Na čerstvém zápisu v policejních statistikách o pondělní tragické nehodě, při níž u Velešína zemřeli tři lidé, ještě ani nestačil zaschnout inkoust a na mezinárodním tahu E55 už bylo zase slyšet kvílení brzd.

Tentokrát u Bujanova, kde se ve středu střetla tři vozidla. Sedmadvacetiletý cizinec, jenž řídil mercedes, jel příliš rychle na to, aby stačil dobrzdit za pomaleji jedoucím fiatem, který mladík spatřil na poslední chvíli za horizontem.

Cizinec pak při brzdění strhl řízení do protisměru, kde v tu dobu jelo nákladní auto. Obě vozidla se bočně střetla, odražený mercedes pak ještě narazil do zmíněného fiatu.

Cizinec se pak pokusil v mercedesu ujet, řidička fiatu ho ale zastavila. Mladík jí ponechal v zástavě řidičský průkaz s tím, že jede vybrat peníze na uhrazení škody. Zmizel ale nadobro.

A právě neukázněnost řidičů, kterou by mohl 27letý cizinec rovnou vyučovat, je podle odborníků faktorem, jenž za nehodami na E55 stojí nejčastěji. Když se k tomu přidá ještě přetíženost pověstné silnice smrti, je na maléry zaděláno.

„Přetíženost silnice je neoddiskutovatelná," potvrdil Václav Kovář, jihočeský koordinátor oddělení ministerstva dopravy Besip.

Jedním dechem však dodal, že na to, zda k nehodě dojde, nebo ne, má pokaždé vliv lidský činitel.

„Právě řidič musí s tím, že je silnice nebezpečná, vždycky počítat, a přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze komunikace," doplnil Václav Kovář s tím, že oba zmíněné faktory se však vzájemně ovlivňují. „Čím je silnice nebezpečnější, tím snadněji selže lidský faktor," dodal na vysvětlenou.

Prakticky stejně hovoří o situaci na E55 i policisté. „To, že silnice neodpovídá svou kapacitou množství vozidel, která se po ní denně pohybují, je zřejmě nezpochybnitelný fakt," sdělila českokrumlovská policejní mluvčí Michaela Pavlíčková.

Zdůraznila však, že právě řidiči jsou těmi, kdo mají přizpůsobit svou jízdu okolnostem, technickému stavu vozovky nebo počasí, a tím mnohým nehodám zabránit. „Nejeden motorista ovšem tyto povinnosti ignoruje, a tím nehodu mnohdy zaviní," doplnila Michaela Pavlíčková.

Bez zajímavosti přitom není zjištění Ředitelství silnic a dálnic, o němž jsme vás už informovali. A sice, že například na Táborsku nebo v okolí Benešova u Prahy je provoz na E55 až pětkrát vyšší než mezi Českými Budějovicemi a Kaplicí. Přitom na výše uvedených místech se tolik závažných nehod jako v našem regionu nestává.

Podle mnohých bude E55 bezpečná až ve chvíli, kdy ji nahradí plánovaná rychlostní silnice R3. Jenže její stavba je prozatím v nedohlednu. „Škoda se rozčilovat," napsala na facebookový profil Deníku uživatelka Bohumila Böhmová Mašková. „Rakušané na to mají, jen u nás na silnice pořád nejsou a asi nikdy nebudou peníze. U nás se musí opravovat jen kolem Prahy, a to je celý problém," doplnila.

Existují však i opačné názory. Jeden na sociální síti Facebook nabídla Eliška Petrová: „Kdyby lidi jezdili podle pravidel, tak E55 bude bezproblémová. Ale každý zkrátka musí předjíždět stůj co stůj, protože před sebou nesnese někoho, kdo jede předepsanou rychlostí 90 kilometrů."