Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hřbitov v Budějovicích pojmenoval starosta na počest zesnulé manželky

České Budějovice - Roku 1889 vysvětil budějovický biskup Martin Josef Říha nový budějovický hřbitov, tehdy však ještě nenesl jméno sváté Otýlie.

1.11.2014
SDÍLEJ:

Hřbitov svaté Otýlie v Českých Budějovicích. Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Svůj současný název hřbitov získal až o dva roky později. „Tehdejší starosta Českých Budějovic Josef Kneissl nechal na počest své zesnulé manželky Otýlie upravit obřadní síň na kapli stejnojmenné světice, tedy svaté Otýlie," vysvětluje budějovický historik Daniel Kovář při procházení mezi pomníky na dosud využívaném budějovickém hřbitově. „Zajímavé je, že dnes již skoro nikdo neví, proč se hřbitov jmenuje po docela neznámé světici ze sedmého století," dodává.

Budějovický hřbitov svaté Otýlie se nachází na Pražské třídě a začal vznikat v roce 1887. Práce na budování nového hřbitova svěřili Budějovičtí staviteli Jakobu Stabernakovi. Ještě předtím, než se na hřbitově začalo pohřbívat, byl 30. června 1888 vztyčen na křižovatce hlavních chodníků hřbitova kamenný kříž s Kristovým tělem.

„Hned v den vysvěcení, tedy 23. dubna 1889, se zde konal první pohřeb," vypráví Daniel Kovář. „Podle záznamů to bylo malé dítě, asi sedmiměsíční. To tehdy nebylo nic zvláštního, protože úmrtnost dětí byla opravdu vysoká," vysvětluje historik a autor publikace Budějovické hřbitovy.

Po pouhých deseti letech byla vysvěcená část hřbitova zcela zaplněna a zemřelí se začali ukládat znovu do postupně zrušených hrobů. Počátkem 20. století se tedy přistoupilo k využívání druhé, dosud nevysvěcené části hřbitova.

Koncem roku 1910 dosáhl počet pochovaných nebožtíků 14 000, za první světové války byl zaplněn již téměř celý hřbitov a v roce 1915 představitelé města zahájili jednání o výkupu dalších pozemků.

„Vojáci pohřbení v Budějovicích za první světové války zde mají svůj pomník. Původně zde byly i náhrobky," ukazuje na zelenou plochu vedle rozptylové loučky ze šedesátých let Daniel Kovář. I nyní tam leží několik kytic a svíček. „Je hezké, že si někdo na tyto vojáky vzpomene i dnes," usmívá se historik.

Další významnější změnou v dějinách hřbitova se stalo zřízení krematoria. Začalo se stavět v roce 1923 a slavnostně bylo otevřeno 19. dubna 1925 starostou Bedřichem Králem. V letech 1926 1927 vznikla nová pohřební síň.

Polovina 20. let přinesla ještě nezbytné rozšíření hřbitova východním směrem, kolem nové části byla vybudována ohradní zeď. Stále se zvyšující počet žehů vedl k rozšiřování urnových hájů. V 60. letech zde byl zaveden rozptyl zpopelněných ostatků a zřízena rozptylová loučka.

Na hlavní vchod zapomeňteKvůli stavebním úpravám se nesmí používat hlavní vchod z Pražské třídy na budějovický hřbitov sv. Otýlie. „Jsou tam zákazové cedule, je to především kvůli bezpečnosti," vysvětluje Ladislava Sobíšková ze Správy hřbitova sv. Otýlie. „Bohužel tudy lidé stále chodí. Úplně uzavřít jej totiž nemůžeme, jezdí tudy vozidla, která se podílejí na rekonstrukci hřbitova. A právě to je problém, pro chodce by to mohlo být nebezpečné. Navíc se v další části výměny kanalizace v těchto místech objeví skoro třímetrový výkop," dodává. Hřbitov totiž nyní dělníci rekonstruují. Mění zastaralé kanalizační potrubí. „Návštěvníkům hřbitova se omlouváme, že je zde nyní stavební provoz, ale rekonstrukce byla už velmi potřebná. Prosíme je o shovívavost," doplňuje Ladislava Sobíšková. Oprava hřbitova potrvá pravděpodobně až do roku 2016. „Část peněz na opravy jsme získali od města, zbytek hradíme sami," upřesňuje. Na konci rekonstrukce by se pak oprav prý měly dočkat například i chodníky před obřadní síní krematoria.
I přesto, že je tedy vjezd hlavní branou na hřbitov zakázán, je stále možné se přímo na hřbitov dostat vozidlem. „Chápeme, že pro mnoho lidí může být cesta pěšky po hřbitově problematická. Kdo se nyní chce přímo na hřbitov dostat vozidlem, může využít bránu ve spodní části hřbitova, v Horní ulici. Tudy k nám nyní jezdí i různé specializované firmy, například s pomníky a podobně," uvádí Ladislava Sobíšková. „Stále ale platí pro návštěvníky povinnost nahlásit vjezd vozidlem u nás na správě, potřebujeme mít přehled o tom, kdo se nám po hřbitově autem pohybuje," doplňuje.

Na své blízké můžete zavzpomínat i ZDE

Autor: Jana Klomfarová

1.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman
14

Zeman pověří Babiše sestavením vlády 31. října

Tomio Okamura.
32 6

Okamura: Český rozhlas mě zesměšnil. Zestátním ho, pokud budu ve vládě

AKTUALIZOVÁNO

Autobus prorazil část závory na přejezdu. Projíždějící vlak zabrzdil včas

Sedm dětí jelo v autobuse, který v úterý před osmou hodinou ráno prorazil na železničním přejezdu ve vyškovských Nosálovicích závoru. Především díky rychlé reakci strojvedoucího vlaku, který jel v té chvíli po trati, se nestala tragédie.

Končí sjezd komunistů Číny. Prezident Si Ťin-pching se vyrovnal velkému Maovi

Dneškem vyvrcholil týden trvající 19. sjezd Komunistické strany Číny (KSČ). Prezident Si Ťin-pching může být vrcholně spokojen, protože sjezd bez poznámek schválil jeho ideologii. K tomuto aktu, který upevňuje moc prezidenta, došlo poprvé od éry Mao Ce-tunga. 

Kolečka a kosočtverce. Pumpy mění označení nafty

/INFOGRAFIKA/ Viděli jste na benzinových pumpách nezvyklé obrazce, písmena a čísla? Budete si muset zvyknout na změnu.

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Paprsky dálnic od Prahy směrem do regionů nebudou do budoucna stačit. Už nyní je třeba přemýšlet o rychlých spojkách mezi krajskými městy, které by postupně dotvořily okruh kolem České republiky. Na silniční konferenci v Brně to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT