Od 25. dubna má policie pravomoc zadržet osvědčení o registraci vozidla, neboli malý technický průkaz, a to do doby, než majitel vozidla závadu nechá opravit a vyřídí si potřebnou kontrolu a potvrzení na stanici technické kontroly o způsobilosti vozidla. Na Strakonicku zatím žádný řidič o osvědčení nepřišel.

Brzy se ale může tato situace změnit, i když jsou prý řidiči na Strakonicku poměrně pečliví. „Řekl bych, že lidé pečují o své automobily více než dříve," uvedl strakonický dopravní policista, který ale nechtěl zveřejnit své jméno. „Mezi největší závady zatím asi patří ojeté gumy nebo propadlá technická. Takže jsme ani možnost návštěvy stanice technické kontroly nevyužili," dodal.

Podle policisty je ale pouze jen otázka času, než bude upřesněn postup zadržení a všichni jeho kolegové budou doškoleni.

Autoservisy na Strakonicku zatím neevidují větší zájem řidičů o kontroly jejich vozidel. „Někteří řidiči o vyhlášce zatím neví, či ji neřeší. Naši technici kontrolují celkový stav vozidla a na případné budoucí opravy či problémy ihned zákazníky upozorňují." řekl Jaroslav Horejš, majitel servisu Auto Horejš s.r.o.

Podobné je to i v Auto Ševčík. Podle technika Jiřího Duba řidiči svá vozidla nenechávají kontrolovat zevrubněji. „Ovšem možná proto, že závady, spadající do vyhlášky, technik vidí na první pohled a zákazník se o nich ihned dozví," dodal Jiří Dub.

Na Vodňansku už je situace jiná. STK Záruba M&K s.r.o. eviduje přibližně dvacet případů. Více uvedla pracovnice servisu Iva Poslušná: „Policie k nám nejezdí, pouze vypíší protokol o závadě. S některým řidiči přijedou na STK, náš technik vozidlo prohlédne a posoudí, zda byla závada opravena a automobil je provozu schopný," uvedla.

Vyhláška, která určuje technický stav vozidla, je součástí silničního zákona, který platí od února 2016. Čekalo se však na ministerstvo dopravy, až zveřejní přesný seznam nebezpečných závad. Podle ministra Dana Ťoka reaguje ministerstvo na to, že se na silnicích stále pohybují vozidla ve špatném technickém stavu. Ministerstvo chce také omlazení vozového parku Čechů. Podle statistik převyšuje průměrné stáří aut v Česku čtrnáct let.

Michaela Holmanová