„Komplikace při letní rekonstrukci Litvínovického mostu ukázaly, že město potřebuje další přemostění Vltavy. Podle plánu by mohlo propojit ulici L. B. Schneidera s kruhovým objezdem u Litvínovic," naznačil náměstek František Konečný. Jak ale zdůraznil, na rozdíl od dřívějších plánů radnice se tentokrát nepočítá ani s propojením nového mostu dál ke čtyřdvorským sídlištím, ani se stavbou spojnice Lidické třídy a Novohradské ulice přes Malý jez.

Právě takové záměry byly před pěti lety důvodem masivních protestů obyvatel města. Záměr změnit současnou lávku pro pěší a cyklisty v most, který by byl i pro auta, považuje za špatný třeba Irena Šefčíková ze sdružení Domovina. Sdružení pořádá již přes šest let osvětové akce, besedy a přednášky ve prospěch alternativních způsobů dopravy. „Chceme město pro lidi, dýchatelné a bezpečné. Ne jen pro auta," zdůrazňuje Irena Šefčíková. A dodává, že nový most by přivedl více automobilů do další části města. „České Budějovice jsou už jen krůček od zahlcení automobily," upozorňuje Irena Šefčíková. Připojuje, že v některých evropských zemích jsou dopravní koncepty postavené na jiných základech, třeba s výrazně posílenou pozicí cyklodopravy. 

Co je v plánechSoučasný územní plán počítá jen s lávkou pro pěší a cyklisty, po změně by bylo možné postavit most i pro auta. Na levém břehu Vltavy má vzniknout obchodní centrum.

Plánovaný most budí rozpaky

S mírnými obavami přijímají obyvatelé Českých Budějovic plán radnice postavit mezi nemocničním areálem a kruhovým objezdem u Litvínovic nový most přes Vltavu. Protože má sloužit v omezené míře i automobilovému provozu, zaznívá

z řad místních podezření, zda to není jen první krůček k daleko větším úpravám dopravních poměrů.

Možný dopad uvažované změny územního plánu na další části města nevylučuje například Tomáš Mráz. Podle něj by mohla vést k oprášení plánů na takzvanou Jižní spojku. Tu připravovala před několika lety budějovická radnice jako nový dopravní tah v jižní části města. „Pokud se postaví most, ať už v Papírenské nebo v ulici L. B. Schneidera, vždy to bude nahrávat tomu, aby se pokračovalo v napojení dále na Novohradskou přes Malý jez. V územním plánu ještě spojka vede," podotýká Tomáš Mráz.

„Zatím je to deklarované tak, že město nemá snahu v přípravách Jižní spojky pokračovat," zdůrazňuje ale. „Město si nechalo udělat i studii, a ta ukázala, že význam Jižní spojky by nebyl takový, aby to bylo pro město přínosné. Z projektu na jižní tah Českými Budějovicemi momentálně zůstal most u nemocnice s omezeným lokálním dopravním významem," doplňuje.

To potvrzuje i náměstek primátora František Konečný. „Jednou z podmínek je, že koncová část ulice L. B. Schneidera bude pouze jednosměrná, jedná se předběžně také o napojení na Papírenskou. Ve výsledku by dopravní opatření nemělo zvýšit dopravní zátěž, naopak ji rozředí a uleví Lidické třídě a ulici Boženy Němcové od nákladní dopravy," je přesvědčen.

V takové podobě by změny nevadily ani vedení nemocnice. „S plánovaným propojením až na nově navržené přemostění Vltavy nemocnice souhlasí s tím, že toto propojení bude respektovat zájmy dopravní obslužnosti nemocnice, především pak to, že ve své poslední části bude pouze jednosměrné, a to ve směru k novému mostu, tj. ve směru ven z města. Propojení by pak mělo být realizováno současně s novou komunikací mezi nemocnicí a papírnami, která je ve změně územního plánu také zahrnuta," zdůrazňuje František Bostl, vedoucí oddělení stavebních