Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na stavbách musejí firmy pracovat i v sobotu

České Budějovice – Uzavřené ulice nebo jiná dopravní omezení kvůli stavbám, na nichž bez udání důvodu nikdo nepracuje. V Budějovicích už bychom něco takového vidět neměli. Představitelům města totiž došla trpělivost. Chtějí stavební firmy přimět k tomu, aby co nejvíce zkrátily dodavatelské lhůty na městských zakázkách.

26.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Podle primátora Juraje Thomy se často stává, že stavba pro město zasahuje do veřejné komunikace, zabírá ji, ale za plotem se nic neděje. Nově chce mít proto radnice ve všech smlouvách zakotveno, že se na akcích pro město bude pracovat šest dnů v týdnu, deset hodin denně.

„Ať si to firmy nacení, ale chceme, aby omezení pro občany zmizela co nejrychleji," shrnul Juraj Thoma a doplnil, že některé firmy mají více zakázek a točí lidi mezi různými stavbami. Některé práce pak přitom zbytečně stojí.

Pokud je na stavbě nějaká technologická přestávka, měla by firma podle náměstkyně primátora Ivany Popelové jasně vysvětlit, proč. „Musí být řečeno, proč zrovna nikdo není," zdůraznila Ivana Popelová.

Filip Kamaryt z Českých Budějovic podobný krok vítá, nicméně uměl by si představit, že radnice bude na zájemce o zakázky placené z městské pokladny ještě přísnější.

„Pracovníci firem by mohly pracovat nonstop na tři směny, jako je to v zahraničí. Když jsem žil ve Francii, byla tam kompletní oprava pětikilometrového úseku frekventované silnice včetně vyznačení pruhů hotová za dva dny," řekl.

Omezení pro motoristy v letošním létě1. Nové Hodějovice: stavba okružní křižovatky v Nových Hodějovicích, stavba již začala, potrvá do konce června.

2. Mánesova ulice: oprava mostu přes Malši, květen a červen.

3. Rudolfov: obnova mostu, první polovina roku.

4. Hlinsko: obnova mostu, první polovina roku.

5. Plavská ulice: obnova, od června do listopadu.

6. Zanádražní silnice: rekonstrukce komunikace mezi 2. a 4. etapou zanádražní silnice, od června.

7. Mariánské náměstí: úprava křižovatky na Mariánském náměstí, červenec a srpen.

8. Pražská třída: oprava nízkotlakého plynovodu a přípojek, květen.

9. Pražská třída: oprava povrchu vozovky v úseku od Pekárenské po Nádražní, červenec a srpen.

10. Sídliště Máj: oprava povrchu vozovky v ulicích Oskara Nedbala 
a Antonína Barcala, červenec.

„Na opravách silnic by se mělo pracovat hlavně v noci, a ne vše nesmyslně zavřít v největší špičce, jako se to často děje 
v Budějovicích," myslí si zdejší obyvatel Filip Kamaryt.

Jen na noční hodiny se ve městě stavební práce neomezí, nicméně radnice připravuje opatření, která mají výrazně zkrátit uzavírky pro motoristy nebo chodce.

Stavební firmy totiž na zakázkách pro město budou muset pracovat šest dnů 
v týdnu a deset hodin denně. Toto podmínku sice Českobudějovičtí už nemohou zpětně zahrnout do již vysoutěžených akcí, mezi něž patří například chystané opravy Pražské třídy nebo Plavské ulice, nicméně do některých schvalovaných smluv pro vyhlašovaná výběrová řízení se již tato podmínka doplňovala.

Pokud stavební firmy nejsou schopny a ochotny pracovat s maximálním nasazením, nemají se podle českobudějovického primátora Juraje Thomy do výběrových řízení na zajištění městských zakázek ani hlásit. „U staveb, které mají dopad na dopravní situaci, je podle mě právě rychlost provedení klíčová. 
A raději zaplatíme desetihodinové směny a práci v sobotu, což si jistě každá firma nacení v nabídce, než aby se délka stavby zbytečně prodlužovala," řekl Juraj Thoma.

Přímo do podmínek výběrového řízení však město nemůže minimální délku pracovních směn zahrnout. „Hlavním kritériem při výběrových řízeních bude za současného stavu vždy cena. 
V dnešní době kriminalizace všeho a všech si nikdo nemůže troufnout posuzovat nabídku podle doby plnění, ale mantrou se stala cena zakázky," vysvětlil českobudějovický primátor.

Penále za nedodržení maximální délky stavebních prací sice firmám od města hrozily i dosud. Jenže to podle Juraje Thomy nestačí.
„Stavební společnosti mají nějak nastaven časový harmonogram prací. Ale už počítají s tím, že v rámci více nasmlouvaných zakázek budou muset přesouvat zaměstnance, přičemž nikde nebudou pracovat na maximum. Takže tohle není řešením."

Autor: Edwin Otta, Martin Tröster

26.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petr Dolínek.
5

Petr Dolínek: Péči o mosty jsme nezanedbali. Stála zhruba miliardu a čtvrt

Josefina Bakošová a Ester Geislerová
DOTYK.CZ
8

Geislerová s Bakošovou nabízejí trička s rozchodovými hláškami

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

V Praze se sejdou zástupci evropských protiimigračních stran

V Praze se v sobotu uskuteční konference evropských protiimigračních stran sdružených do frakce Evropa národů a svobody (ENF). Na setkání, které hostí české hnutí SPD, by se mělo mluvit o novém modelu evropské spolupráce založeném na spolupráci suverénních zemí bez bruselských orgánů. Do Prahy na akci dorazí mimo jiné neúspěšná francouzská prezidentská kandidátka Marine Le Penová nebo nizozemský odpůrce islámu Geert Wilders. Levicové organizace svolaly kvůli konferenci několik demonstrací.

OBRAZEM: Nová vláda v kresbách Milana Kounovského

Karikaturista Milan Kounovský nakreslil pro Deník kompletní menšinový kabinet Andreje Babiše (ANO). Prohlédněte si jej. 

Těžaři ničí lesy, zlobí se obce na Břeclavsku

Trpělivost došla obyvatelům a starostům několika obcí na Břeclavsku. Opakovaně poukazují na nekontrolované kácení stromů v Kobylí a blízkém okolí. Firmy, které tam těží dřevo, podle nich lesy už neobnovují a místa jsou nyní zpustošená.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT