Cyklista, který v červnu havaroval v Třeboni v Dukelské ulici a skončil v péči záchranky, nadýchal zhruba 1,6 promile alkoholu. Navíc porušil i další dopravní předpisy, neboť v místě, kde je vybudovaná stezka, ji nepoužil.

Pod Damoklův meč vysoké finanční sankce se dostal i muž na kole, který se vydal na kole po Nové Včelnici nejenom posilněn alkoholem, ale ještě s batohem plným lahváčů. Podle policejní mluvčí Hany Millerové nezvládl řízení a upadl. Přivolaní policisté nejdříve naměřili pod dvě promile alkoholu, ale v nemocnici již naměřená hodnota dvojku přesáhla.

O případy cyklistů ovlivněných alkoholem nebyla nouze ani v loňském roce. Například v Třeboni se před druhou hodinou ranní chtěly dvě cyklistky vydat z Třeboně do Ledenic. V dechu jim však policisté naměřili 0,83 a 0,73 promile alkoholu. Sice to nebyl trestný čin, který je od jedné promile, ale přestupek ano a hrozí tam finanční sankce ve správním řízení.

To byl jen krátký výčet případů, která na Jindřichohradecku řešili policisté. Nyní by mohl být zákon k nějakému tomu pivku na výletě na kole tolerantnější.

Mnozí se k tomu ale staví skepticky. Zástupce vedoucího jindřichohradecké služby dopravní policie Milan Urbanec je rozhodně proti uvolnění nulové tolerance pro cyklisty.

„Jakmile se povolí určitá hranice, řada z nich si řekne 0,8 promile, to je pět piv a nebude znát míru," naznačuje Milan Urbanec. Upřesňuje, že 0,8 promile alkoholu představuje tři půllitry piva desítky a nebo dvě dvanáctky. „A je otázkou, jak se pak ovládne," dodal.

„Máme opravdu hodně nehod cyklistů pod vlivem alkoholu. Navíc Třeboňsko či oblast Chlumu u Třeboně jsou vzhledem ke své rovinatosti významným lákadlem pro cyklisty. Jedna věc je, když někde mohou jezdit po cyklostezkách, a druhá, jako třeba v Majdaleně, když musejí přejíždět silnice první třídy. Bude záležet, jak bude zákon schválený, zda se bude týkat jen cyklostezek či silnic 3. tříd," míní Milan Urbanec.

V podstatě stejně smýšlí i Ján Jan, který se vyjádřil v diskusi na facebookových stránkách Jindřichohradeckého deníku v tom smyslu, že v civilizovaných zemích by možná tolerance vůči alkoholu u cyklistů fungovala: „No, v Čechách z toho budou jatka na silnicích a doplatí na ně řidiči, kteří si ale zase hned zavdají, jak budou cyklisty."

Budou cyklisté se třemi pivy nebezpeční?

Cyklisté, kteří si rádi posedí s přáteli u skleničky vína nebo se v horku osvěžují pivem, očekávají definitivní stvrzení jejich nadějí. Ty se po úspěšném průletu Senátem upínají k parlamentnímu schválení návrhu, podle nějž by po komunikacích nižší třídy, polních cestách a cyklostezkách mohli jezdit i s hladinou 0,8 promile alkoholu v krvi, aniž by za to mohli být potrestáni. Zatímco nyní jim hrozí vysoké pokuty, po uzákonění by se stali výsadními účastníky dopravního provozu a jako jediní by byli oproštěni od nulové tolerance alkoholu. Radost cyklistů ale kontrastuje s obavami dalších účastníků silničního provozu, kteří varují, že cyklista se třemi pivy bude nebezpečný jak sám sobě, tak i ostatním. A odborníci přidávají poznatek, že u některých lidí je hodnota 0,8 promile adekvátní ne třem, ale až pěti půllitrům desetistupňového piva, či dokonce sedmičce vína. Poslanci parlamentu už o návrhu jednou hlasovali a odmítli jej. Udělají to podruhé?

1. Už i malá hladina alkoholu v krvi snižuje schopnost reakce. Není podle vás nebezpečné dát cyklistům možnost pít?

Zdeněk Škromach, místopředseda Senátu Parlamentu ČR, předkladatel návrhu (ČSSD):

Jedná se úpravu tolerance k míře alkoholu u cyklistů, která je přísnější než v okolních zemích. Omezení je na vedlejší cesty, cyklostezky, vinařské cyklostezky či místní komunikace. Na kole nesmí vézt dítě. Na venkově lidé nemají metro ani tramvaje, a tak za nákupy, do hospůdky či do vinného sklepa jezdí na kole. Je to změna ve prospěch slušných cyklistů a posílení pocitu jejich zodpovědnosti.

Vycházeli jsme ze zkušeností z Rakouska, ale i dalších zemí EU (patříme mezi poslední tři, kde je nulová tolerance vůči cyklistům), kde s tím nejsou žádné problémy. Pokud jde o limit, je to jistě k možné odborné diskuzi. Podle statistik jsou cyklisté pod vlivem alkoholu účastníky dopravních nehod z více než 80 % s hladinou nad 1,5 promile. Návrh nijak nemění postup a postih vůči viníkovi dopravní nehody a cyklistům, kteří se opijí. Jen umožňuje zodpovědnému cyklistovi požít jednu dvě skleničky piva bez rizika téměř likvidačních pokut.

Návrh připravujeme už více než dva roky. Prošel několika změnami a upřesněními.

Výsledkem je, že ho podpořily tři senátní výbory i celý Senát. Jako senátor zastupuji občany a samozřejmě se musím zajímat o jejich názory. Proto jsem mimo tento zákon prosadil v Senátu i návrh na snížení pravomocí exekutorů nebo placení prvních tří dnů nemoci. V zastupitelské demokracii je důležité, aby zvolení členové Parlamentu České republiky byli ve styku s občany a prezentovali jejich názory. A tím se budu řídit i do budoucna.

Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP na Ministerstvu dopravy:

Z odborného hlediska i po stránce statistik nehodovosti je jednoznačně hladina 0,8 promile alkoholu v krvi velmi riziková. U řidičů automobilů je v takovém případě riziko smrtelné nehody pětinásobně vyšší a v případě cyklistů je riziko úmrtí až dvacetinásobně vyšší. Rozhodně to není něco, co by přispělo ke zvýšení bezpečnosti, právě na-opak.

Bavil jsem se o tom s lékaři-adiktology a hledal jsem nějaký příměr. Záleží samozřejmě na pohlaví, tělesné váze a podobně, ale těch navrhovaných 0,8 promile je podle lékařů zhruba čtyři až pět desetistupňových piv, případně necelá láhev vína. A to je dost velké množství alkoholu a nikoliv nějaká degustace či ochutnávka. To je prostě regulérní pití. I ze strany některých senátorů ale zaznívalo, že 0,8 je hodně vysoká hranice a debatu o jejím snížení ještě povedou i poslanci. Z pozice BESIP, ministerstva dopravy, vnitra i policie ale většinově zastáváme stanovisko, že tolerovat pití za volantem ani za řídítky nemůžeme. Ideální je tedy ponechat nulový alkohol.

Vycházím z toho, co lze podepřít argumenty, neposuzuji přání politiků či některých cyklistů. Statistiky jsou neúprosné: deset procent lidí, kteří u nás loni zavinili smrtelnou dopravní nehodu, bylo pod vlivem alkoholu. Z tohoto pohledu nemohu tolerovat degustaci či přípitek. Páni senátoři získali na podporu svého návrhu i podpisy lidí, kteří pití za řídítky podporovali, ale když to srovnám s průzkumem SARTRE, tak jen 21 procent českých řidičů si přálo, aby byl nějaký alkohol tolerován. Nám chodí i velmi smutné dopisy od rodičů či kamarádů, kterým někdo podnapilý zabil jejich blízkého. Píší, jak vůbec může někoho napadnout, aby byla zbořena nulová tolerance.

JAN KLIČKA, PETR VITÁSEK, LENKA NOVOTNÁ