Tato akce se po dlouhé odmlce opět stává tradicí a každý rok ji navštěvuje čím dál více diváků i účinkujících. Jako každý rok se návštěvníci budou moci těšit na letové ukázky historických i současných letadel, leteckou akrobacii, seskoky parašutistů a bohatý doprovodný program pro děti i dospělé. Nebudou chybět například ukázky vojenských táborů z 2. světové války, nebo cvičný zásah hasičského záchranného sboru. Letošní ročník má však ještě jedno eso v rukávu. Kolem 14. hodiny přistane na strakonickém letišti slavný Lockheed Electra 10A, dříve patřící Janu Antonínu Baťovi, zakladateli Baťova impéria. Ten s ním procestoval celý svět až do války, kdy jej Baťova firma prodala kanadskému vojenskému letectvu. Electra s výrobním číslem 1091 byla původně vyrobena pro Amelii Earhartovou, slavnou průkopnici amerického letectví, ale podařilo se ji získat právě Baťovi, který nechtěl čekat na letadlo vyráběné pro něho. Do dnešní doby se dochovalo pouze šest exemplářů a tento stroj je na celém světě jediný letuschopný. Před několika lety tohoto veterána v Kanadě koupil český investor, který jej nechal celý zrestaurovat. Největším úspěchem je ale bezpochyby fakt, že letos na jaře se české posádce podařilo v tomto letadle přeletět z Kanady do Čech. Je to tedy první a jediný Lockheed Electra na světě, který kdy přeletěl Atlantik. Tento stroj budou moci návštěvníci leteckého dne obdivovat na strakonickém letišti až do 17. hodiny.
Více prozradill strakonický rodák a jeden z pilotů Baťovy Electry Milan Vacík.

Letos na jaře jste spolu s kolegou pilotem a dvěma mechaniky dopravili Electru zpátky do Čech. Vím, že jste měli docela štěstí na počasí, takže kudy vedla cesta a kolik hodin jste strávili ve vzduchu?
Cesta byla náročná hlavně svým rozsahem. Celkem jsme letěli devět dnů a ve vzduchu strávili okolo 45 hodin. Letoun jsme vyzvedli v Torontu a let vedl přes sever Kanady, Grónsko, Island, do Skotska a pak dále po Evropě na letiště Točná kousek od Prahy.

Létáte přes oceán s dopravními letadly celkem běžně. Jaké to je absolvovat takhle dlouhou cestu s letadlem z roku 1935?
Electra v době svého vzniku patřila k nejmodernějším letadlům. Přirozeně ale nemá vymoženosti současné techniky – autopilota, posilovače řízení, odmrazování a podobně. Ergonomie pilotní kabiny odpovídá době vzniku a pilot vyšší než 180 cm se na sedačku prakticky nevejde. Hodiny nad mořskou hladinou, kdy je nutné přesně udržovat výšku a trať, jsou tak poměrně únavné.

Po cestě jste měli nějaké problémy s únikem oleje. Dá se to označit za takový vrtoch staré dámy?
Spíše bych řekl typická vlastnost všech starších leteckých motorů. Spotřeba oleje našich dvou motorů o výkonu 450 koní je ve skutečnosti docela malá. Na rozdíl od spotřeby paliva, která se pohybuje okolo 180 litrů na hodinu letu.

Je pravda, že poprvé jste s Electrou přeletěli Atlantik až vy, že Baťa si ji nechal přes oceán převézt?
Ano, je to tak. Na Baťově cestě kolem světa v roce 1937 cestoval letoun přes moře na palubě lodi. Letiště v severní Kanadě a Grónsku totiž vznikla až za druhé světové války kvůli rychlé přepravě letadel z USA na frontu do Evropy. Přímý let z Ameriky do Evropy je mimo dolet stroje.

Jaký úsek cesty byl nejnáročnější a který vás naopak nejvíce bavil?
Nejúchvatnější byl přelet Grónska a přistání na štěrkové dráze opuštěného letiště Kulusuk, kde žije jen několik desítek obyvatel uprostřed pustiny. Všechny přelety rozsáhlejších vodních ploch samozřejmě vyžadují zvýšenou soustředěnost posádky na navigaci.

V současnosti je tedy možné najít Electru na letišti v Točné. Kromě toho létáte také po různých leteckých dnech, například v sobotu přiletíte do Strakonic. Vnímáte to jako strakonický rodák nějak odlišně než ostatní akce?
Moc se těším, že poprvé ukážeme Baťovu Electru v jižních Čechách. Každá letová hodina tak vzácného historického letadla je velmi drahá a jsem tedy rád, že se podařilo účast ve Strakonicích dojednat. A na strakonické letiště, kam jsem poprvé přišel ve čtrnácti letech, létám vždycky rád.

Ještě mi prozraďte, kolik času s námi v sobotu strávíte a na co všechno se mohou návštěvníci těšit?
Přiletíme na zahájení ve 14 hodin a po krátké letové ukázce přistaneme, aby si veřejnost mohla letadlo prohlédnout i na zemi.

JAKUB VACÍK