Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Ševětína plánují nejdelší český železniční tunel

Českobudějovicko - Za 12 miliard korun chce Správa železniční dopravní cesty vybudovat dva nové tunely mezi Hrdějovicemi a Ševětínem na Českobudějovicku. Byly by nejdelší v Česku. Smysl je jasný: narovnat trať z Českých Budějovic na Prahu a zrychlit jízdu po ní.

10.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

„V současné době se upravuje dokumentace pro územní rozhodnutí," popisuje Marek Illiaš z oddělení komunikace Správy železniční dopravní cesty nynější stav příprav na velkou železniční změnu. Ta má být součástí tak zvaného IV. železničního koridoru, který už je jinak na trase mezi Prahou a Rakouskem téměř hotov. Tunely ale čekají na evropské dotace.

Současná trať z Českých Budějovic do Hluboké - Zámostí by zůstala jako regionální, zvažuje se i její zrušení. Otazník visí i nad zastávkou Chotýčany, která by se přesunula k začátku jednoho z tunelů nebo může být úplně zrušena.

„Pokud zůstane zastávka zachována, byl by to přínos. Mohla by sloužit i turistickému ruchu jako nástupiště pro cyklisty. Vedou zde lesní cesty až na Třeboňsko," říká starosta Chotýčan Luděk Vojta. Kdyby byla zastávka zrušena, ubyl by obci jeden druh dopravy, i když málo využívaný.

Původně se měly dva nové železniční tunely mezi Hrdějovicemi 
a Ševětínem začít stavět v letošním roce. Dokončeny měly být do roku 2016, do kdy bude jinak hotov IV. železniční koridor na trase Praha – České Budějovice – Rakousko. 
Ve státní kase ale na velkorysou investici za 12 miliard korun chybějí peníze a kdy se začne stavět, to se zatím neví.

„Stavba Nemanice - Ševětín je financovatelná z nového operačního programu Doprava pro období let 2014 až 2020," naznačuje Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy, že se počítá s evropskými dotacemi.

Zdráhání Evropské unie

Ani tahle cesta ale není bez komplikací. Poradenské orgány EU v současné době financování záměru nedoporučily. Dva dvoukolejné tunely 
s dodatečnými stavbami, například bezpečnostními prvky, vyžadují sumu, která není rychle návratná prostřednictvím očekávaných provozních úspor.

„Kvůli velké finanční náročnosti stavby ekonomicky nevyšla studie proveditelnosti," přiznala Andrea Volaříková a dodala, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto bude hledat technické řešení daného úseku, které bude efektivní 
v kontextu celé trati Praha - České Budějovice.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení SŽDC ale kvůli současnému zdráhání Evropské unie nelze uvažovat o zahájení stavby do roku 2016. Na druhou stranu už je v lokalitě hotov předběžný geologický průzkum a ze čtyř či pěti možných tras už je i jedna vybrána jako základ příprav projektu pro územní řízení.

Cíl: zvýšení rychlosti jízdy

Pro tunely už jsou také stanoveny základní technické parametry: počítá se s rychlostí 160 kilometrů v hodině s případným navýšením pro vzdálenější budoucnost až na 
200 kilometrů v hodině. V přípravných studiích se dokonce počítalo i s rychlostmi 
do 230 kilometrů v hodině.

Oproti tomu současná trať vedená přes Hlubokou-Zámostí umožňuje místy rychlost jen 70 kilometrů v hodině a po případné rekonstrukci nanejvýš 90 kilometrů v hodině. Pro veřejnost by byla změna asi vítaná, ale rozpaky vzbuzuje předpokládaná cena.

„Cesta do hlavního města by se zrychlila, ale otázka je cena toho projektu. Těch 12 miliard by mohli využít i jinak," míní například vysokoškolák Martin Kukla z Českých Budějovic, který jako atlet často jezdí do Prahy na závody.

„Myslím si, že pohodlí při cestě vlakem se za ty peníze nezmění a pro mě by bylo pohodlnější jezdit vlastním autem po dálnici, na kterou by mohli ty peníze použít," dodává Martin Kukla.

Rekonstrukce IV. železničního koridoru z Prahy k rakouské hranici je jinak téměř hotova. Cílem je hlavně zvýšit dopravní rychlost a také kapacitu přepravy.

Autor: Edwin Otta

10.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
6 8

ČSSD chce vyšetřovací komisi k OKD. Zasednout by v ní měl Zaorálek

Donald Tusk.
3 23

Šéf Evropské rady Tusk: Kvóty na uprchlíky nefungují a jen dělí země EU

AKTUALIZOVÁNO

Český fotbal povede Malík. Volbu provázely pískot i tvrdá Peltova slova

Úterý, zamračený a větrný den. Sportovní centrum v Nymburku. Právě tady byl odpoledne zvolen předseda fotbalové asociace. Stal se jím Martin Malík, který porazil Petra Fouska.

AUTOMIX.CZ

Škoda představila novou speciální edici Fabie. Oslavuje závodní úspěchy značky

Česká automobilka Škoda oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve své závodní historii speciální edicí Fabie, který bude od února k dispozici na 21 trzích. Nová varianta odkazuje na letošní úspěchy soutěžního vozu Škoda Fabia R5, která kromě jiného v letošní sezóně vybojovala titul mistra světa v kategorii WRC 2. A proto ho některými stylovými doplňky připomíná.

Babišova vláda ještě před jmenováním položí věnec k hrobu TGM

Nová vláda Andreje Babiše (ANO) ještě před svým jmenováním položí ve středu dopoledne věnec k hrobu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v Lánech. Poté se budoucí ministři zúčastní jednání sněmovního výboru pro evropské záležitosti.

Vydavatelství Vltava Labe Media kupuje legendu inzerce, společnost Annonce

Vydavatelství Vltava Labe Media (VLM) dnes koupilo společnost Annonce, která jako jediná na českém trhu úspěšně kombinuje řádkovou inzerci jak v tištěném vydání, tak na internetu. Tato akvizice by měla výrazně posílit ambice vydavatelství Vltava Labe Media na trhu řádkové inzerce (tzv. classifieds). Společnost o tom informovala ve své tiskové zprávě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT