Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podnikatelé mají obavy z pěší zóny na náměstí

Jindřichův Hradec - Pěší zóna. Tato dvě slova vzbuzují v současné době v Jindřichově Hradci spoustu emocí a rozdělují obyvatelstvo na dva nesmiřitelné tábory.

28.3.2014
SDÍLEJ:

Jindřichohradecké náměstí Míru.Foto: DENÍK/Adam Hudec

Když hradečtí zastupitelé v loňském roce schvalovali návrh dopravní koncepce města, byl plánovaný odsun aut z pravé poloviny náměstí Míru jen jednou z mnoha položek obsáhlého dokumentu a nikdo mu nevěnoval přílišnou pozornost. Teď se ale situace obrátila. Pěší zóna v dané lokalitě není již jen vizí vzdálené budoucnosti, ale začíná nabývat konkrétní obrysy.

Město již oslovilo architekty a projektanty, kteří by měli navrhnout, jak to bude v budoucnu na „spodním" náměstí vypadat. A ta doba není příliš vzdálená. Plánovaný odsun automobilů z této lokality se nepočítá na roky, nýbrž na měsíce. Pokud půjde vše, tak jak má, zůstane tento prostor motoristům zapovězený velice záhy. Pravděpodobně již v příštím roce.

S tím se však nehodlají smířit podnikatelé, kteří zde mají své provozovny. Obávají se odlivu zákazníků a obtíže očekávají i při zásobování svých podniků zbožím. Náměstí Míru se podle nich stane mrtvou zónou.

Potíže očekává i majitel prodejny hudebních nástrojů Milan Čábela. „Pro mě je to velký problém. Často zde převážíme velké věci. Pokud si někdo přijede třeba pro piáno nebo pro bicí nástroje, tak si to zkrátka potřebuje naložit do auta. Těžko si to ponese někam na vzdálené parkoviště," podotýká obchodník, jehož záměr radnice udivuje.

„Nevím z jakého důvodu je to takhle vymyšlené a kdo s tím nápadem vůbec přišel. Pokud je člověk zběhlý v obchodě, tak mu musí být jasné, že je to úplný nesmysl," tvrdí Milan Čábela. Navíc prý nechápe, jaký to bude mít vše pozitivní dopad. „Tady vznikne velký prostor, který je už dnes víceméně prázdný. Přibudou akorát tak lavičky, na nichž budou posedávat různí lidé, kteří zrovna nemají práci. Všichni víme, o koho jde," předjímá majitel obchodu. Podobnou negativní zkušenost má i ze sousední Třeboně, kde rovněž podniká. „Tam postupovali podobně a z hlediska podnikání se z centra stala z tohoto pohledu mrtvá zóna," varuje majitel obchodu.

S tímto názorem není mezi podnikateli, kteří mají svou provozovnu na náměstí Míru, osamocený. Podobný náhled má i lékárník Jiří Cach: „Pro nás to bude doslova likvidační. Skoro polovina našich zákazníků přijede autem a když přestanou mít možnost u nás zastavit, tak půjdou nakupovat jinam. Nás by ani tak netrápilo zrušení parkovacích míst, ale možnost u nás zastavit a zase odjet. Také k nám pro léky zajíždějí řidiči sanitek s pacienty." Poznamenal, že s dodavateli takový problém nebude, ti zboží vždycky nějak přepraví až do obchodu, ale jde hlavně o zákazníky.

Starosta města Stanislav Mrvka ale považuje námitky hradeckých podnikatelů za poněkud opožděné. „Tato věc byla součástí již schválené koncepce dopravní obslužnosti, ke které se mohl každý vyjádřit. A byly na to zhruba dva měsíce. Je to už u nás taková klasika, že nejdříve se něco schválí, a pak se někdo začne bouřit. Není to navíc ani nějaká svévole radnice, vychází to z požadavků občanů," komentoval nespokojenost živnostníků jindřichohradecký starosta.

Nikdo prý ani zatím neví, jak konkrétně bude pěší zóna řešená. „Čekáme na návrhy. projektantů. Chtěli bychom to vyřešit do konce května, ale zatím žádné nikdo nepředložil. Každopádně je však možné vést o režimu, v jakém by to mělo fungovat, diskuzi," předeslal starosta a dodává, že město nechce podnikání v centru města v žádném případě omezit.

„Neznamená to přeci, že kvůli pěší zóně nebude fungovat zásobování. I když je pravda, že svůj automobil si asi před svou prodejnu už nikdo nezaparkuje," deklaroval Stanislav Mrvka. Město se prý bude snažit nalézt společnou řeč se všemi zúčastněnými. „Jde o to, nalézt nějaký rozumný kompromis" uzavřel Stanislav Mrvka.

I krátkodobé parkování však považují odpůrci pěší zóny za klíčové. V plánované zóně bez aut se totiž nachází i několik bankovních ústavů. Jejich klienti by se tam v budoucnu už autem nedostali.

„Považuji to za velký problém. Jsem podnikatel a často potřebuji něco rychle vyřídit. Nemám čas na to, abych zaparkoval někde na kraji města a obstarával všechno pěšky. Přitom se nezdržím více než třeba deset minut," stěžuje si například Robert Karas, jenž vlastní firmu zabývající se montáží sádrokartonů.

Autor: Milan Soldán

28.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Josef Pešice

Zemřel bývalý reprezentační trenér Josef Pešice. Bylo mu 67 let

Zásah izraelských vojáků proti demonstrantům. Ilustrační foto
6 6

Izrael chce trest smrti pro teroristy. Nesmějí se mít dobře, řekla vláda

Kauza privatizace Mostecké uhelné: Soudy neodblokovaly zabavené peníze

Soudy neodblokovaly peníze zabavené při vyšetřování privatizace Mostecké uhelné společnosti (MUS). Neúspěšně o to požádala dědička po zemřelém miliardáři Luboši Měkotovi. Uvedl to dnes server Hlídacípes.org.

Vzkaz nemocnicím: Nakazíte pacienta, nemusíte dostat peníze

Infekce, které si odnášejí pacienti ze špitálů, stojí zdravotnictví ročně miliardy. Pojišťovny proto hledají cesty, jak zbytečným nákazám zabránit.

Začalo zkoumání vlivů nového jaderného zdroje na životní prostředí

Lidé a obce mají už jen několik hodin na to, aby poslali své připomínky k posuzování vlivů na životní prostředí nového jaderného zdroje v Dukovanech.

Travel Service má zelenou, může zcela ovládnout ČSA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil společnosti Travel Service získat výlučnou kontrolu nad Českými aeroliniemi (ČSA). Spojení podle úřadu nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí již nabylo právní moci.  

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT