Nicméně na území Vyškovska podobných incidentů ve srovnání s loňským rokem ubylo. „Jeden z posledních případů se stal na čerpací stanici na Slavkovsku, kde zloděj minulý měsíc natankoval do nákladního auta téměř třiasedmdesát litrů nafty a bez zaplacení odjel. Podařilo se nám ho nicméně dopátrat," poznamenala mluvčí vyškovské policie Alice Musilová.

Jednalo se o jeden z pouhých šesti případů, které zatím letos vyškovští policisté museli řešit. „Loni to bylo za stejné období šestnáct a za celý rok šestadvacet krádeží," vypočetla Musilová s tím, že statistika z dřívějších let by byla zavádějící, protože tehdy byly ještě sloučené územní odbory policie Vyškova a Blanska.

Benzinová pumpa nacházející se na dálnici nebo frekventovaných výpadovkách je podle lidí pohybujících se v oboru ve větším ohrožení než taková, co je umístěná na klidnějších trasách. „Když jsem pracovala na dálniční benzínce, případů, kdy někdo natankoval a bez placení odjel, bylo mnohem víc. I na současném místě se to už za mé služby několikrát stalo, ale zdaleka ne tolikrát. Ani si vlastně nevzpomínám, kdy naposledy," zaklepala pro jistotu pracovnice na jedné z vyškovských stanic Radka Kreslová.

Také Richard Králík z Bučovic, který v odvětví podniká, má podobnou zkušenost. „Nyní provozuji menší benzínku, která se nachází spíš na odlehlejší silnici a kde tankují prakticky stále ti samí řidiči, takže s případy krádeží paliva se nesetkávám. Minulé působiště jsem měl ale v Brně na výpadovce na Vídeň a tam k takovým krádežím docházelo velice často. Řešit jsme museli v průměru dva až tři případy týdně," připomněl Králík.

Kradené značky

Při pátrání po zloději pomáhají policistům nejčastěji kamerové systémy na stanicích, díky kterým je možné zjistit registrační značku auta, jehož plná nádrž neobohatila pokladnu benzínky.

To ovšem ne vždy pomůže. „Jsou případy, kdy pachatel využije ukradené značky," podotkla Musilová. To platí i pro výše zmíněný černý Nissan, na kterém se vystřídala už řada značek.

Dobře to zná také Kreslová obsluhující vyškovskou čerpací stanici. „Kdo se na takové krádeže specializuje, má k ruce hodně ukradených značek. Když pak vjede na dálnici, už se po něm hodně těžko pátrá. Někteří zloději kromě toho také nosí do obličeje naraženou kšiltovku, takže je z kamerového záznamu nelze identifikovat ani podle podoby," dodala pracovnice.

Jak se jednání nepoctivých řidičů klasifikuje, vychází z toho, kolik do palivové nádrže natankují. Pokud se neoprávněně obohatí naftou nebo benzínem v ceně do pěti tisíc korun, jde ještě o přestupek, jestliže sumu překročí, dopouštějí se trestného činu. „Zatím se všechny případy, které jsme letos řešily, pohybovaly na úrovni přestupku. Když pachatele zjistíme, předáváme případ k projednání příslušnému správnímu orgánu," doplnila Musilová.

Neobvyklé nejsou podle obsluh stanic případy, kdy zákazník natankuje a zaplatit jednoduše zapomene. Většinou si ale svůj omyl uvědomí, vrátí se a zaplatí, a to ještě před tím, než je zalarmovaná policie. „K planým poplachům, kdy nám obsluha nahlásí případ a následně se ukáže, že dotyčný jen zapomněl zaplatit, ale dochází velmi zřídka," komentovala policejní mluvčí.