„Naše děti jsou z hraček úplně nadšené," pochvaluje si  dvojnásobná matka Petra Střelečková, vedoucí Oddělení informačních středisek a ekologické výchovy Správy Národního parku (NP) a Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Šumava.

Každý plyšák má kartičku s údaji, jak se zvíře jmenuje, kde a jak žije nebo jaké má stopy. „Hra se dá spojit s výukou," dodává Petra Střelečková.

Nové hračky vítají kromě dětí i rodiče. „Chodíme do informačních středisek na Šumavě rádi, hlavně na Kvildě nebo Železné Rudě, a naše děti tam z nabídky vždy něco zaujme," říká pravidelná návštěvnice Šumavy Marta Lebedová z Dobřichovic s tím, že nové plyšové hračky určitě zabodují i u jejích třech synů.

„O plyšáky je opravdu obrovský zájem," řekl počátkem listopadu Pavel Pechoušek. „Některé druhy jsou na střediscích už téměř vyprodány. Přemýšlíme o dalších plyšácích, protože v nabídce zatím chybí medvěd, jelen nebo třeba kůrovec. Navíc plyšáci začali se svými majiteli po Šumavě i cestovat. Turisté nosí své plyšáky na oblíbená místa, kde je fotografují. Proto jsme založili facebookovou stránku, na kterou každý den přibývají nové fotky originálních šumavských plyšáků z nejhezčích míst Národního parku Šumava," dodal.

„Je to zajímavý nápad, který chceme podpořit a dále rozvíjet tuto plyšákovou turistiku," přidává se Tomáš Fait, náměstek ředitele pro vztahy s veřejností.

Fotky do soutěže mohou turisté zasílat během celého podzimu. Odborná porota pak vybere deset nejlepších fotografií a autoři dostanou, jak jinak, šumavského plyšáka podle vlastního výběru.

Plyšáci i atraktivní zboží z jeleního paroží

Plyšová zvířátka pomůžou šumavskému národnímu parku i finančně. Meziroční tržby ve srovnání s loňským rokem přitom narostly o 25 procent. Loni v červenci se v informačních střediscích utržilo 324 tisíc korun, stejně jako rok předtím. Letos to ale bylo skoro 430 tisíc korun. Největší nárůst byl na Kvildě, kde loni v červenci utržili 98 tisíc korun a letos  téměř 176 tisíc korun.

„Chceme mít na pultech zboží, které táhne a potěší," zdůvodňuje plyšovou novinku  Jiří Mánek, ředitel Správy NP a CHKO Šumava. A plyšem to letos zdaleka nekončí. „Budeme vyrábět i atraktivní zboží z jeleního paroží, čímž zaměstnáme člověka a potěšíme turistu," přidává se mluvčí národního parku Pavel Pechoušek.

„Jeleních shozů máme dostatek z našich přezimovacích obůrek a výrobky z paroží jsou žádaným artiklem. Ať už to budou přívěsky, knoflíky, otvíráky nebo či kuchyňské náčiní," dodává Pavel Pechoušek s tím, že chystají i specializovanou prodejnu suvenýrů z Národního parku Šumava.