Pokud jste majiteli benzinového auta do 3,5 tuny, zaplatili jste za technickou prohlídku přibližně 1000 korun (350 korun emise, 650 technický stav).


Od letošního ledna si ale připlatíte. STK podražila o 20 až 30 procent. Důvodem je novinka – všechna auta se budou povinně fotit.


Fotodokumentace


Právě zavedení fotodokumentace je jedním z kroků, jak by chtělo ministerstvo dopravy vymýtit z tuzemských silnic staré a nevyhovující vozy. A úředníci ministerstva také chtějí mít jistotu, že auto na STK opravdu fyzicky přijelo. Běžnou praxí často bylo, že ze známosti se dělala technická po telefonu. Jenže pořízení fototechniky a obslužného softwaru musí provozovatelé STK stanic promítnout do poplatků za kontrolu. Na řadě míst tak dost možná nebude výjimkou ani cena kolem 900 korun za technikou prohlídku.


Majitel STK v Blatné František Jeníček přínos focení vítá. „Bude opravdu jasné, že dané auto na kontrole bylo," uvedl. Podle něj ale bohužel bude mít i opačný dopad. „Další focení třeba jen kvůli tomu, že přestalo brzdit kolo," vysvětluje.


Zdražení podle něj ale nebude v počátku tak drastické, jak se nyní jeví. „Emise na benzin zatím změny nečekají, takže kontrola technického stavu může podražit třeba jen o stovku," dodává.


To potvrdil i vedoucí STK Strakonice František Zábranský. „Zatím jsme se s majitelem dohodli, že minimálně do konce ledna ponecháme loňské ceny. Ale myslím si, že ani potom nebude zdražení nijak drastické. Maximálně v řádu desítek korun. Zdražování o 20 až 30 procent mi přijde celkem neúměrné, protože investice do zařízení, alespoň u nás, nepřesáhla ani 100 tisíc korun," uvedl.


Na práci dopravních policistů novinka s focením auta na STK nebude mít žádný vliv. „Pokud při kontrole zjistíme, že je propadlá technická, vyřešíme tento fakt s řidičem na místě. Může dostat pokutu až 2000 korun, odjet a technickou si doplnit," řekl dopravní policista Jaroslav Krejčí. Zároveň ale dodal, že na Strakonicku šlo v případě propadlé technické spíše o světlé výjimky. „Na vozidlo, které by přímo nesplňovalo technické podmínky, jsme snad ani nenarazili," dodal Jaroslav Krejčí.


Upravený motor


V roce 2016 ale čeká na motoristy ještě další novinka. To bude od poloviny roku evidence vozidel, která mají demontovaný filtr pevných částic, nebo vozidel s nelegálně upraveným motorem (chiptuning). Takové auto bude na STK zaevidováno a provozovatel automobilu bude písemně upozorněn, že jeho vůz nesmí na silnici, protože porušuje předpisy. V případě, že by takto informovaný řidič s vozem přeci jen vyjel na silnici, hrozí mu pokuta až do výše padesáti tisíc korun. Právě násilné vyjmutí FAPu ze starších dieselových vozidel bylo trnem v oku ministerstva už dlouhou dobu. Je obecně známým faktem, že řada servisů demontáže filtrů provádí – hlavně z důvodu vysokých cen nových filtrů (po zanesení se musí repasovat, nebo vyměnit). Právě na opravny, které demontáže filtrů pevných částic provádějí, se už nyní začíná zaměřovat Česká obchodní inspekce i policie.

Kolik stojí STK ve Strakonicích

Osobní automobil – 620 Kč.
Malý nákladní automobil do 3,5 tuny – 680 Kč.
Motocykl – 350 Kč.
Přívěs nebržděný – 350 Kč.
Přívěs bržděný – 400 Kč.
Evidenční kontrola – 200 Kč.
Prohlídka na žádost zákazníka – 250 Kč.
Opakovaná prohlídka – 160 Kč.