Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat by Českým Budějovicím pomohl, říká dopravní expert

České Budějovice /ROZHOVOR/ - Málokdo rozumí dopravě lépe, než on. Už pátým rokem působí Václav Kovář jako krajský koordinátor dopravy. „O národní strategii prevence jsem se vždy zajímal," říká sympatický muž, který dlouhá léta pracoval v autoškole.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Krajský dopravní koordinátor Václav Kovář.Foto: Deník / Tadeáš Nový

Jak jste se stal krajským dopravním koordinátorem?

Přihlásil jsem se do přijímacího řízení v roce 2009, už dříve jsem se o národní strategii prevence jako autoškolák zajímal. Cítil jsem, že frekventanti, kteří k nám přicházejí, trochu hážou za hlavu to, co jim říkáme. Ústřední automotoklub, který do roku 2009 prevenci danou ze zákona zajišťoval, neměl smlouvu s ministerstvem dopravy, které si najalo 
v každém kraji koordinátora dopravy jako osobu samostatně výdělečně činnou.

Z autoškoly na ministerstvo dopravy, to je celkem skok. Jak vás to napadlo?

Už dříve, v době, kdy jsem pracoval v autoškole, jsem se snažil získat co nejvíce zkušeností s řízením a provozem, čas jsem pracoval u správy
a údržby silnic, kde jsem nabral poznatky o silniční síti 
a její správě. Dnes to v práci využívám. Hodnocení silnic je jedna z věcí, kterou krajští koordinátoři provádějí.

Co je hlavní náplní vaší práce?

Ta škála je opravdu široká. Hlavní je ale působení na lidského činitele. Hlavním ukazatelem je nehodovost, podle které směrujeme prevenci. Na nehodovosti se nejvíce podílí právě člověk. Chování účastníků dopravního provozu, řidičů, cyklistů i chodců, má na celkovou nehodovost vliv až v 94% případů. Prevenci pak logicky míříme právě tímto směrem.

Máte nějakou hlavní cílovou skupinu?

Hodně spolupracujeme s mateřskými a základními školami. Právě v mladém věku má člověk schopnost nejlépe se učit a zpracovávat informace. Působíme od předškolního věku. Na základních školách je to velice intenzivní. vytváříme podmínky pro vznik dětských dopravních hřišť, kde si děti mohou vyzkoušet to, co se naučí.

Mluvil jste o nehodovosti. Jak si Češi stojí?

Porovnání v čase je složité, protože se v průběhu let změnily podmínky. My čerpáme ze statistik policie. Dříve se musely hlásit všechny nehody se škodou vyšší než padesát tisíc korun, dnes je to dvojnásobek. Srovnávat můžeme podle jiných ukazatelů, například podle úmrtnosti do čtyřiadvaceti hodin po nehodě. Tam vidíme, že jsme 
v prevenci relativně úspěšní. Klesl například počet nehod zaviněných dětmi.

Co mezinárodní srovnání?

V loňském roce vstoupila 
v platnost nová národní strategie na roky 2011 - 2020. Ta je postavená tak, abychom mohli srovnávat v rámci Evropské unie, kde se počet obětí přepočítává na milion obyvatel.

Jak na tom Češi jsou?

Není to nic lichotivého. Pohybujeme se někde okolo dvacátého místa. Je to docela špatné, protože za námi jsou státy jako Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Litva. Myslím, že jako stát se řadíme 
k vyšší kultuře, než na jaké jsme právě v dopravě.

V poslední době se České Budějovice hemží dopravními uzavírkami. Co říkáte jejich četnosti a načasování?

Na krajských úřadech jsou lidé, kteří se podílejí na bezpečnosti silničního provozu. Uzavírky bezpečnost nenarušují. Ale plynulost ano. 
A ta s bezpečností přímo souvisí. Při některých rozhodnutích by se mělo více přemýšlet, zda narušení plynulosti dopravy nemá vliv 
i na bezpečnost. Je třeba brát v potaz i psychologii řidiče. Každého může něco vytočit. A pokud máme v provozu rozhozené řidiče, je to špatně a na nehodovost i bezpečnost to má vliv. Po stavební stránce tam rezervy možná jsou, ale neumím je odborně popsat.

Co myslíte, pomohl by Budějovicím obchvat?

Jsem přesvědčený, že ano. Víme, že veškerá doprava na hranice vede přes Dlouhou louku. S obchvatem by České Budějovice tak zabité nebyly.

Autor: Tadeáš Nový

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Roman Janoušek.
AKTUALIZOVÁNO
48 8

Janouškův stav se nelepší, soud by zvážil upuštění od trestu

Těsný únik. Řidič osobního vozu v protisměru neměl proti předjíždějícímu kamionu jinou možnost než zastavit mimo vozovku. Jinak by riskoval fatální čelní střet.
12

VIDEO: Předjíždění kamionů jako kilometrový hazard se smrtí

Merkelová dál agituje za Jamajku, poražené německé strany se staví proti

Zvyšme úsilí k překonání vzájemných rozporů, vyzvala v pátek tři stěžejní německé politické strany (CDU/CSU, FDP a Zelené) německá kancléřka Angela Merkelová. Poražení sociální demokraté Jamajku odmítají.

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

Irácká armáda dobyla Rávu, poslední irácké město ovládané IS

Irácká armáda oznámila, že dobyla město Ráva u hrnaice se Sýrií. Město bylo považováno za poslední útočiště takzvaného Islámského státu v Iráku. Vojenská operace směřující k osvobození Rávy začala v pátek za úsvitu.

Oběti komunismu na Národní třídě připomněla řada ze svíček

Oběti komunistického režimu si dnes připomnělo na pražské Národní třídě několik desítek lidí, kteří zažehli svíčky a vytvořili z nich desítky metrů dlouhou řadu. Místy se účastníci happeningu spojili i do lidského řetězu. Akci u příležitosti oslav výročí 17. listopadu uspořádala stejně jako v předchozích letech platforma Bez komunistů.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT