Město už dříve ustoupilo od čtyřproudé silnice a dalo projekt stranou, aby se letos vrátilo k úspornější variantě se dvěma pruhy. I ta má však své odpůrce. Na magistrátu to vidí první náměstek primátora Miroslav Joch jako nesolidaritu mezi obyvateli Budějovic, kteří brání dopravním stavbám. Pravdou je, že část lidí na Máji má k nové silnici výhrady s tím, že se zvýší dopravní zátěž v lokalitě a budou překročeny hlukové limity.

Základ obchvatu?

Jedná se především o obyvatele z domů po obou stranách ulice M. Horákové. Podle Marie Paukejové, obyvatelky sídliště, si někteří místní lidé navíc stále myslí, že město usiluje o obchvat, i když říká něco jiného. „My jsme chtěli propojku sídlišť Vltava a Máj jen dvoupruhovou," říká Marie Paukejová. „Oni mají územní rozhodnutí pro čtyřpruh od Strakonické po Rošického a myslím si, že se chtějí se čtyřpruhem dostat až na letiště u Plané," dodává Paukejová.

Město ale takové tvrzení odmítá, protože jak od Strakonické, tak z Branišovské do Litvínovic plánuje pouze dvoupruhovou silnici a aktuálně předělává projekt, kde se prý řeší i protihluková opatření. „Spojnice Máje a Strakonické byla vyhodnocena v dopravní studii jako druhá či třetí prioritní dopravní stavba na území města," obhajuje stavbu Miroslav Joch. Podle něj by vozovka pomohla při přepravě desítkám tisíc, aniž by se museli trápit v zácpách na křižovatkách ulic O. Nedbala či Branišovská s Husovou třídou.

O stavbě bude muset město rozhodnout v nejbližších měsících tak, aby stihlo projednat stavební povolení a zároveň s tím by pak Jihočeský kraj zažádal o dotaci. Jen samotná silnice bez započítání ceny pozemků má stát zhruba 180 milionů.

Dají, nedají silnici?

Marie Paukejová dále poukázala na to, že město na svém webu před časem zveřejnilo, že chce budoucí komunikaci darovat kraji. To by mohl být podle obyvatelky Máje předstupeň příštího vytvoření obchvatu. „Proti tomu jsme odevzdali protest na radnici. Doručovala jsem ho 13. června," diví se Paukejová nové informaci, že si město silnici ponechá.

Tak o tom totiž ve středu informoval náměstek Joch, slíbil, že silnici M. Horákové magistrát nikdy nepředá do sítě krajských komunikací. „To znamená, že v žádném případě nepřipravujeme obří obchvat Budějovic přímo srdcem největšího sídliště, zdůraznil náměstek.

Chleba se bude lámat na přelomu měsíce srpna a září, kdy by mělo začít stavební řízení.