„Vláda ČR rozhodla, že k regionům, kde provozujeme leteckou záchrannou službu, bude patřit i Jihočeský kraj," říká plukovník Jan Šulc, mluvčí Kanceláře Generálního štábu Armády ČR.

„Využívat bychom měli stávající základnu na letišti v Plané," pokračuje. „Létat bude vrtulník W – 3A Sokol," připomíná typ vojenského stroje, jehož opotřebené i nevyužívané kusy armáda zadala k rekonstrukci do Polska.

Armádní vrtulníky s vojenskými piloty nyní zachraňují turisty např. v západní části Šumavy, kromě Plzeňska létají pomáhat z Plzně – Líní i do Karlovarského kraje.

Za změnou stojí vláda, která 9. března odsouhlasila vypsání veřejné zakázky Provozování vrtulníků pro střediska letecké záchranné služby. „Vybraní dodavatelé od 1. ledna 2017 zajistí provozování služby na šesti základnách nyní provozovaných soukromými dodavateli," říká Štěpánka Čechová, mluvčí Ministerstva zdravotnictví ČR. Jde o Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Ostravu, Olomouc a Jihlavu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky za čtyřleté období od 1. 1. 2017 do 31. 12. 2020 je 1,2 miliardy Kč bez DPH.

A co na odchod z Českých Budějovic říká firma, která létá nyní? „Společnost ALFA-HELICOPTER nemá pro média žádné vyjádření," odeslala Deníku odpověď na písemný dotaz vedoucí kanceláře Ilona Florianová.

Problém v rozdílné kvalitě služeb rozhodně není. „Pokud vím, nikdo si na technickou úroveň, ochotu spolupracovat ani na odbornou profesionální úroveň soukromých provozovatelů nestěžoval," řekl již dříve Deníku Marek Slabý, prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb a ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. „To platí i pro armádu a policii na jejich stávajících základnách," dodal lékař.

Vládní rozhodnutí, aby k nehodám létaly vojenské vrtulníky, někteří kritizují. Jsou prý zbytečně velké a provoz drahý, důvodem je prý spíš zajistit činnost pro vojenskou techniku Armády ČR, která se nevyužívala a nyní prochází náročnou rekonstrukcí.