Evropská unie povolila, že u vybraných důležitých dopravních staveb nebude trvat na nových posudcích EIA, které mají upřesnit, jaký vliv budou mít nové silnice na životní prostředí. Zprávu Deníku potvrdil poslanec a českobudějovický radní Roman Kubíček.

EU na nových posudcích původně trvala. V případě úseku dálnice kolem jihočeské metropole by to ovšem znamenalo až patnáctiměsíční zpoždění výstavby. Zprávu proto přivítal náměstek budějovického primátora František Konečný. „Nemusíme čekat na nový posudek EIA, ale je možné pokračovat v připravených projektech změně územního rozhodnutí a stavebním povolení," řekl František Konečný.

Další z primátorových náměstků Petr Holický doplnil, že s novými posudky EIA bylo spojené i finanční riziko. „Při nedodržení stanovených postupů a nevypracování nových posudků EIA nemusela EU uvolnit dotační peníze na stavbu dálničního obchvatu," připomněl.

Spory o posudkyŘada aktuálních staveb má posudky vlivu na životní prostředí (tzv. EIA) zpracované ještě podle starého zákona z roku 1992. Ty ale Evropská unie nechtěla uznávat. Nutnost vypracovat nové posudky se měla týkat v Česku přes 100 dopravních staveb, včetně dálničního obchvatu Budějovic.

Obchvat počítá se třemi sjezdy

Je to dokument, bez něhož nemůže začít žádná důležitá dopravní stavba. Posudek EIA, jenž určí, jaký vliv bude mít chystaná silnice nebo železnice na okolní přírodu, přibrzdil i výstavbu dálničního obchvatu Budějovic. EIA pro tento projekt už sice existovala, ovšem ještě podle starého zákona z roku 1992. Evropská unie proto trvala na nových posudcích.

V úterý z Bruselu přišla dobrá zpráva. Vybraným stavbám Unie udělí výjimku a nebude trvat na nových posudcích. Patří k nim právě i úsek D3 kolem Budějovic.

Už v polovině června navíc vláda schválila návrh novely o posuzování vlivů na životní prostředí, jež má umožnit postavit důležité silnice či železnice bez opakování posudku EIA. Stačilo by jen stanovisko úřadu.

Podle poslance a českobudějovického radního Romana Kubíčka poslanci návrh projednají zřejmě ještě tento týden ve zkráceném řízení.

Ministr dopravy Dan Ťok při své nedávné návštěvě Českých Budějovic potvrdil, že dálniční obchvat Budějovic bude mít pouze tři sjezdy. Postavit pět sjezdů, o nichž se uvažovalo, prý v tak krátkém úseku silnice neumožňují platné zákony a předpisy.

Auta by měla objíždět České Budějovice po dálničních úsecích Úsilné Hodějovice a částečně Hodějovice Třebonín.

V současné době dělníci pracují na stavbě dálnice v úseku Borek Úsilné, která částečně odvede provoz ze severní části Českých Budějovic. Pravděpodobně to nebude dříve než na podzim 2017.