Křižovatka na veselském obchvatu, z níž řidiči odbočují do centra nebo na Sviny, má na kontě desítky nehod. V neděli tu vyhasl další lidský život.

Počet nehodRok 2010 – 1
Rok 2011 – 0
Rok 2012 – 2
Rok 2013 – 2
Rok 2014 – 2
Celkem 7 nehod
Zranění 8 lehkých

Když jsme v roce 2009 zjišťovali její neblahou statistiku, dostali jsme z policejních zdrojů smutnou bilanci. Za 66 měsíců mezi rokem 2004 až únorem 2009 se stalo 31 nehod. Dvě měsíčně. Veselští se začali domáhat řešení, které by tady zvýšilo bezpečnost.

Most sice nedostali, ale křižovatka už je lépe organizovaná. „V místě od každého směru, tedy od Českých Budějovic i od Tábora přibyl jeden odbočovací pruh pro odbočení vlevo. To křižovatku zpřehlednilo," upřesnil mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek.

Kromě toho, že řidiči od Tábora dostali pruh pro odbočení do Veselí a protijedoucí auta do do Svin, posílilo bezpečnost i snížení rychlosti na sedmdesát kilometrů. Bourá se podstatně méně. Od roku 2010 do konce prosince loňského roku se stalo sedm nehod s osmi lehkými zraněními. Smrtelná přišla až v neděli.

„Lidé vědí, že je tato křižovatka nebezpečná. Přesto tu zemřel místní řidič, asi správně neodhadl vzdálenost," zamýšlí se nad příčinou nedělní tragické srážky dvou osobních aut Miroslav Doubek.

Na D3 by se už mělo začít zase stavět

Nové úseky:
Veselí n/L – Bošilec
délka 5125 m; plocha vozovek: 155 031 m2; mostních objektů 7, včetně nadjezdů, přeložek a místních komunikací; cena dle projektu: 1, 009 mld. (bez DPH).
Borek – Úsilné
délka 3160 m; plocha vozovek: 95 590 m2; mostních objektů 11 včetně nadjezdů, přeložek a místních komunikací;
cena dle projektu: 1,3 miliardy korun (bez DPH).

Křižovatce pomůže až dálnice, neboť ta ji zcela vyřadí z provozu. Senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert potvrdil, že se schyluje k zahájení stavby dalšího úseku. „Mám informaci, že do konce února by měla být podepsaná smlouva o výstavbě se sdružením firem Strabag a Eurovia."

Na firmu, která by dva nové dálniční úseky z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a z Úsilného na Borek postavila, čeká Ředitelství silnic a dálnic od roku 2012. Zakopaný pes byl v nabídkách. Ministerská komise je kvůli protestům musela hodnotit hned dvakrát.

Podle Pavla Eyberta jsou už v cíli a zakázku, jejíž hodnota se pohybuje kolem dvou miliard, vyhrálo sdružení dvou firem. Pokud se už stavbě nepostaví nic do cesty, mohlo by se s realizací začít už v březnu. Tím by se odstartoval zánik křižovatky smrti.
„Dálnicí tato křižovatka zmizí, neboť v tomto místě se má postavit přemostění přes D3, tudíž cesta z Veselí na Sviny povede po mostě," upřesnil senátor, jak bude doprava v nebezpečném místě v budoucnu vypadat.

Stavět by se nemělo dlouho, neboť jde o krátké úseky. U Veselí nad Lužnicí měří přes pět kilometrů, u Českých Budějovic přes tři.