Přes tisíc přestupků řešili za poslední tři měsíce českobudějovičtí strážníci v Žižkově třídě u vlakového a autobusového nádraží. Od konce srpna tady totiž pro řidiče, cyklisty i chodce začala platit zcela nová pravidla, na něž si zatím všichni nezvykli.

Koncový úsek Žižkovy třídy vedle Mercury Centra u výjezdu na Nádražní je nyní průjezdný pouze pro autobusy. Ostatní musejí respektovat zákaz vjezdu. Platí i další změny: pěší už nemusejí čtyřproudou silnici přebíhat, vznikly tu pro ně dva nové přechody. V oblasti přibylo semaforů, měnilo se i uspořádání parkovacích míst a umístění zastávek MHD.

Tiskový mluvčí Městské policie v Českých Budějovicích David Štýfal uvedl, že jedním z nejčastějších přestupků, které v Žižkově ulici strážníci řeší, je porušování zákazu vjezdu. „Dále jsme v minulých týdnech nejčastěji řešili zákaz zastavení či stání nebo jízdu po chodníku na kole," dodal mluvčí.

Na kontroly řidičů, kteří ignorují pravidla pohybu v nové světelné křižovatce, se strážníci zaměřili po dohodě s radnicí.

„Těch, kdo přehlížejí zákaz vjezdu, není málo. Je načase, aby po období osvěty, kdy městská policie na nová pravidla jen upozorňovala, strážníci přistoupili i k represím," uvedl Jiří Svoboda, primátor města České Budějovice.

Jak vysvětlil jeho náměstek pro dopravu František Konečný, nejde jen o to, přimět řidiče k respektování dopravních značek. „Tím, že se auta snaží v místě, kde nemají co dělat, vyjíždět ze Žižkovy do Nádražní ulice, blokují cestu pro městskou hromadnou dopravu. To pak způsobuje výrazná zpoždění vozidel MHD," dodal. 

Podchod pro kolaPodchod u nádraží je po vyznačení nových přechodů nevyužitý. Podle dřívějšího vyjádření Lukáše Bajta, koordinátory cyklistické dopravy ve městě, by do budoucna mohl sloužit třeba jako parkoviště pro kola.

Do podchodu by se mohla schovat kola

Kdyby řidič, který na jih Čech přijede z jiného koutu republiky, spoléhal na znalost místních řidičů, mohlo by ho to vyjít pěkně draho.

Pro řidiče osobních automobilů sice na nové světelné křižovatce u Mercury Centra platí zákaz výjezdu z Žižkovy třídy do Nádražní ulice, přesto tudy ale jezdí směle dál. Právě na ně se tak ve své kontrole zaměřili českobudějovičtí městští strážníci.

„Za poslední tři měsíce zde strážníci řešili přes tisíc dopravních přestupků," uvedl David Štýfal, mluvčí Městské policie České Budějovice. Současně s tím doplnil, že nejčastějšími přestupky byly zákaz vjezdu, zákaz stání a zastavení.

Někteří oponují tím, že cedulí informujících o nových dopravních nařízeních si všimnou až na poslední chvíli, na první ceduli však narazí při jízdě Dvořákovou ulicí, druhá je hned při odbočení z Dvořákovy do Žížkovy třídy, zhruba padesát metrů před novou křižovatkou.

Někteří Budějčáci si rovněž stěžují na špatnou synchronizaci světelných křižovatek. Výjimkou v současné době totiž není autobus v křižovatce. Podle Radka Terbera, vedoucího jihočeské pobočky společnosti Swarco Traffic CZ jsou tím důvodem pokračující práce v Průmyslové ulici.

„Průmyslová ulice je pro autobusy, které tudy normálně jezdí, zavřená, proto je tady takový provoz," řekl Radek Terber s tím, že situace se srovná po dokončení Průmyslové ulice.

Ta by se totiž výměnou za vyhrazené pruhy pro hromadnou dopravu v koncové části Žižkovy třídy měla zcela zprůjezdnit pro osobní automobily, vzniknout by zde měla také cyklostezka. Kvůli tomu tu ale přibude na výjezdu od Mercury centra na křižovatce s Dvořákovou semafor či odbočovací pruh.

Poslední vadou na kráse je podle některých podchod pod Nádražní ulicí, kterým kdysi cestující zdolávali cestu k vlakovému nádraží nebo na zástavky MHD. Dnes už tento podchod díky novým přechodům ale využívají jen minimálně.

„Chodci jaksi do podchodu, byť zrekonstruovaného, nechtějí chodit. A nelze se jim divit. Je to namáhavé a zejména v noci i nebezpečné," řekl Zdeněk Lanz z Českých Budějovic.

Řešením by podle dřívejšího vyjádření Lukáše Bajta, koordinátora cyklistické dopravy ve městě, mohlo být parkoviště pro kola. „Poloha u vlakového nebo autobusového nádraží je ideální. Lidé přijedou hromadnou dopravou do Budějovic, vyzvednou si své kolo a pokračují do práce. Odpoledne zase kolo zaparkují a domů odjedou vlakem nebo autobusem," rozvinul před časem svou myšlenku Lukáš Bajt. Upozornil však, že jde o nápad, o němž se zatím oficiálně nejednalo. „Určitě by bylo vhodné vypracovat studii, která by změnu užívání podchodu zpřesnila," zmínil cyklokoordinátor. Otázkou k řešení by podle jeho slov v takovém případě bylo i dobré zabezpečení kol.

Parkoviště pro kola by mohlo vzniknout také v rámci plánované revitalizace objektu českobudějovického vlakového nádraží.