Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Omyl za pět milionů? To je rozdělení linky 1 v českobudějovickém MHD

České Budějovice - Zásadní změna v provozu hromadné dopravy vadí cestujícím z Rudolfova i Zavadilky. Město počká na vyhodnocení změn až do září. Cestující se tak zlepšení mohou dočkat až v zimě, a to jen možná. Přitom provoz na trase linek 1, 18 a 21 je mnohem dražší, než to mu bylo ještě v březnu, kdy linka 1 obsluhovala celou trasu sama.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Odmítali takovou změnu už dávno předem, tvrdě ji kritizovali, když se pak stala skutečností a vadí dodnes. Cestující se nemohou smířit s nedávným rozdělením linky 1 městské hromadné dopravy na tři linky 1, 18 a 21.

Teď se navíc ukazuje, že to způsobilo nejen problém pro mnoho obyvatel, ale tato změna bude stát také hodně peněz navíc, částka se bude pohybovat v milionech korun. Tři linky totiž najedou o 65 tisíc kilometrů ročně více, přičemž cestující necítí zlepšení.

„Téměř každý den čelím stížnostem na nově navržený systém MHD. Až otevřou viadukt, bude situace ještě horší," reagoval starosta Rudolfova Vít Kavalír v dopise dopravní komisi budějovické radnice. Upozornil na fakt, že na linku 1, která jezdila do konce března z Rudolfova přes celou jihočeskou metropoli až za sídliště Máj, byli lidé zvyklí dlouhé roky. Teď musejí jezdit linkou 18, která však končí už v zastávce Nádraží, pokud chtějí pokračovat v původní trase, musejí přestupovat a nemají jistotu, že bude spoj navazovat.

Po otevření viaduktu pro veškerý provoz to bude s návazností ještě horší. Obdobné potíže jako Rudolfovští mají také cestující z Haklových Dvorů a Zavadilky, kam od dubna jezdí místo linky 1, linka 21. „Chápu to tak, že obyvatelé těchto lokalit jsou až druhořadí. Slibované plynulé přestupy na linku 1 samozřejmě nefungují," hodnotila situaci jedna z tamních obyvatelek Kateřina. Jisté je, že na nějaký obrat k lepšímu budou ona i další zatím čekat marně.

Příliš drahá dotace

Teď se ještě ukazuje, že rozdělení linky na tři spoje bude budějovický dopravní podnik (DP), potažmo radnici stát miliony korun navíc. Změnu udělal DP k 1. dubnu poté, co již dříve získal dotaci z ROP Jihozápad na převod linky 1 na trolejbusový provoz. V části trasy „jedničky" pak postavil trolejové vedení a teď ho také dle dotačních podmínek musí několik let využívat.

Jenže až do Rudolfova ani Haklových Dvorů troleje nevedou, a tak bylo nutné zde zachovat autobusy s tím, s tím že jezdí pod novými čísly (18, 21) a s novými jízdními řády a na linku 1 mají navazovat.
Člen dopravní komise a řidič MHD David Lataj se situací podrobně zabýval a spočítal, že ročně bude stát tato změna dopravní podnik cca pět milionů korun navíc.

„Zatímco dříve linka 1 najezdila mezi Rudolfovem a Haklovými Dvory 489 tisíc kilometrů za rok, tři linky teď na trase najezdí zhruba o 65 tisíc kilometrů ročně více," řekl David Lataj.
Podle něj dnes navíc celý úsek ve špičce obsluhuje dvanáct vozů, zatímco před změnou jich bylo jen devět, to znamená i větší náklady na zaměstnance a vozový park. Stejně markantní, možná ještě větší rozdíl je to při víkendovém provozu.

Také samotný DP připouští, že náklady vzrostly, jsou ale podle něj nižší než je uvedeno výše, a to přibližně 1,5 milionu korun. Ani to však není zdaleka zanedbatelná částka. „Náklady navíc je nutné posuzovat v kontextu loňských změn v celém systému MHD a s ohledem na budoucí vývoj trasy linky 21, o kterém se jedná," reagoval Radek Filip z budějovického DP. Upozornil tím na fakt, že spoj 21 by mohl ještě letos začít jezdit ke Kauflandu, možná až ke Sportovní hale.

To by však linku 1 zřejmě ještě více degradovalo. „Už dnes je málo vytížená, stačí se podívat. Ve špičce jezdí z Máje velké množství jiných spojů," pokračoval David Lataj.

Řešení linkou 5

Ten na dopravní komisi navrhl, aby se „jednička" vrátila do původní trasy a nové trolejové vedení by využívala linka 5, nebo linka 15 tak, aby nebylo nutné vracet zmíněnou dotaci. „Konzultoval jsem to s právníkem a mělo by to být možné," doplnil řidič MHD.

DP ale zatím o změně neuvažuje. „Na podzim budeme vedení města předkládat vyhodnocení provozu a případné návrhy na změny, ale návrat k původní autobusové lince 1 nelze předpokládat," doplnil Radek Filip.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová potvrdila, že se bude provozem MHD zabývat rada v září.
„Je smutnou realitou, že rozdělení „jedničky" znamená vyšší náklady, ale z důvodu zachování dotace je nutné, aby byly nové troleje využívané pět let. Teď je na dopravním podniku, aby vše vyhodnotil a připravil případné změny," řekla náměstkyně s tím, že by se na ně dostalo pravděpodobně až v prosinci.

Autor: Lukáš Marek

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem. Michal Horáček
5 16

Kandidáti prošli vlakem. Pro mě je to pohádka, řekl Horáček

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
8 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Zeman odletěl do Ruska. S Putinem se sejde zítra

Prezident Miloš Zeman dnes odletěl z Prahy na pětidenní státní návštěvu Ruska. Na jedné z jeho posledních zahraničních cest před lednovými prezidentskými volbami ho doprovází početná skupina českých podnikatelů, kteří budou na seminářích v Moskvě a uralském Jekatěrinburgu diskutovat o rozšíření kontaktů s ruskými firmami. Podepsat mají smlouvy za víc než 20 miliard korun. 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT