Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strakonice z Českých drah nic nevymáčkly

Strakonice - Velkolepé plány na jedinou obslužnou budovu pro vlaky i autobusy ve Strakonicích krachují. Radnice stále nemůže najít s majitelem nádraží, Českými drahami (ČD), společnou řeč. Jednání se táhnou už pět let. Nádražní budova se mezitím dál rozpadá.

27.2.2013
SDÍLEJ:

Vlakové nádraží ve Strakonicích.Foto: Deník/Petr Škotko

Přitom Strakonice byly na začátku jen koordinátorem jednání. Nakonec radnice navrhla, že budovu odkoupí a bude sama iniciovat případné změny. Jednání o konečné kupní ceně však stále nikam nevedou. Závěry z poslední schůzky přiblížil starosta Pavel Vondrys. „Chceme, aby České dráhy zohlednily, že se některé stavby v okolí hlavní budovy budou muset zbourat. To ale České dráhy zatím neudělaly," dodal Pavel Vondrys.

Tento stav jednání potvrdila i mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Dále trvá jak náš zájem prodat, tak zájem Strakonic koupit," doplnila. ČD přislíbily, že se návrhem strakonické radnice budou dále zabývat.

Strakonice chtějí od Českých drah odkoupit hlavní budovu nádraží i navazující objekty a plochy. Případnou částku, nebo alespoň její odhad, ale tají. V současné době není ani znám termín dalšího jednání.

Strakonice měly být původně zařazeny do projektu Českých drah Živá nádraží, který umožňoval oživení nádražních budov s dalšími investory. Ten ale skončil dřív, než se do něj Strakonice mohly zařadit.

Myšlenka jednoho terminálu pro vlaky i autobusy pořád platí

Přesun autobusového nádraží blíž k vlakovému a vybudování společného obslužného terminálu pro železniční i autobusovou dopravu dál zůstává aktuální i přes přetrvávající průtahy v jednáních o odkoupení nádražní budovy.

Radnici přitom jde především o vylepšení vstupní brány do města. To potvrdil starosta Pavel Vondrys. „Strakonické vlakové nádraží patří mezi ta nejhorší. Když se projedete na trase z Českých Budějovic do Plzně nebo třeba jen do Volyně, a srovnáte ho s jinými, je to hrůza," řekl.

Ředitel ČSAD STTRANS Vladimír Warisch vidí v úpravě dva efekty, jeden pro firmu, druhý pro cestující, „Pro nás by to znamenalo, že bychom se zbavili vysokých nákladů spojených s dnešní plochou nádraží i tamní budovou. Pro lidi by to znamenalo výrazné zlepšení kvality cestování včetně lepšího využití prostor pro parkování a podobně. A to je hlavní," dodal.

V místě současného autobusového nádraží by byl podle starosty prostor pro nějaké obchodní aktivity a parkoviště. Uvedená plocha je však v majetku ČSAD STTRANS. Vladimír Warisch připustil, že možností je mnoho. „Už dnes máme řadu návrhů. Mohly by tu například být obchodní zóna," konstatoval.

Obchodní zóna by tam nevadila ani obyvateli Strakonic Petru Kašíkovi. „Když to navenek nebude vypadat jako skladiště, ať je tam třeba i nějaký market," poznamenal.

Historicky bylo strakonické autobusové nádraží tam, kde se nyní nachází supermarket Billa.

Rekonstrukce se dočká v dohledné době jen kolejiště

Jedna dobrá zpráva ohledně strakonického vlakového nádraží přece existuje. Rozsáhlá rekonstrukce kolejiště se neodkládá a v letošním roce skutečně začne. Jak uvedl mluvčí Železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský, akce má začít v srpnu. „Fyzický začátek prací by měl být na podzim. Termín dokončení je pak polovina roku 2015," doplnil.

Předpokládané náklady jsou 735 milionů korun. Kromě rozsáhlé technologické části investice zahrne dva nástupní ostrůvky a podchod k nim vedoucí. Ten bude protažený až ke hřbitovu na druhé straně nádraží. Na něm se Strakonice budou podílet 11,3 milionu korun. Nebudou chybět ani výtahy pro imobilní.

ANKETA: Věříte, že ke vzniku společného terminálu ještě dojde?

Romana Lexová, Strakonice: Moc ne. Usilujeme léta o divadlo a také nic. Jsem ale zastáncem toho, aby se stará nádraží opravovala. A společný terminál by mohl být pro lidi výhodou.

Karel Hubený, Strakonice: Po těch pěti letech tomu už ani moc nevěřím. Strakonické nádraží přitom bude asi nejhorší na jihu Čech. Hezké je třeba v Českých Budějovicích.

Autor: Jana Štroblová

27.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení