Podle informací Deníku totiž ministerstvo dopravy 
a Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) uvažují o tom, že by ze čtyř plánovaných sjezdů mohly jeden či dva vypadnout. Zástupci krajského města požadují sjezdy všechny a také obchvat bez poplatku.

„Chceme jednat o tom, aby dálnice u města nebyla zpoplatněna," řekl už dříve 
ke snahám českobudějovické radnice náměstek primátora František Konečný. Podle náměstka primátora je lépe začít jednat o budoucím zpoplatnění s předstihem, i když se dálnice zatím k městu jen blíží. Zástupci radnice zároveň chtějí, aby se plánovaná podoba dálnice u krajského města vůbec nijak neměnila.

Už několikrát totiž ŘSD připustilo, že by se třeba počet sjezdů mohl měnit. To ale může přinést nečekané komplikace. Při velkých změnách projektu by se třeba muselo začínat nové územní řízení. 
A jde o čas.

„Rozsáhlé změny nejsou doporučovány, zejména s ohledem na riziko zpoždění v přípravě stavby až o pět let," říká Zdeněk Neusar 
z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Kolotoč různých nutných projednávání je totiž záležitostí na měsíce 
a spíše roky.

Řidiči už by hlavně dálnici u Budějovic chtěli. „Ve městě jsou podle mě opravdu velké zácpy. Stavba dálnice by snad mohla pomoci tuhle situaci řešit," říká Stanislav Šaplica ze Zlivi.

Rozhodnout
 by mohl únor

Zatím není jisté, že se skutečně budou stavět všechny plánované mimoúrovňové křižovatky na dálnici D3 u Českých Budějovic.

Téměř bez pochyb všech zainteresovaných institucí je ale otázka trasy dálnice. Má být zachována v současné podobě, přes některé pochyby, které zaznívají. Většinou také státní instituce dávají najevo, že dálnice D3 by se měla od Úsilného stavět až ke Třebonínu jako jeden celek. Aby se doprava obloukem nevracela do Budějovic, kdyby dálnice dočasně končila u Nových Hodějovic.

Už roky čekají řidiči z jižních Čech na dokončení dálnice D3 od Prahy k rakouským hranicím. Doufají, že komunikace pomůže rychlejší cestě na Prahu a také dopravně uleví krajské metropoli, přes kterou dnes prochází hlavní tranzitní trasa a ovlivňuje dopravu v celém městě. V únoru by snad mohlo padnout rozhodné slovo ohledně přesné podoby dálnice u Českých Budějovic.

Stále se totiž neví, jak skutečně bude dálnice vypadat, ačkoliv má záměr už několik let platné územní rozhodnutí. K žádosti o stavební povolení se dosud projekt nedostal a stále je předmětem debat.

Kvůli úsporám se nyní například zvažuje, jestli by se neměl omezit počet sjezdů z dálnice v bezprostřední blízkosti jihočeské metropole. „Aktuálně vyhodnotí Ředitelství silnic a dálnic České republiky na základě dopravního modelování přínosy jednotlivých mimoúrovňových křižovatek pro zlepšení dopravní situace ve městě," popisuje současný stav příprav projektu Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Připojuje, že se budou hodnotit i vlivy na dopravu při absenci vybraných mimoúrovňových křižovatek. Teprve po ukončení hodnocení se pak bude rozhodovat, jak dál připravovat projekt.

Kvůli dálnici jednají v úterý na ministerstvu dopravy zástupci českobudějovické radnice. Větší jednání i s dalšími institucemi se chystá na únor. Podle ministerstva dopravy by se mohlo se stavbou komunikace u Českých Budějovic začít kolem roku 2020. Vláda chce přitom pro dálnici využít i evropské fondy.