Obyvatelé Lišova to vítají.  „Jsem rád, že se konečně snad začne něco dít," říká k současným přípravám stavby Roman Němec, obyvatel Lišova. „Lišov obchvat potřebuje už dlouho. Zkuste si přejít hlavní silnici, ráno nebo později odpoledne je to skoro nemožné," zdůrazňuje Roman Němec.

Není to tak dávno, co hrozivá bezpečnostní situace na průtahu městem dala dokonce vzniknout občanskému protestu, jehož nejviditelnějším výsledkem byl velký billboard s nápisem Nenecháme se zabíjet. Billboard pak dlouhé týdny upozorňoval na dlouho neřešený problém.

Územní rozhodnutí, které vydal lišovský stavební úřad, je prvním krokem ve stavebním řízení. „Pokud se proti územnímu rozhodnutí nikdo neodvolá, na konci března nabude právní moci," uvedl předseda sdružení na podporu lišovského obchvatu a senátor Jiří Šesták.

Podle Jana Kudrleho z budějovické pobočky ŘSD teď bude započat například geologický průzkum trasy silnice. Zároveň začne ŘSD hledat dodavatele projektové dokumentace pro stavební povolení.

Zdroj: Youtube

Geologický průzkum trasy budoucího obchvatu by měl začít do konce tohoto roku a jeho cena se odhaduje řádově na čtyři až pět milionů korun. Komunikace se totiž připravuje zároveň s obchvatem Štěpánovic. Obchvat začne v lokalitě Na Klaudě před Lišovem a na současnou trasu z Českých Budějovic do Třeboně se napojí až  u Vranína.

Při územním řízení v Lišově padlo i několik námitek, se všemi se ale Stavební úřad podle starosty města Jiřího Švece vypořádal. „Stavební úřad se v rámci územního řízení vypořádal se šesti námitkami majitelů dotčených pozemků a dopravní policie. Účastníci řízení měli výhrady například ke stavbě mostu přes jednu z místních komunikací, požadovali zachování přístupu k pozemkům nebo instalaci oplocení po celé délce nové silnice," přiblížil podané námitky starosta Lišova a místopředseda sdružení na podporu lišovského obchvatu Jiří Švec.

V Lišově je obchvat všeobecně považován za prospěšnou stavbu. V rámci územního řízení ale zazněly i otázky, zda se obecně příliš neustupuje osobní i nákladní automobilové dopravě a zda by spíše než zabírání další zemědělské půdy neměla být třeba kamionová doprava směrována na železnici.

Například investor – ŘSD, ale s obchvatem počítá i v rámci peněz na přípravné práce a začít stavět by se mohlo podle současných odhadů v letech 2018 -2021.