Klady a záporyDopravu na kole volí většina oslovených kvůli zdraví a zlepšeným cyklostezkám, odpůrci poukazují na pomalost a nepohodlí. Pro veřejnou dopravu se rozhodnou nejčastěji ti, kdo ji mají v dosahu, jako její minus lidé zmiňují časovou nevýhodnost.
Cesty autem jsou oblíbené díky rychlosti a flexibilitě, nevýhody mnozí vidí v možnostech parkování.

„Tazatelé na nebývale velkém vzorku ve všech částech města zjišťovali, jak často, jakým způsobem a kam obyvatelé, ale i lidé ze třech desítek obcí v širokém okolí, kteří do Budějovic dojíždějí, po městě cestují. Zjistili, že 7227 dotázaných podnikne denně 18 890 cest, nejčastěji do práce, do škol, ale také za nákupy a volným časem," shrnul jedno ze zkoumaných hledisek ředitel výzkumu STEM/MARK Pavel Šimoník.

Získaná data mimo jiné ukazují, jaké prostředky jací lidé volí, jak často kdo využívá auta, veřejnou dopravu či sedá na kolo, ale i důvody, proč se pro tu či onu formu cestování rozhodují. To může podle náměstka primátora Františka Konečného pomoci v budoucnosti. „Výsledky výzkumu budou sloužit především pro dopravní plánování, investice do jednotlivých typů dopravní infrastruktury a mohou se tak stát důležitým ukazatelem pro další směřování města v oblasti dopravy," říká.

Z aut by přesedla jenom polovina motoristů

Vylepšit podmínky pro cestování hromadnou dopravou i jízdu na kole, ale také myslet na motoristy by měla podle veřejnosti budějovická radnice. Lze to vyvodit z čerstvě zveřejněných výsledků sociologického průzkumu mobility obyvatel celé aglomerace.

„Důležité je zjištění, že polovinu těch, kteří jezdí autem, těžko přesvědčíme k tomu, aby se dopravovali jiným způsobem," podotýká náměstek primátora František Konečný. „Nemůžeme proto nezlepšovat podmínky pro motoristy," dodává.

Naopak polovina motoristů je podle průzkumu ochotná o změně dopravního prostředku pro cesty po městě uvažovat, pokud se zlepší například rychlost vozidel MHD či bezpečnost cyklistů.

Výsledky sociologického průzkumu mobility obyvatel Českých Budějovic a okolí.

Městskou hromadnou dopravu jen příležitostně využívá například Pavel Ždych z Českých Budějovic. Hlavní důvod je podle něj zdlouhavost cestování. „Autem nebo v létě na skútru mi cesta do práce trvá pět minut," říká. Jezdí z Pekárenské ulice na průmyslovou zónu na Rudolfovskou. „Autobusem, když mám štěstí, je to patnáct minut, protože musím u nádraží přestupovat. Když mi spoj ujede nebo je to mimo špičku, může to být i půl hodiny," dodává sympatický muž a připojuje, že dříve se dala trasa absolvovat linkou číslo pět bez přestupu, což bylo rychlejší a pohodlnější.

Hodně lidí v Budějovicích chodí také pěšky. „Z domova se do centra města dostanu za chvíli," říká Vladislav Růžička, který bydlí poblíž Dynama. Na velké nákupy ale jezdí autem, stejně jako do práce. Cesta MHD do zaměstnání na okraji města by mu zabrala hodinu. „Syn do školy chodí pěšky, i když je to dvacet minut chůze. Než by to dojel městskou, tak procestuje půl města," dodává ohledně cestování po Českých Budějovicích další obyvatel města.

„Na řadě zlepšení se pracuje a například zrychlení hromadné dopravy díky preferenčním pruhům je již znát v nárůstu cestujících. Další zlepšení přinese plánovaný systém řízení křižovatek," podotýká František Konečný. Podle něj je také třeba jednat s krajem o větší finanční podpoře pro městskou hromadnou dopravu, která obsluhuje i okolní obce.

Ve fázi příprav už je také několik vylepšení sítě cyklostezek. Už letos o prázdninách propojí díky úpravám v Průmyslové ulici Suché Vrbné s centrem, zlepšit se mají podmínky ve Štítného ulici i podél Husovy třídy. Podle Stanislava Rataje, bývalého člena dopravní komise a zastupitele, by se kolo dalo pro cesty po městě využívat více než je nyní běžné. „Musely by být ale páteřní cyklostezky, aby se lidé všude dostali na kole, aniž by přitom museli na silnice mezi auta," říká.