strpět pár dnů plných zmatků.

20.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Úplná uzavírka křižovatky ulic Nádražní a Žižkova plánovaná na víkend udělá tečku za několikaměsíčními úpravami frekventované části krajského města. Výsledkem budou změny pro cestující MHD, řidiče i chodce.

Zítra a v neděli dělníci na křižovatku položí nový asfaltový koberec, pak se místo otevře ve změněné podobě. Trolejbusy cestujícím nově zastaví přímo před vlakovým nádražím, kam budou díky změně uspořádání středových ostrůvků moci odbočit přímo z Žižkovy třídy. Část Žižkovy bude nově vyhrazena pouze pro MHD, běžný provoz se přesune do Průmyslové ulice. A před železniční poliklinikou, kde byly dosud zastávky, podle náměstka primátora Františka Konečného nově vzniknou místa pro krátkodobé stání aut.

Mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička však upozornil, že změny vstoupí v platnost postupně. Proto lze v příštích dnech čekat v lokalitě zmatky. Například od pondělí do čtvrtka ještě vozy MHD zastaví před poliklinikou, přestože už tady bude hotové dopravní značení pro budoucí parkoviště.

Co vás překvapíNádražní ulici v Českých Budějovicích nebude na křižovatce půlit zábradlí, umožní to jak pohyb chodců, tak odbočování ze Žižkovy třídy vlevo. Mezi vlakovým nádražím, Mercury a Grandem vzniknou dva nové přechody. Provoz na křižovatce budou řídit semafory. Přesunou se zastávky MHD.

Busy pojedou jinudy, čekají se zmatky

U konce je rekonstrukce křižovatky ulic Nádražní a Žižkova. Změny umožní chodcům bezpečné překonávání vozovek po nově vyznačených přechodech, motoristé získají nová parkovací místa před nádražní poliklinikou. Právě odtud se přímo před nádražní budovu přesunou zastávky MHD. Ovšem v několika etapách.

Mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička upřesnil, že od pondělí 22. do čtvrtka 25. 8. zastaví všechny spoje MHD před železniční poliklinikou, ač tady už bude nově vyznačené parkoviště. Od pátku 26. 8. do soboty 27. 8. už budou všechny dotčené linky používat v zastávce Nádraží nová stanoviště, pojedou však ještě částečně po původních trasách. „Například linky 6, 9, 10, 12, 13, 18, 21 a 59 zastaví před budovou železniční stanice, ale ve směru k nádraží pojedou stále Průmyslovou ulicí," uvedl pro příklad Viktor Lavička.

V novém režimu začnou spoje jezdit od neděle 28. srpna, kdy vstoupí v platnost nové jízdní řády. To už všechny linky pojedou v novém režimu, tedy ve směru k nádraží Žižkovou třídou, navíc obslouží zastávku U Koníčka.

Podle náměstka primátora Františka Konečného vzniknou před vlakovým nádražím kromě zastávek i místa pro parkování maximálně na tři minuty.

Co s podchodem? Může tu být parkoviště pro kolaBývalo to místo plné lidí. Podchodem pod Nádražní ulicí pěší bezpečně překonávali cestu mezi vlakovým a autobusovým nádražím či k zastávkám MHD u hotelu Grand. Lidí tu však postupně ubývalo. Možná z pohodlnosti nebo z obavy o svou bezpečnost v podchodu raději riskovali a frekventovanou silnici přecházeli přímo v křižovatce, v místech bez přechodů.

S úpravou křižovatky ulic Nádražní a Žižkova dostanou chodci v obou ulicích nové přechody řízené světelnou signalizací. Podchod tak pozbude svého smyslu. Jak prostor využít?

Dříve v podchodu fungovala například trafika nebo pekařství. Nyní zůstává pouze jediný obchod nabízející například poštovní známky z celého světa. Krámek ale bude podle informací Deníku v provozu do konce letošního roku, pak skončí.

Koordinátor cyklistické dopravy ve městě Lukáš Bajt přišel s nápadem, že by podchod mohl sloužit jako parkoviště pro kola. „Poloha u vlakového nebo autobusového nádraží je ideální. Lidé přijedou hromadnou dopravou do Budějovic, vyzvednou si své kolo a pokračují do práce. Odpoledne zase kolo zaparkují a domů odjedou vlakem nebo autobusem," rozvinul svou myšlenku Lukáš Bajt. Upozornil však, že jde o nápad, o němž se zatím oficiálně nejednalo. „Určitě by bylo vhodné vypracovat studii, která by změnu užívání podchodu zpřesnila," zmínil cyklo-koordinátor.

V případě využití podchodu pro kola by byly nezbytné jisté úpravy, například vybudování pozvolnějších sjezdů do podzemí nebo výtahu. „Parkoviště by zabíralo jen část podchodu, pro zbytek prostoru by se muselo najít jiné využití. Už proto, aby odtud lidé nezmizeli docela," dodal Lukáš Bajt s tím, že podobný prostor i s opravnou kol vznikl v rámci rekonstrukce náměstí například v belgickém městě Gent.

Najde-li podchod skutečně zamýšlené využití, pak bude třeba podle Lukáše Bajta vyřešit i otázku zabezpečení bicyklů. 


Autor: Martin Tröster

20.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Francisco Franco a budoucí král Juan Carlos I. (rok 1966)
DOTYK.CZ
5

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Obce bojují se suchem. Vysazují třešně či hrušně

Švestková, hrušková i třešňová alej vyroste na území Velkých Bílovic. Pracovníci města v listopadu vysadili v tamním katastru dohromady sto ovocných stromů.

Ženy bez ambicí? Strany v příhraničí vedou jen muži

Jako by stav v příhraničních regionech jižní Moravy kopíroval situaci v nově složené poslanecké sněmovně. Počet předsedkyň okresních organizací zavedených politických stran: nula. Čelní pozice zůstávají v rukou mužů i navzdory vzácné shodě napříč stranami, že ženský pohled na jednotlivé problémy je přínos.

Ruská televize: Češi by měli být za rok 1968 vděční. Zaorálek se ostře ohradil

Československo by mělo být Sovětskému svazu vděčno za rok 1968, napsal web ruské armádní televize Zvezda, které řídí ruské ministerstvo obrany. Článek se objevil dnes, kdy začala oficiální návštěva českého prezidenta Miloše Zemana v Rusku. Rozhořčil i samotného Zemana, proti textu se hodlá ohradit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT