Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé v Černé v Pošumaví se bouří proti železnici

Černá v Pošumaví – Představte si, že vám jednoho dne ráno zavolá známý a řekne: „Víš o tom, že ti budou bourat barák?“

10.2.2012 2
SDÍLEJ:

Nad plány budoucí železnice.Foto: DENÍK/ Zdeněk Zajíček

Tak přesně touto formou se nejčastěji dozvídají lidé z Černé v Pošumaví o velice pravděpodobné vyhlídce na budoucí život některých domů, chat, či hotelů.

A nebo jinak: Koupili jste si v Černé v Pošumaví pozemek, na kterém nyní chcete něco postavit. Nebo si chcete vedle svého domu zařídit zděný bazén? Už není možno.

A to všechno kvůli tomu, že podél pláže má vést železniční trať spojující Lipno nad Vltavou a Horní Planou. Trať tu ještě není a pravděpodobně ještě dlouho tudy nepovede, ale už dnes zabírá kolem sebe i dvousetmetrové ochranné pásmo, kde už nikdo nic nepostaví a kde domy, co trati budou stát v cestě, budou muset zmizet.

Podle Vladimíra Cnoty, oficiálně stanoveného zástupce veřejnosti obce Černá v Pošumaví, přináší současná podoba projektu do obce jen problémy.
„Podél pláže má jezdit vlak osmdesátikilometrovou rychlostí, jen na trase od tobogánu k Jestřábí by se kvůli trati mělo bourat 14 objektů a to zdaleka není všechno,“ konstatoval Vladimír Cnota. Kvůli budoucí trati se v tuto chvíli zablokovala také chystaná výstavba padesátky rodinných domů, kolonády a další soukromé investice.

Lidé, kteří si podél břehu Lipna v posledních letech postavili, rozšířili, zvětšili nebo zmodernizovali své penziony či hotely a chaty, se nyní mohou pouze s obavami dívat do krajských plánů takzvaných Zásad územního rozvoje, které trasu dráhy předběžně ukazují.

Současná podoba Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje oficiálně platí od listopadu loňského roku. Ale bychom to celé pochopili, musíme zpět proti proudu času do devadesátých let minulého století.

Tehdy totiž kdosi pravil: „Z Černé v Pošumaví do Lipna nad Vltavou chybí železniční spojení, pojďme jej postavit.“ A všichni mu zatleskali, protože je to pravda.

Nikoho ale ve snu nenapadlo, co za komplikace s sebou může tento projekt přinést. Logicky totiž všichni předpokládali, že trasa povede souběžně s hlavní silnicí, což byla do určité doby pravda. Celou trasu nakonec krajští politici odhlasovali ve trase, která vede hlavně po břehu Lipenského jezera, tedy přes místa s největším počtem chat a penzionů. Navíc projekt počítá se stavbou mostu za takřka miliardu, vedoucího přes Kolářovskou zátoku, což je podle mnoha místních naprostý nesmysl takto utrácet peníze.

Projekt takzvané Šumavské elektrické dráhy je vlastně modernizací a rozšířením železničních tratí v Pošumaví na takzvané vlakotramvaje. Celková suma peněz, které by se tak měla utratit, je odhadována na osm miliard korun. Pravdou je, že zatím není vůbec oficiálně jisté, že takové peníze na Lipensko vůbec někdy přitečou, ale o to hůř. Projekt totiž blokuje uvedené pozemky v ochranném pásmu trati po tu dobu, než se tak stane. A to může být klidně dvacet, třicet nebo i více let.

Celý problém také podle některých obyvatel Černé v Pošumaví tkví v tom, že projekt se někde v tichosti namaloval, odsouhlasil a zveřejnil, ale jim o něm nikdo oficiálně vědět nedal.

Krajský úřad se v tomto případě brání. Podle sdělení Daniely Řežábové z krajského oddělení územního plánování byly Zásady územního rozvoje řádně projednány s veřejností i dotčenými obcemi. V rámci projednání zásad byla vůči vymezení koridoru Šumavských elektrických drah uplatněna pouze námitka obce Černé v Pošumaví, která byla Zastupitelstvem Jihočeského kraje zamítnuta.

„Negativem, podotýkám že především pro vlastníky pozemků v rekreačně lukrativních územích, pak je nutnost záboru části pozemků pro výstavbu Šumavské elektrické dráhy,“ uvedla pro Deník Daniela Řežábková a pokračuje: „Nicméně zábor pozemků by byl minimální, s výjimkou míst zastávek by se jednalo o pruh pozemku o šířce maximálně do 15 metrů, většinou podstatně užší. Je možné, že pro výstavbu dráhy bude nutno demolovat i některé soukromé objekty, avšak v současné době nelze určit rozsah nutných demolic. Nicméně šířka koridoru v Zásadách územního rozvoje umožňuje při zpracování podrobnější dokumentace nalézt řešení, které případné demolice buď zcela vyloučí, nebo omezí na nezbytně nutné minimum. Pro úplnost pak je potřebné zmínit, že zpřesnit (zúžit) koridor může s ohledem na znalost místních podmínek obec ve svém územním plánu,“ shrnula Daniela Řežábková.
Vzhledem k tomu, že téma je velice obsáhlé, bude se mu Deník věnovat i v některých dalších vydáních.

Autor: Zdeněk Zajíček

10.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z filmu Borat
3 11

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Oslavy v ulicích hlavního města Zimbabwe Harare
3 4

Zimbabwe slaví, diktátor Mugabe rezignoval po 37 letech

Primátorská rezidence skrývá luxusní prostory. Žil zde však jen jeden primátor

Rezidence primátora hlavního města Praha vznikla v nové budově Ústřední knihovny ve 20. letech minulého století. Kromě jednoho primátora, Karla Baxy, ji však všichni ostatní primátoři užívali pouze jako reprezentační prostory. Secesní a art deco interiér rezidence bude ve středu hostit hejtmanské setkání s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Mluvit se bude o plnění koaličního programu pražské vlády, dopravě a kompetenci hlavního města v porovnání s městskými částmi. 

Lokomotivu zachvátil požár. Ochromil provoz na trati mezi Prahou a Brnem

V šetření stále zůstává příčina požáru se škodou předběžně vyčíslenou na 300 tisíc korun, který v neděli tři čtvrtě hodiny po poledni u osady Filipov nedaleko Čáslavi na Kutnohorsku omezil provoz na železniční spojnici mezi Prahou a Brnem.

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

AKTUALIZOVÁNO

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

/ANKETA/ Lidovci podpoří vydání předsedy ANO Andreje Babiše a prvního místopředsedy Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání kvůli financování farmy Čapí hnízdo. Pro opětovné vydání obou poslanců jsou i poslanci ODS, ČSSD, TOP 09 a Pirátů. Důležitý pro výsledek hlasování o vydání bude postoj hnutí SPD. Jeho předseda Tomio Okamura dnes řekl, že se hnutí musí nejprve seznámit s policejním spisem. O opětovné vydání Babiše a Faltýnka v úterý požádala sněmovnu policie. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT