Nehody chodcůOd začátku roku do konce května se na silnicích v Jihočeském kraji stalo celkem 1342 nehod.

Chodců se týkalo 88 kolizí. V 63 případech přiřkli policisté vinu řidičům či cyklistům, u 25 nehod je zavinění na straně samotných chodců.

Rovná čtvrtina (22) uváděných nehod se týká dětí mladších 15 let. U této věkové kategorie je vyšší míra zavinění než u dospělých. Malí účastníci provozu mají na svědomí 14 nehod, tedy více než polovinu.

Následky nehod
Mrtví - 4
Těžce zranění - 11
Lehce zranění - 78
                         Zdroj: Policie ČR

Stejně jako pro 86letou ženu 
a 64letého muže ze Strakonicka a partnerskou dvojici (51 a 37 let) z Holandska a Belgie. Tito čtyři lidé letos zaplatili 
za střet s motoristy nejvyšší cenu –  svůj život. U cizinců to zřejmě bylo vlastním rozhodnutím, první dva lidé však 
zemřít neplánovali.  Zranění utrpěly i další desítky Jihočechů. Alarmující je, že plná čtvrtina všech nehod  chodců se týká dětí mladších 15 let.

A protože se blíží letní prázdniny, při kterých lze očekávat větší pohyb dětí na silnicích samých i v jejich bezprostřední blízkosti, policisté a odbor BESIP ministerstva dopravy připomínají základní pravidla, jak se chodci mohou vyvarovat problémů.

Doporučení platí pro dospělé i děti. Ty jsou však přeci jen zranitelnější, většině populace známé rady by si proto měly vzít víc k srdci. Už třeba jen proto, že přes polovinu střetů s vozidly či cyklisty jde bohužel na jejich vrub. Krajský koordinátor BESIP Václav Kovář upozorňuje, že jednou z nejčastějších příčin nehod chodců je v obecném povědomí vžitý mýtus o jejich absolutní přednosti. Žádné takové pravidlo neexistuje!

„Řidiči vozidel sice musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec nesmí vstupovat do vozovky bezprostředně před jedoucí vozidlo," vysvětluje Václav Kovář.

Názorným dokladem toho, že absolutní přednost  neexistuje, je třeba přecházení tramvajových kolejí. Chodec musí dát tramvaji přednost v každém případě, a to i když je zrovna na přechodu. Řidič tramvaje se totiž nemůže vyhnout, jede jen tudy, kudy ho vedou koleje.

Případnému střetu se proto může bránit jen intenzivním brzděním, a to nemusí vždy dostačovat. Dalším hojně rozšířeným omylem chodců je domněnka, že pokud se budu držet kraje silnice, mohu jít po libovolné straně. Zákon hovoří jinak.

„Chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce. Kde není chodník, nebo je-li neschůdný, chodí 
se po levé krajnici. Tam, kde není krajnice nebo je neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky," vysvětluje Václav Kovář.

Přesná pravidla má i pohyb po přechodech. Chodí se vpravo a jakmile jednou vstoupíte, nesmíte  bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat.  Na rozhovory s náhodně potkanými  známými v těchto místech rovnou zapomeňte.

Platí i nařízení, že pokud chcete přecházet silnice a  blíže než 50 metrů od vás je křižovatka s řízeným provozem, přechod, místo pro přecházení, nadchod nebo podchod,  musíte jít jen tudy. V opačném případě vám hrozí pokuta, kterou vám  policisté rádi dají, zvlášť v nebezpečných úsecích, kde se už v minulosti nějaká podobná nehoda stala.

V Českých Budějovicích to může být třeba v okolí přechodů na Pražské třídě, kde 
ke srážkám chodců s ostatními účastníky provozu dochází velmi často. „Složitější je přecházení silnice o více pruzích. Je třeba dbát zvýšené opatrnosti a hlavně řidiči musí bedlivě sledovat auto ve vedlejším pruhu a být předvídaví, aby chodce nesrazili," poznamenal koordinátor BESIP.

Krajská policejní mluvčí Štěpánka Uhlířová doplnila, že za celý loňský rok jihočeští policisté vyšetřovali 184 nehod chodců. Zemřelo deset lidí, dalších 35 skončilo s těžkým a 152 s lehkým zraněním. Dětí bylo 47, žádné z nich naštěstí nezahynulo. „Nejvíce nehod, při kterých byl sražen chodec, se stalo v obci. Takových případů jsme řešili 149," dodala Štěpánka Uhlířová.