Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a stavební firma Colas se snaží zajistit vše pro to, aby od prosince do března mohla osobní auta přejíždět přes Vltavu po Žďákovském mostě. „V současné době se na mostě pracuje na dokončení betonáže levé mostní opěry a musí dojít ke spuštění levobřežního konce mostní konstrukce, který je provizorně vyzvednut z ložisek. Přesto připravujeme variantu zprovoznění mostu po dobu zimní odstávky prací," uvedla ředitelka Správy ŘSD České Budějovice Vladimíra Hrušková včera po kontrolním dnu na mostě.

Počasí podle ní naštěstí zatím betonářským pracím přeje více než v tropických letních dnech. „V současné době mohu přislíbit zprovoznění mostu v době odstávky pouze na devadesát procent, ale určitě všichni uděláme vše pro to, aby se to povedlo," dodala Vladimíra Hrušková. Aby ŘSD mohlo vyhovět žádostem starostů o dočasné zprovoznění mostu alespoň pro osobní auta, připravují podle ní už teď všechny potřebné legislativní kroky. Oficiální uzavírka platí do 18. prosince. Poté by měl být most zřejmě až do března zprovozněný jedním jízdním pruhem. „Samozřejmě jsem rád kvůli občanům, že vedení ŘSD přišlo s návrhem, že v době, kdy se na mostě nebude moci pracovat, zprovozní ho alespoň pro vozidla do 3,5 tuny," uvedl starosta Kostelce nad Vltavou Pavel Kosík.

Místním, kteří jezdí z jednoho břehu na druhý pravidelně, objízdná trasa prodloužila cestu až o dvacet kilometrů.

Někteří lidé se často obracejí s dotazy i na kostelecký obecní úřad. „Ještě předtím, než k dohodě s ŘSD došlo, jsem kvůli občanům posílal interpelaci číslo sedm na Ministerstvo dopravy. Obci dočasné otevření mostu nepomůže, protože firma, která odváží komunální odpad na Příbramsko, tudy neprojede. Zřejmě se tam zvýší i náklady na dopravu," doplnil starosta Kostelce nad Vltavou Pavel Kosík.

Žádost o dočasné zprovoznění mostu poslal Pavel Kosík českobudějovickému ŘSD minulý čtvrtek a v pondělí tak učinil i starosta Orlíku nad Vltavou Jan Mára. „Po dobu zimní odstávky by firma na mostě nic nedělala a místním lidem to pomůže," odůvodnil Jan Mára. Vše ale bude záležet na tom, jak se podaří před zimou dokončit potřebné práce. „Kromě dokončení levé opěry bude nutné ošetřit obnaženou mostovku, aby do ní nezatékalo a aby se tak neznehodnotilo to, co už stavební firma udělala. Pak by měl být položený třímetrový asfaltový pás a doprava by měla být řízena kyvadlově semafory," upřesnila ředitelka Správy ŘSD České Budějovice Vladimíra Hrušková.

Dodala, že na most nesmí najet auto se solí, aby nedošlo k poškození obnažené mostní konstrukce, proto budou před mostem na silnici instalované zpomalovací retardéry, aby případné nánosy sněhu se solí z aut včas opadaly. 

Přerušení prací
Počasí a noční teploty už nejsou vhodné k provedení izolace mostovky a dalších prací. Musí počkat na jaro, protože prvořadým úkolem je zajistit vysokou kvalitu prací této rekonstrukce.