Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historický plavební kanál na Šumavě čekají oslavy a opravy

Ježová - Rekonstrukce Schwarzenberského kanálu bude zase pokračovat. Svůj úsek chtějí dokončit Lesy ČR.

7.10.2016
SDÍLEJ:

Poslední letošní plavení dříví na Schwarzenberském kanálu.Foto: Hynek Hladík

Již na 20. jubilejní sezonu se připravují ti, kdo se starají o zachování a propagaci historického technického díla – Schwarzenberského plavebního kanálu. Jeho historii připomene 
v příštím roce mino jiné výstava fotografií a výjimečná setkání u Schwarzenberského kanálu, který mají ve své správě dva subjekty. Lesy ČR, s. p., a Správa Národního parku Šumava. A je naděje, že rekonstrukce Schwarzenberského kanálu opět 
o něco pokročí.

Doposud se totiž podařilo plavební kanál zrekonstruovat jen zčásti. „Plavební kanál na Prachaticku je lépe zachovalý než jeho zbývající úseky," říká plavební ředitel Hynek Hladík. „Kanál 
v tomto úseku byl totiž udržován zhruba o sedmdesát let déle, protože od bavorských hranic až po Želnavský smyk se plavilo dříví až do začátku 60. let 20. století," vysvětlil.

Na území České republiky vede 36,6 kilometru Schwarzenberského kanálu. 
Z nich je šest kilometrů ve správě s. p. Lesy ČR, a to pouze na Českokrumlovsku. Ve Správě NP Šumava je 
30,6 kilometru. Z toho menší část na území okresu Český Krumlov a větší část na Prachaticku.

Novodobé rekonstrukce části kanálu se uskutečnily 
v letech 1999 až 2001 a 
v roce 2012, pak se zastavily. Avšak k dalším pracím se schyluje. Hynek Hladík informuje: „Lesy České republiky mají v nejbližší době převzít projektovou dokumentaci opravy a rekonstrukce opevnění Stockého potoka a opravy a rekonstrukce potoka Světlá."

Lesy ČR tedy chystají rekonstrukci Schwarzenberského plavebního kanálu mezi hlavním evropským rozvodím a místem, kde plavební kanál opouští území České republiky nedaleko osady Unterurasch. Tím bude kanál ve správě lesů zrekonstruován v celé délce.

Také Správa NPŠ si nechala zpracovat studii rekonstrukce tak, aby byl kanál v její správě dokončen v celé délce. Kromě toho budou opraveny i již dříve zrekonstruované úseky. Zatím ale zřejmě ještě nebylo zadáno zpracování projektové dokumentace.

Historie novodobých oprav:

1999-2001 Správa NPŠ rekonstruovala 10,496 km mezi Jeleními Vrchy a Želnavským smykem a 1,995 km mezi Světlou vodou a Stockým potokem. Z celkové délky plavebního kanálu na Prachaticku to bylo 56 %.

Na území okresu Český Krumlov bylo opraveno 3,149 km mezi Medvědím potokem a potokem Pestřice/Rothbach, tedy 39,78 % délky.

V roce 2012 rekonstruovaly s.p. Lesy České republiky kanál mezi potokem Ježová/Iglbach a rozvodím v bývalé osadě Růžový Vrch/Rosenhügel v délce 1,9 km a Správa NPŠ mezi potoky Medvědím a Pestřice/Rothbach v délce 3,149 km s dotací z EU.

Autor: Zuzana Kyselová

Místo události:
7.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Experti: Zapojení Topolánka přineslo zlom v prezidentské kampani

Vstup bývalého premiéra Mirka Topolánka do souboje o funkci prezidenta republiky byl podle marketingových expertů oslovených ČTK zlomovým momentem dosavadní kampaně před volbami hlavy státu.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT