Silnice, obchvaty, dálnice. Na tyto projekty lákají kandidáti své voliče při každých volbách. Už roky slibují dokončení jihočeské D3, ale dosud na splnění nedošlo a ani hotový úsek přes Táborsko hotový vlastně dodnes není.

Motoristům stojí v cestě kauza Bratránkových, jejichž motocentrum přišlo stavbou dálnice o dopravní spojení. Sjezd z D3 se jim prosadit nepodařilo a jiná silnice k němu nevede. Dodnes nepadlo rozhodnutí, zda odříznutou firmu stát odškodní, nebo pro ni najde jiné řešení.

Teď se zdá, že by kauza mohla dospět do cíle. Posun naznačila jedna věta hejtmana Jiřího Zimoly, již pronesl 12. září v Českých Budějovicích: „Od Ředitelství silnic a dálnic jsem dostal ujištění, že tu věc chtějí v dohledné době definitivně vyřešit." A na svém facebookovém profilu pak připsal, že má indicie, které tuto větu potvrzují. Konkrétní však zatím být nechce. „Mohu potvrdit jen to, že skutečně mám informace o tom, že by se věc mohla posunout," řekl hejtman pro Táborský deník.

Od poloviny září jsme tedy začali zjišťovat, jaký vývoj v kauze motocentra by měl nastat. Dva týdny oficiální zdroje na Ministerstvu dopravy i ředitelství silnic ale mlčí. Neoficiálně jsme od dobře informovaného zdroje získali informaci, že stát chce majitelům stavby u dálnice vyplatit odškodnění, které by se mohlo pohybovat kolem 20 milionů.

„Na této úrovni se rozhodlo, že nemovitost u D3 od majitelů vykoupí stát, tedy nikoli kraj ani město, o čemž se také mluvilo, a že částka by se měla pohybovat kolem 20 milionů. Požadovaných čtyřicet to určitě nebude," upřesnil zdroj, jenž má k uvedeným institucím blízko. 

Vyplatí už stát motocentrum?

Jeden z majitelů motocentra, Pavel Bratránek, nadšení nepropadl, protože po těch letech sporů a slibů už nevěří, že by se odškodnění, či řešení, dočkali.

„To nebudu komentovat," rozhodl se jinak sdílný Pavel Bratránek, jeden ze čtyř majitelů areálu, před nímž z rozhodnutí soudu dálnice nemůže být dostavěná, dokud se ředitelství silnic s podnikateli nedomluví na přijatelném postupu.Jednou z možností, jak k provozovnám dostat provoz, je vybudování silnice vedené přes Měšice a louku k objektu prodejny a servisu. Tu však odmítají všichni: kraj, město, samospráva Měšic i samotní podnikatelé. Starosta Tábora Jiří Fišer by dohodu mezi podnikateli a státem už rád viděl.

„Nějaká dohoda už by samozřejmě být měla. Ale s hejtmanem v tomto máme názor stejný: budovat tam dnes alternativní přístupovou cestu přes zónu rodinných domů, je řešení špatné a byly by to vyhozené peníze," říká starosta. 

Nedávno svůj majetkový podíl v motocentru prodal Milan Stuparič firmě Taartrade, která se zabývá prodejem tabákových výrobků. „Jedná se o lukrativní nemovitost na zajímavém místě. Zkolaudovaný sjezd na dobu neurčitou tam je, a výstavbě dálnice, případně rychlostní komunikace nic nebrání, pokud bude sjezd zachován. Podle našich informací stačí snížit rychlost v pravém jízdním pruhu a je vše vyřešeno," říká spolumajitel společnosti Pavel Hrubeš. To nahrává obavám starosty Fišera. „Už jsem slyšel, že o motocentrum má někdo zájem, tak by tam mohlo být cokoli, třeba sklad. Pak by tam provoz mohl být velký."

K vyřešení kauzy u motocentra výkupem je zdrženlivý také předseda Sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert. „To už jsem slyšel tolikrát… Že se někdo snaží, je asi pravda, ale ředitelství nemá reálný důvod ho vykupovat. Ke své činnosti to nepotřebuje, a to mu pak legislativa výkup neumožňuje," míní Pavel Eybert.

V současné době zatím platí, že uzavírku na D3 v Táboře ministerstvo dopravy prodloužilo až do listopadu roku 2019. Na urovnání sporu tak ŘSD dostalo o další dva roky navíc.