Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hradecké lokálce hrozí stávka, situace se přiostřuje

Jindřichův Hradec – Jindřichohradeckým místním drahám, které provozují známou úzkokolejku, hrozí poté, kdy zaměstnanci neobdrželi v řádném termínu dubnové výplaty, výstražná stávka. V tiskovém prohlášení to připustil výkonný ředitel JHMD Jiří Pavel.

21.5.2016 1
SDÍLEJ:

ilustrační fotoFoto: jhmd.cz


„S naší odborovou organizací a dalšími zaměstnanci jednáme a aktivně je informujeme. Věříme, že vzniklou situaci chápou tak, že není zaviněna námi. Přesto odboráři nevyloučili, že vstoupí do výstražné stávky, jestliže nedojde k rychlému a konstruktivnímu řešení situace všemi zainteresovanými stranami," uvedl.

Zprávu rozeslal médiím jako reakci na slova jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, které jsme uveřejnili ve čtvrtečním vydání Deníku. Jiří Zimola si vůči dopravní společnosti nebral žádné servítky, za původce současných vážných problémů, v nichž se lokálka nachází, označil vedení firmy. Vyslovil dokonce obavy, že jsme svědky „skutečného tunelu na železnici".

Tím, kdo se však nyní ocitl v největší pasti, je na sedm desítek zaměstnanců, kteří v řádném termínu nedostali výplatu. Vedení JHMD proto tento týden vstoupilo do jednání i s odbory. Jak uvedl člen prezidia Federace strojvůdců České republiky Vladislav Pouzar, bude odborová organizace v této kauze hájit zejména zájmy svých členů, tedy pracovníků úzkokolejky.

„Mohu potvrdit, že jsme spolu jednali. Na tomto jednání jsme požadovali, aby společnost uhradila své závazky vůči zaměstnancům, což její zástupci přislíbili. Samozřejmě, pokud by se urovnala celá záležitost s kraji, mohli by tomu slibu asi dostát snadněji," poznamenal Vladislav Pouzar.

Mediální bouři rozpoutal dopis, který dostali zaměstnanci JHMD od managementu namísto dubnové výplaty. Statutární ředitel Boris Čajánek v něm obviňuje Jihočeský kraj a jmenovitě hejtmana Zimolu z neplnění závazků a porušení slibu vyplatit odpisy, jež si JHMD nárokuje za modernizované vlaky (takzvané Nautily). Ředitel Čajánek v dopise operuje tím, že Jiří Zimola již před deseti měsíci přislíbil uhradit částku zhruba 4,7 milionů korun. Ten to ovšem označil za lež.

Spor nejen Jihočeského, ale i kraje Vysočina, se táhne již několik let. Jeho předmětem jsou nejen odpisy, nýbrž také takzvané kilometrovné. To kraje vyplácí dopravcům za poskytování služeb veřejné dopravní obslužnosti a JHMD dlouhodobě požaduje jeho razantní navýšení.

Celá aféra značně rozvířila veřejné mínění a na facebooku Jindřichohradeckého deníku se v souvislosti s ní rozpoutala bouřlivá diskuze. Mnozí přispěvatelé se v ní ostře vymezovali nejen proti tomu, jakým způsobem je lokálka vedena, ale na přetřes přišly i zmíněné modernizované motorové vozy.

„Lokálkou jezdím několikrát týdně. Toho, kdo rozhodl o nákupu a provozu těch příšerných motorových vozů, bych do nich posadil a musel by v nich 24 hodin jezdit. To je děs. Mnoho zejména starších cestujících uteklo k ČSAD. Kdyby jenom polovinu peněz, které ty „nové" vozy stály, dali do renovace těch starých, tak ušetřili a lidé byli spokojeni. Stejně pořád jezdí, neboť ty nové jsou pořád nepojízdné. Poláci byli rádi, že se toho zbavili a sem se ten šrot koupí. A ještě by chtěli, aby to kraj zafinancoval. Na druhou stranu je pravdou, že pokud by lokálka nejezdila, dosti lidem by to zkomplikovalo dopravu do zaměstnání," napsal například Josef Lukačovič.

DVA POHLEDY:

Dva pohledy.

Dva pohledy.

ZNĚNÍ DOPISU:

Statutární ředitel JHMD Boris Čajánek v dopise adresovaném zaměstnancům, kteří neobdrželi v termínu dubnové výplaty, tvrdí, že hejtman Jiří Zimola se v dopise z července minulého roku zavázal společnosti uhradit odpisy za modernizované motorové vozy ve výši 4 778 612,12 Kč. Zda je to skutečně tak, si můžete přečíst v plném znění zmiňovaného dopisu:

Vážený pane inženýre,
obdržel jsem dopis ze dne 3. července 2015, ve kterém urgujete odpověď na Váš dopis ze dne 2.6.2015. Ve Vašem podání se opakují stále stejné argumenty, které byly obsahem dopisů zaslaných společnosti JIKORD s.r.o., radnímu kraje Mgr. Bc Krákovi, dalším členům Rady Jihočeského kraje či vedoucímu odboru dopravy a silničního hospodářství KÚ Ing. Klásovi. Ujišťuji Vás, že jsem s Vašimi požadavky dostatečně seznámen a znění odpovědi radního kraje, který byl doručen statutárnímu řediteli JHMD a.s., Ing Čajánkovi dne 12.6.2016, jsem vzal na vědomí.
Opakovaně potvrzuji, že Jihočeský kraj je připraven hradit skutečnou výši odpisů nově pořízených vozidel, jakmile bude tato známa a rovněž je ochoten jednat o případném nedofinancování dopravní cesty. V žádném případě ale nemáme v úmyslu řešit jakékoli zpětně vyčíslené finanční požadavky společnosti JHMD a.s., od roku 2010, neboť Jihočeský kraj má své veškeré závazky vůči společnosti splněny.
Pokud jednání o smluvních vztazích probíhají, nepovažuji za účelné osobní setkání, protože o jejich vývoji jsem průběžně a dostatečně informován.
Jihočeský kraj má samozřejmě zájem na zachování Jindřichohradeckých úzkokolejek jako významného fenoménu přesahujícího hranice republiky. Je však zapotřebí, aby společnost JHMD a.s. k tomu přispěla svým dílem, zejména zabezpečovala cestující veřejnosti kvalitní služby, o čemž ve vztahu k četným stížnostem na provoz modernizovaných vozidel nejsem s současné době přesvědčen.

Autor: Milan Soldán

21.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Žralok bílý, ilustrační foto
2

Patnáctiletá Australanka přežila útok bílého žraloka

Hayato Okamura
2 9

Budeme pracovat, aby to nebyl konec demokracie, říká bratr Tomia Okamury Hayato

EXKLUZIVNĚ

Vítěz voleb Andrej Babiš: Menšinová vláda ANO je poslední možnost

Den po sečtení hlasů se už intenzivně začalo jednat o povolebním uspořádání. Šéf hnutí ANO Deníku nastínil, jaké budou jeho první kroky.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Jágr se zranil a nedohrál. V Calgary ale válí

Calgary, Praha Nezničitelný Terminátor. Tak působil v uplynulých sezonách NHL veterán Jaromír Jágr. Nejstarší hokejista ve slavné lize totiž za posledních čtyři roky vynechal pouze jedenáct zápasů základní části. To je úctyhodná a dost neuvěřitelná bilance. I na nestárnoucího Čecha ale občas dolehne hokejový osud. Víkendový mač Calgary s Minnesotou Jágr nedohrál kvůli zranění.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení