Radka Pistoriusová, tisková mluvčí Českých drah, potvrdila Deníku, že jízdní řád pro nové soupravy je 
v přípravě. „Existuje tak zvaný první návrh jízdního řádu," řekla Radka Pistoriusová. Mluvčí drah dodala, že přáním je přiblížit se cestovní době dvě hodiny, nyní je to dvě hodiny a 23 minut.

„Pro jízdní řád 2017 se připravujeme na možnost zavedení vlaků s rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
V současnosti do Českých Budějovic jezdí rychlíky rychlostí do 140 kilometrů za hodinu," nastínila největší uvažovanou změnu Radka Pistoriusová ale 
s tím, že hlavním objednavatelem dálkových vlaků je Ministerstvo dopravy. To už připravilo podle tiskového mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda příslušný materiál pro jednání vlády. Pokud vše půjde hladce, lze očekávat start nových vlaků s novým jízdním řádem 
v prosinci 2016.

„Každé zkrácení jízdy je dobré. A pokud to bude komfortnější, tím lépe," říká 
o uvažovaných změnách Marie Růžičková z Českých Budějovic, která do Prahy pravidelně vlakem jezdí za vnoučaty.

Nynější časyV současnosti jezdí autobusy trasu České Budějovice – Praha 
za 2 hodiny a 15 minut 
a déle, vlak standardně 
za 2 hodiny a 23 minut.

Vlakům pomáhá nový koridor

Novou tvář by mohlo už na konci roku dostat cestování vlakem z Českých Budějovic do Prahy. Díky výstavbě IV. železničního koridoru bude na většině trati možné jet rychlostí 160 kilometrů za hodinu.

Cestující by změny určitě ocenili. „Jsem přesvědčená, že tato trať patřila mezi ty nejzanedbávanější. Každý krok dopředu je posun ke spokojenějšímu zákazníkovi," říká Marie Růžičková 
z Českých Budějovic, která cestuje do Prahy pravidelně a má raději vlak než autobus. „Na trati jezdí soupravy ještě z kdovíjakého roku," dodává Marie Růžičková.

Důležitým předpokladem změn je nová trať. Od roku 2013 vylepšila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na IV. železničním koridoru celkem 48 kilometrů tratí
v součtu za 12,3 miliard korun. Byly to například úseky Veselí nad Lužnicí – Soběslav, České Budějovice – Nemanice, Ševětín – Horusice nebo Votice – Benešov. „Zbývají modernizovat úseky Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice, zahájení předpokládáme v roce 2018 a Nemanice – Ševětín," vyjmenovává Marek Illiaš 
z tiskového oddělení SŽDC části trati, které zatím mají starou podobu. „Kromě těchto tří vyjmenovaných úseků je celá trať z Prahy na státní hranici připravena na rychlost 160 kilometrů za hodinu," dodává Marek Illiaš. Největší otázky u nemodernizovaných úseků jsou spojeny s budoucí podobou trati Ševětín – Nemanice. Tady ještě není vydané stavební povolení a není jistý ani způsob financování.

Rychlost vlaků se ale nemusí měnit na celé trati, aby to ovlivnilo nasazené soupravy. „Pro rychlost 160 kilometrů za hodinu musí samozřejmě odpovídat jak lokomotiva, tak souprava," upozorňuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová a doplňuje, že už dnes jezdí jako mezistátní spoje vlaky kategorie EuroCity nebo InterCity, které mají modernější klimatizaci, elektrické zásuvky pro potřeby cestujících a podobně.

Cenu jízdného by změna vlaků neměla podle mluvčí drah nijak ovlivnit. Cena 
ve vlacích EuroCity, v rychlících i osobních vlacích je stejná, nezávisí na kategorii vlaku," dodává Radka Pistoriusová.