Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jen vybílit nestačí. Modernizace vlakového nádraží se blíží

České Budějovice – Obchody, moderní prostředí a také více sedaček by v budově českobudějovického vlakového nádraží uvítal Lukáš Blažek 
z Českých Budějovic, jenž 
v pátek odpoledne postával 
v nádražní hale.

12.4.2016
SDÍLEJ:

Českobudějovické vlakové nádraží.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

„Líbilo by se mi, kdyby se to tady podobalo hlavnímu nádraží v Praze. Je tam všude dost místa na sezení a také relativně uklizeno. V Budějovicích je jen pár sedaček před tabulí příjezdů. A ty bývají většinou obsazené. Takže člověku pak nezbude než při čekání na vlak chodit sem a tam," posteskl si.

Lukáš Blažek, ale i další stovky cestujících, které denně budějovickým vlakovým nádražím projdou, se snad už brzy dočkají změny k lepšímu. Nádražní budova s oprýskanou omítkou, o níž se hovoří jako o ostudě Budějovic, má totiž změnit majitele.

Koncem minulého roku vláda schválila návrh Ministerstva dopravy na převedení části majetku Českých drah na stát, respektive Správu železniční dopravní cesty. V tomto „balíčku" je i budějovická nádražní budova. Poté, co ji stát získá, bude moci do její opravy investovat prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. S opravou by mohly pomoci i strukturální fondy Evropské unie, což s dosavadním vlastníkem nešlo.

Mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar potvrdil, že převod nádraží musí ještě posvětit správní rada Českých drah. Ta by o tématu měla jednat v nejbližších dnech. 

Není to zrovna reprezentativní brána do města. Lidi, kteří do Českých Budějovic přijedou vlakem, vítá omšelá budova 
s oprýskanou omítkou.

O opravě nádražní budovy se hovoří už dlouhé roky. Nyní stojí správní rada Českých drah před klíčovým rozhodnutím, které by mohlo rekonstrukci nádražní budovy výrazně urychlit.

Má totiž definitivně potvrdit převod některých nádražních a provozních budov 
z majetku Českých drah na stát, respektive Správu železniční dopravní cesty.

Stát má více možností, 
jak zaplatit obnovu zchátralých objektů, mezi něž patří právě českobudějovické nádraží.

Opravu by uvítali i cestující. Pavel Zachař z Českých Budějovic poznamenal, že modernizaci by si zasloužila celá budova – od skříněk na úschovu zavazadel až po toalety. „Oboje je totiž dnes stejné jako před lety, kdy jsem odtud jezdil do Strakonic do školy," porovnal.

Brzká rekonstrukce je nezbytná také podle Zbyňka Vacka z Nových Hradů. „Každý týden tu čekám na přítelkyni a vozím ji domů, tak dobře vidím, jak je nádražní hala zanedbaná. Při modernizaci by se určitě nemělo zapomenout na novou tabuli příjezdů vlaků. Ta současná totiž neukazuje, na jaké nástupiště vlak přijede. Místo abych čekal rovnou na peronu, bloudím mezi dvěma východy do nádražní haly," postěžoval si Zbyněk Vacek.

O rekonstrukci českobudějovického vlakového nádraží se hovoří už řadu let. Jenže velkorysé projekty na modernizaci ztroskotaly. I poslední plány na nové střešní konstrukce, fasádu, vylepšení interiéru a změnu vnitřních dispozic narážely především na finanční problémy.

Do doby, než ministerstvo dopravy rozhodlo o převodu budovy do majetku SŽDC, omezovaly České dráhy opravy jen na ty nejnutnější.
Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová před časem připomněla, že poslední rozsáhlé úpravy se uskutečnily 
v rámci opravy odjezdové haly v roce 2002.

„V interiéru šlo o celkovou opravu a restaurování odbavovací haly, zřízeno tu bylo informační centrum. Vně budovy se pracovalo na zastřešení kopule a souvisejících konstrukcích, sanaci krovů, objekt byl opatřen ochranou proti holubům, doplnili jsme sochařskou výzdobu. V loňském roce se pro výpravní budovu a přilehlé objekty rekonstruovala výměníková stanice," vyjmenovala Radka Pistoriusová poslední velké zásahy. 

Autor: Martin Tröster

12.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Theresa Mayová, předsedkyně britské vlády a lídr konzervativců
3

Mayová prohrála. O konečné podobě brexitu bude rozhodovat parlament

Vteřiny dne 13. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Fosfáty v kebabu nejsou problém, rozhodli europoslanci

Evropský parlament neschválil námitku proti používání fosfátů v kebabech, které navrhla povolit Evropská komise (EK). Výrobci tohoto pokrmu tím získali souhlas europoslanců, aby do masa přimíchávali látky, které údajně zlepšují chuť masa.

Projev Pelty vnímám jako zinscenovaný, říká místopředseda FAČR Zlámal

/ROZHOVOR/ Někteří jeho rivalové si přáli jeho konec, on však dál získal podporu moravské komory. Důvěru i pro druhé funkční období v pozici místopředsedy za Moravu dostal ve Výkonném výboru FAČR kroměřížský podnikatel Zdeněk Zlámal, který s náskokem tří hlasů (38:35) porazil svého největšího rivala Františka Juru.

Babišovi ministři převzali jmenovací dekrety a začali pracovat

/ON-LINE PŘENOS, INFOGRAFIKA/ Čtrnáct mužů a žen z hnutí ANO nebo nestraníků převzalo z rukou prezidenta Miloše Zemana jmenovací ministerské dekrety.

DOTYK.CZ

Po stopách zvířecích emocí. Rozumíme jim vůbec?

Zvířata jsou nám daleko bližší, než jsme ochotní si připustit. Prožívají si svá malá i velká citová dobrodružství. Nejsou jim cizí radost, smutek, strach ani láska. Fakt, že kohout umí svým slepicím lhát, že zvířata dokáží jednat nezištně a že veverky jsou vychytralé zlodějky, by ještě před několika lety lidé považovali za fantazírování. Zkušený německý lesník Peter Wohlleben, milovník přírody, se vydává po stopách zvířecích emocí, jež utvářejí jejich pestrý svět.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT