Když se tedy kolem roku 2010 začalo pracovat na návratu Oceánu, bylo jasné, že publikum si skupinu najde. Problémy byly s Petrem Mukem, jehož účast na comebacku byla nejistá a po 24. květnu 2010 vyloučená. 

Výměna frontmana není nikdy jednoduchá věc a už vůbec ne v případě osobnosti, jakou byl pro Oceán Petr Muk. Po svém návratu na scénu před pěti lety vyřešil Oceán problém tak, že na post zpěváka dosadil jihočeskou rodačku Jitku Charvátovou. Skupina se tak sice vyhnula tradičnímu srovnávání s předchozím vokalistou, část fanklubu to ale pobouřilo.

Nejpopulárnější budějovická skupina se po čtvrtstoletí vrátila s albem Ve smíru. To důstojně navazuje na předešlé kapitoly a zároveň zní současně.Zdroj: Ondřej Vitha

Vstup této zpěvačky do řad novoromantického Oceánu nebyl zrovna očekávatelný. S bratry Vozáryovými se sice setkala v 90. letech v sestavě skupiny Fiction Mejly Hlavsy, zároveň ale několik let figurovala v kapele Skyline, jejíž rozjuchané festivalové elektro je pravým opakem chladné hudby Oceánu.

Na novou studiovou desku se zpěvačkou za mikrofonem si skupina připravovala půdu už od návratu na pódia. Jitka Charvátová nejdříve nazpívala bonusové skladby na reedici oceánské desky 2 ½ a absolvovala s kapelou turné, na kterém představila největší hity Oceánu, přičemž na pražské koncertní zastávce natočila skupina živé album Roxy.

Letos na začátku června přišel čas i na nahrávku Ve smíru, dlouhohrající desku Oceánu, vydanou čtvrtstoletí po předchozí 2 ½. V mnoha ohledech sice navazuje na oceánskou tradici, hlavně po zvukové stránce se ale neztrácí v minulosti a dokáže znít aktuálně.

Stejně jako předchozí desky, také Ve smíru stojí na strojově přesné rytmice Jana Vozáryho a na syntezátorech a klávesách Petra Kučery. Na hudební stránce alba pracovala jako obvykle celá skupina a změna nenastala ani u textů. Volné asociace Petra Honse by si sice nejspíš pobyt v čítankách nezasloužily, v tuzemském popu ale působí jeho „civilní mysticismus" překvapivě příjemně.Nejpopulárnější budějovická skupina se po čtvrtstoletí vrátila s albem Ve smíru. To důstojně navazuje na předešlé kapitoly a zároveň zní současně.Zdroj: Ondřej Vitha

Petr Hons teď navíc v Oceánu nemá pouze roli textaře. Poté, co z kapely před natáčením desky odešel Dušan Vozáry, nastoupil Hons do skupiny také jako hudebník. Jeho melodické kytary sice na první poslech nemají na desce velkou roli, o to důležitější ale jsou. Struny se albem nenápadně proplétají a hudební náplň desky není tak syntetická jako dřív.

Diskografie Oceánu obsahuje množství zapamatovatelných hitů a je otázka, jestli se do zlatého fondu zařadí některé novinky. Například singlový Bludný Holanďan, skoro až klubovou elektronikou poháněný Dante nebo tradičně oceánský Odlesk tvůj se nejspíš na koncertech neztratí. O tom, že skupina ani přes četné změny radikálně neustoupila ze své cesty, svědčí také fakt, že právě v písni Odlesk tvůj posluchači automaticky naskočí hlas Petra Muka. Stejně jako v jiných skladbách s typicky klenutými refrény.

Z celkového pohledu skupina nenatočila žádnou rádiově hitovou kolekci, ale soudržnou sbírku skladeb, které spolu na ploše desky fungují i na opakovaný poslech. Velký podíl na konečném zvuku alba má jeho producent Armin Effenberger z pražského elektropopového dua Cartonage. Nejspíše také kvůli němu se může deska pyšnit kvalitním zvukem, aktuálně znějícími beaty, elektronikou a zároveň snovou atmosférou ladící s texty.

RecenzeHodnocení: 70 %

I po 20 letech má Oceán na české scéně své místo a dokáže smysluplně pokračovat i po ztrátě své ikony. Ve smíru je v českém popu malý zázrak a pro početný fanklub splněný sen.

PETR ŠRAJER
Autor studuje muzikologii

Oceán: Ve smíru. Celkový čas 43 minut, WM Czech Republic, 2016, 379 Kč.