„Pro mnoho občanů bude jistě potěšením, že přístav svým uzávěrem na vjezdu zlepší ochranu okolní části města před povodněmi, která byla za poslední léta již několikrát zaplavena," říká ke stavbě starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.

Přístav, jehož vodní plocha přesahuje jeden hektar,  vznikl v někdejším korytě Vltavy, které se ve 30. letech minulého století stalo slepým ramenem. Aby se dosáhlo současné hloubky 1,8 metru, bylo třeba vytěžit 25 000 kubíků bahna. Jedno nákladní auto přitom na korbu pojalo jen 16 kubíků.


I když se bude přístav ještě dokončovat, například některé inženýrské sítě, tak větší dopravní zátěž pro okolí už nehrozí. „Jsem rád, že akce se již blíží k závěru, obyvatele města přestane obtěžovat stavební ruch a malebný prostor pod zámkem ožije hemžením lodí," uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Dodal, že věří, že se Vltava v tomto úseku stane oázou rekreační plavby tak, jako mimořádně úspěšný Baťův kanál na Moravě. Už se dokonce hlásí zájemci o místa 
na stání v přístavu.

Ze zmíněných 72 malých plavidel se počítá s tím, že asi dvě třetiny budou menší lodě do 12 metrů délky a jedna třetina lodě do 20 metrů délky. Dvě osobní lodě, které se do ochranného přístavu také vejdou, mohou mít délku až 44 metrů a šířku 5,5 metru. To zároveň odpovídá maximálním rozměrům lodí, které pojme hlubocká plavební komora 
u nedalekého jezu.

Most nad vjezdem do přístaviště se může zvedat díky hydraulickým válcům až do výše 5,25 metru nad provozní hladinu. Akci za 220 milionů korun financuje Ředitelství vodních cest. Doprovodné stavby – jako například chystané parkoviště – platí město. Plně v provozu má být přístav od května 2015.