Velké pozdvižení budil ve čtvrtek gigantický náklad na trase mezi rakouským městečkem Bad Leonfelden a Frýdavou u Lipenské přehrady. Na poslední etapu své náročné cesty se tu vydala loď Adalbert Stifter, která už od úterý putovala z Lince na Lipno. Převáželi jí tudy její majitelé z plavební společnosti. Transport byl velmi obtížný, řidič měl mnohdy jenom pár centimetrů k manévrování, technici museli nadzvedávat elektrické vedení, odřezávat dopravní značky i otáčet semafory.

K přístavišti na Frýdavě loď dorazila ve čtvrtek večer, v pátek bude spuštěna na vodu. Ani to ale nebude jednoduché. Pracovníci zřídí na místě mobilní přístaviště a využijí dvacetitunový jeřáb. Poté budou loď ještě kontrolovat a postupně připravovat k provozu. Její oficiální křest je naplánován na 2. června. Domovským přístavem lodi bude Lipno nad Vltavou. Brzy by měla zajišťovat pravidelnou linkovou přepravu po přehradě.

Reportáž: Loď ucpala ulici, ale kruhový objezd zvládla

Motorová lod z Lince na LipnoU parkoviště v rakouském Bad Leonfeldenu se přes dav přihlížejících už skoro ani nedá projít, ze všech stran zaznívají obdivné komentáře, kolem pobíhají lidé s vysílačkami, na přistavených vozidlech blikají majáčky. Velké pozdvižení budila společnost Rosenberger Lipno Line, která převážela obří výletní loď z Lince na jihočeskou přehradu. Ve čtvrtek náklad zdolal poslední etapu své cesty a dorazil k přístavišti ve Frýdavě.

Loď, která je 32 metrů dlouhá a téměř sedm metrů vysoká, převážel speciální přepravník. Celá transportní souprava vážila zhruba 180 tun. Kolos vyrazil z rakouského Lince v úterý večer. Přes noc projel ulicemi města, kde museli odborníci dokonce nadzvedávat elektrické vedení a odřezávat dopravní značky. Během středy putovala loď  přes obec Hellmonsödt a Reichenau. Ve čtvrtek ráno pokračovala ulicemi Bad Leonfeldenu.

I zde gigantický náklad budil rozruch. Řada lidí se přišla podívat už na jeho odjezd z parkoviště po deváté hodině ranní. „Je to neuvěřitelné. Určitě brzy vyrazíme na Lipno, abychom si loď mohli prohlédnout zevnitř a svézt se,“ komentovala jedna z přihlížejících Rakušanek.

Celou akci zajišťoval tým 120 lidí. Před nákladem jelo několik doprovodných vozidel s majáčky, jejichž úkolem bylo zastavovat nebo odklánět dopravu. Samotný přepravník si předávaly dva tahače a nechyběli ani policisté a technici. Ti například sundavali a znovu zapojovali elektrické vedení.

Krátce před desátou hodinou dorazila loď ke kruhovému objezdu v Bad Leonfeldenu. Zde musel řidič zvládnout složitý manévr – na objezd bylo třeba z části nacouvat a postupně vytočit úzkou zatáčku. Poté náklad na chvíli ucpal hlavní ulici města a těsně míjel některé cedule a dopravní značky. Čekal na něj navíc ještě jeden kruhový objezd.

Transport lodi po celou dobu sledoval její majitel Lukas Dorn-Fussenegger. Byl nadšený především z reakcí diváků. „Všude loď vítali s nadšením. Potkávali jsme tisíce lidí a vládla skvělá nálada. Nesetkali jsme se s žádnou negativní reakcí,“ popsal. Přiznal ale, že už je z dlouhé a náročné cesty unavený. Poslední noc spal pouhé tři hodiny.

Z Bad Leonfeldenu náklad odjel asi v 11 hodin a zamířil k hraničnímu přechodu Guglwald. Na území Čech se ocitl  o tři hodiny později. Loď stále doprovázelo mnoho vozidel, technici nadzvedávali dráty a na málo frekventované silnice bylo nutné i odřezávat větve stromů. Cílem cesty byla Frýdava. Zde bude loď již dnes ráno spuštěna na vodu. Od června by pak měla zajišťovat pravidelnou linkovou dopravu na Lipně.