Sedmatřicetiletý zaměstnanec firmy,  jenž 
na služební cestě doplatil 
na chybu taxikáře na přejezdu či pětadvacetiletý otec sotva dvouletého syna, který si před jízdou nezapnul pás, na mokré silnici dostal smyk a narazil do stromu. Tito dva muži z Budějovicka v minulém týdnu zemřeli při dopravních nehodách.

S nimi i další tři lidé – 43letý řidič Škody Octavie u Roudné na Táborsku, 61letý cyklista 
u Svaté Maří na Vimpersku 
a 42letý motorkář u Nadějkova na Táborsku. Druhý prázdninový týden se zapsal do dopravních statistik velkým černým písmem.

Celkem už letos při dopravních nehodách na jihu Čech zahynulo 45 lidí. Pro srovnání, za celý loňský rok od začátku ledna do konce prosince to bylo 54 lidí. Jihočeská policejní mluvčí Štěpánka Uhlířová popsala, že kromě pěti mrtvých si nehody z minulého týdne vyžádaly šest těžkých a 33 lehkých zranění. Nejvíc událostí bylo na Budějovicku (20), Jindřichohradecku, Strakonicku a Táborsku (shodně 13).
„Každou osmou nehodu způsobil opilý řidič. Celková hmotná škoda je skoro šest milionů korun," doplnila mluvčí Uhlířová.

Ještě před zahájením hlavní motoristické sezóny spustila jihočeská policie kampaň Zastav jízdu smrti, která měla řidiče varovat před následky tragických nehod. Po uplynutí několika měsíců je ale zřejmé, že tento způsob moc nezafungoval. Na silnicích totiž stále umírají lidé.

Policisté proto v nejbližší době přistoupí k důkladnějším kontrolám účastníků provozu. S tolerováním drobnějších prohřešků zřejmě bude konec. „Sebemenší chyba vás může připravit o život nebo může stát život někoho jiného – nevinného člověka. Proto v následujících týdnech chystáme řadu kontrol, při kterých budeme dohlížet na bezpečnost 
provozu a zároveň trestat řidiče, kteří budou porušovat pravidla," potvrdila Štěpánka Uhlířová.

Policie a odbor BESIP ministerstva dopravy současně připomínají pět základních pouček, jejichž dodržování by vás mělo před potížemi na silnicích v nejvyšší možné míře ochránit. První je doporučení, aby řidiči přizpůsobili jízdu svým schopnostem. Jinými slovy, aby spěchali pomalu. Je totiž smutnou pravdou, že opravdu rychle se dostanete autem akorát do průšvihu.

Krajský koordinátor BESIP Václav Kovář vysvětluje, že každý řidič by si měl vybírat takovou trasu, kterou dobře zvládne. Zbytečné riskování se nevyplácí, rychlou jízdou 
se dá možná ušetřit pár minut, v sázce je ale něco mnohem důležitějšího. Váš život.

„Je-li řeč o bezpečné jízdě, pak musí být jako její první podmínka vyřčena znalost pravidel silničního provozu. Objevují se stále nové předpisy, které by si měl každý řidič průběžně doplňovat a obnovovat. Ideální je zúčastnit se zdokonalovacích kurzů, které pořádají i autoškoly," doporučuje Václav Kovář.

Pokud chcete předejít zbytečným a mnohdy nečekaným problémům na silnicích, věnujte pozornost technickému stavu auta. Toto doporučení 
se možná může jevit jako méně důležité, opak je však pravdou. „Stav auta přímo ovlivňuje vaši řidičskou kondici. Například slabý světelný tok reflektorů starších vozidel má za následek neúměrné zatěžování zraku a dřívější nástup únavy. Starší vozidla navíc nemají posilovač řízení, který podstatně snižuje námahu při ovládání volantu," vysvětluje koordinátor BESIP a dodává, že největší význam pro bezpečnou jízdu mají brzdy, a to hlavně na mokrém či zasněženém povrchu či náledí.

Protože mnohé nehody vznikají v důsledku nervozity řidičů, dalším doporučením je držet nervy na uzdě a nenechat se za volantem zbytečně vyprovokovat. Mluvčí policie Štěpánka Uhlířová zmiňuje, že nervozita negativně ovlivňuje každého řidiče. Při plánování jízdy si proto vyberte vhodnou dobu, abyste se vyhnuli špičkám. „Pokud se ocitnete v zácpě či ve špičce, nenechte se vyvést z míry. Nemá smysl začít riskovat. Emoce totiž nejsou dobrými řidiči," upozorňuje mluvčí.

Dalším faktorem, s nímž mívají potíže mladí a nezkušení řidiči, je předvídavost. Jakmile se jí naučíte, oceníte ji třeba při vyjíždění jiných aut na parkovištích nebo nastupování či vystupování lidí do (z) aut u chodníků a podobně. Posledním doporučením je vyhýbat se řízení s alkoholem či drogami v krvi. Následky takových nehod bývají nejtragičtější.