Jaroslav Růžička, vedoucí jedné z prodejen elektroniky v Českém Krumlově, souhlasí: „Opravdu se zdá, že lidé raději kupují dražší a kvalitnější výrobky. Zvýšený zájem o nákup elektroniky pozorujeme zhruba od poloviny listopadu. To je podobné jako každý rok. Největší zájem je o herní konzole, televize, tablety nebo kuchyňskou elektroniku."

Že předvánoční nákupy začaly, je patrné téměř ve všech obchodech v regionu bez ohledu na nabízený sortiment. Nejedná se ale o nákupní horečku, spíše o jakousi zvýšenou teplotu. Nárůst prodeje v obchodech, bez ohledu na sortiment, je ve většině případů v porovnání s minulými roky obvyklý.

Nákupy v hračkárnách a lékárnách

Podle očekávání zamíří kroky většiny lidí do obchodů s hračkami. „K Vánocům už máme nakoupeno," řekl jeden z návštěvníků krumlovského hračkářství Jiří Hálek z Českého Krumlova. „Kupujeme především dárky pro děti. Jinak se snažíme maximálně vyhýbat vánočnímu shonu. Dalo by se říct, že za Vánoce utrácíme čím dál míň. Zhruba tisíc korun na osobu," odhadl.

„Oproti podzimu je nárůst zákazníků samozřejmě citelný, ale dá se očekávat, že se v druhé polovině prosince ještě zvýší. Kupuje se v podstatě všechno, od levných drobností až po ty dražší," popsala situaci prodavačka tohoto hračkářství Markéta Micková. „Největším hitem je asi Lego nebo v případě holčiček panenky," dodala.

Mnozí starší občané pravděpodobně pod stromečkem najdou něco užitečného pro své zdraví. Vánoční nabídka různých druhů zdraví prospěšných produktů táhne lidi za vánočními nákupy i do lékáren. Ani tam se ale rekordy prodejnosti netrhají.

„Řada výrobců teď láká zákazníky speciálními vánočními baleními různých doplňků stravy, vitamínů a podobně. Lidé je kupují, nicméně možná jsme očekávali větší zájem," řekla zástupkyně vedoucího v lékárně českokrumlovské nemocnice Lenka Prokopiusová.

Kamenné obchody versus internet

Stále větší konkurencí kamenných obchodů je rok od roku internet. Zhruba každý třetí z dotazovaných uvedl, že nákup dárků ve větší či menší míře řeší právě po internetu. Jako hlavní důvody označují zastánci internetu pohodlnost nákupu a nesrovnatelně širší výběr.

Často také jako zásadní výhodu uvádějí nižší ceny. To ale nemusí být vždy pravidlem, protože k ceně zboží je nutné připočíst také poštovné a balné. Zejména v případě objednání jednotlivých kusů levnějšího zboží se tato výhoda může celkem snadno vytratit.

Odpůrci nakupování na internetu navíc argumentují tím, že v některých případech bývají problémy s termínem dodání. To může být pravě o Vánocích nepříjemné, a také řešení případných reklamací může být složitější..

Lze tedy očekávat, že bohatost vánoční nadílky se od loňského roku příliš lišit nebude. Protože však řada lidí nechává vše na poslední chvíli, poslední slovo řeknou až účty na sklonku roku.