Řidiči autobusů vycenili na vládu a kraje zuby. Jestliže do dvou měsíců nezačnou intenzivně řešit výši platů řidičů, mohou se dočkat stávky. Její přípravu včera odsouhlasilo předsednictvo Odborového svazu dopravy. „Čekáme, jaká bude reakce, ale dáváme jim prostor dva měsíce. Stávka by mohla být zahájena v srpnu, nejpozději v září, ale byli bychom mnohem raději, kdyby šlo o dialog," řekl šéf odborářů Luboš Pomajbík.

Řidiči už nechtějí trávit za volantem 300 hodin měsíčně za základní mzdu 70 až 85 korun na hodinu. Podle jejich představ by měli dostat alespoň 100 korun na hodinu.
Mzdy řidičů podle Pomajbíka stagnují už od roku 2008 a v některých případech se dokonce i nominálně snížily. I to je důvod, proč řada řidičů odchází. Pomajbík s odvoláním na sdružení ČESMAD uvedl, že nyní v Česku chybí až deset tisíc řidičů autobusů.

Mluvčí ČESMAD Martin Felix potvrdil, že situace v oboru se zhoršuje, nicméně chybějící řidiči nejsou česká specialita, ale je to celoevropský problém. Například v sousedním Německu chybí sto tisíc řidičů. Možnosti tu podle Felixe přitom jsou. Především by se mohl zjednodušit přístup Ukrajinců na pracovní trh.

Veřejnou autobusovou dopravu v současné době zajišťuje zhruba jedenáct tisíc řidičů. Jejich požadavky již na začátku loňského prosince podpořil šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek a rovněž premiér Bohuslav Sobotka (oba ČSSD). „Za šest měsíců se problém nevyřešil," postěžoval si odborářský boss Luboš Pomajbík.
Ten upozornil, že v současné době firmy zaměstnávají až 20 procent řidičů v důchodovém věku. Mladí lidé pak odcházejí z oboru do nově vznikajících provozů, které nabízejí přinejmenším podobné platové podmínky.

Mohou do firemní školy

Táborsko - Těžko dnes najít dopravce, kterému nechybí lidi k volantu. Úřad práce takových požadavků má plný šuplík, ale šoférů, kteří chtějí jezdit s velkými vozy, je jak šafránu.
Také největší dopravní společnost v okrese, Comett Plus, která kromě městské hromadné dopravy provozuje i dálkovou a nákladní přepravu, má volná místa.
„Přijímáme řidiče všeho druhu," potvrzuje za Comett Plus Marie Frýbortová a upřesňuje, že nové zaměstnance hledají na pravidelnou linkovou dopravu i na kamionovou zahraniční dopravu. Nejraději mezi sebou uvítají tak zvaně hotové řidiče s oprávněním skupiny C, D nebo E, a to muže i ženy. Jako tento týden, kdy se jim podařilo přijmout ženu za volant autobusu městské dopravy.

Pokud uchazeč o takové místo nemá řidičské oprávnění, existuje u firmy příspěvek na jeho získání i na získání profesního průkazu. Společnost si ale takové adepty pak na určitou dobu zaváže. „Firma spolupracuje i s úřadem práce, ale když řidič hledá práci, najde si nás sám," věří Marie Frýbortová s ujištěním, že očekávat mohou řadu benefitů, jako zvýhodněné jízdné pro členy rodiny, příspěvek na penzijní připojištění i na údržbu služební uniformy, kterou řidič získá zdarma.
Dále zaměstnanci mají možnost čerpat peníze ze svého sociálního fondu. „Pokud si ho nevyčerpají, převádíme jim peníze do dalšího roku. Mohou je použít na kulturu, například na vstupenky do divadla, na aktivity svých dětí, případně na podporu svého zdraví nebo si peníze mohou ušetřit na dovolenou," vyjmenovává výhody Marie Frýbortová.

I bez praxe se hodí

Řidiče mezinárodní kamionové dopravy přijímá také společnost Kafka transport se sídlem v Opařanech. Jak uvádí její ředitel a předseda představenstva Josef Kafka, přivítají hotové řidiče, ale šanci dají i řidičům bez praxe. „Máme firemní školu, kde získají naši pracovníci dovednosti, které jsou pro firmu potřebné," vysvětluje Josef Kafka.
Za branou ale nemusejí zůstat ani zájemci bez řidičského oprávnění, protože získat ho mohou v rámci dotačního programu úřadu práce. Absolvují autoškolu a v ní i nadstavbu pro získání profesního průkazu, který je pro profesionální život na kolech nutný.

Profesní průkaz si řidič každoročně obnovuje. „Při individuálním pohovoru zjišťujeme, zda uchazeč je vhodný pro firmu a z toho i z dané situace vyplynou nabízené benefity," shrnuje ředitel Josef Kafka.
Především nadměrné náklady přepravuje společnost B+V Trans ze Slap u Tábora. Zajišťuje také vnitrostátní a mezinárodní dopravu, k čemuž jim chybějí zkušení řidiči, kteří už mají nějakou tu tisícovku kilometrů za sebou. „Řidiči obecně nejsou," potvrzuje Zbyněk Langer, jenž se ve firmě stará o dopravu.

„Také jim chybí postupné získávání praxe, jak to fungovalo dříve. Nejdřív jezdili s avií a pak s liazkou po republice a teprve potom, když se osvědčili a jezdili bez nehody, mohli do zahraničí," vzpomíná Zbyněk Langer na dřívější praxi a také motivaci. I když na výběr dnes firmy moc nemají, Zbyněk Langer si na zájemce obstarává reference. Kdo například příliš často mění zaměstnavatele, prozrazuje na sebe, že není moc spolehlivosti. Adepti se jim hlásí, když ale zjistí, že by na korbě měli skutečně nadměrný a hlavně hodně dlouhý náklad, často jejich zájem opadne. „Práci dálkového řidiče kamionů tak dnes dělají hlavně srdcaři," říká Zbyněk Langer.