PSALI JSME: Opravy dálnice: stovky těžkých aut s betonem projedou téměř denně Vyškovem

Jak podotkl vyškovský starosta Karel Goldemund, zhotovitel akce naprosto špatně a bez konzultací s městem umístil betonárku v lomu v Opatovicích. „A navíc nesplnil podmínky dané stavebním povolením vydaným ministerstvem dopravy. V podstatě nás postavil před hotovou věc, " zmínil Goldemund s odkazem na to, že kdyby se firma ozvala včas, mohli s policií a správou a údržbou silnic najít řešení, které by mělo co nejmenší dopad na dopravu a život ve městě.

I přes jeho vysvětlení, proč radnice nemohla reagovat, jsou však někteří obyvatelé Vyškova a místních částí rozhořčení. Například Jana Vrtílková. „Nevěříme tomu, že město o ničem nevědělo. Stavební povolení se přece muselo vydávat a projednávat ve Vyškově. A že by starosta o takové gigantické akci, kdy má centrem města denně projíždět kolem pěti set nákladních aut, nevěděl, se mi nechce věřit," řekla Vrtílková.

Také mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha sdělil, že vyškovský stavební úřad informace měl. „Dodrželi jsme všechny právní předpisy. Informovali jsme příslušný báňský úřad a záměr instalovat betonárku dostal k vyjádření i stavební úřad ve Vyškově. Od toho betonárka získala souhlas s provozováním zařízení," uvedl Kostiha.

To však starosta Vyškova odmítá. „Metrostav umístění betonárky skutečně projednával. Ale pouze s báňským úřadem. Není pravda, že se obrátil i na stavební úřad města. My jsme se o všem skutečně dozvěděli až minulé pondělí. A trasy jsme s Metrostavem projednávali na schůzce, kterou jsem podnítil já. Z jejich strany nikdy žádná iniciativa nebyla," zdůraznil Goldemund.

16dní má přes Vyškov jezdit od šesti ráno do šesti večer těžká nákladní doprava. Termíny pak záleží na počasí.

Vzhledem k časové tísni už město podle něj má leda šanci zaměřit se na dodržování dopravních předpisů ze strany řidičů dopravujících materiál. A to jak ve spolupráci se státní policií, tak vyškovskými strážníky. Jejich velitel Petr Sedláček vzkázal, že se zatím žádných přestupků nedopustili.

A přestože zatím nezaznamenali ani poškození silnic, radnice se dohodla se správou a údržbou silnic na pořízení detailní dokumentace před akcí, v jejím průběhu i po skončení. „Škody budeme po Ředitelství silnic následně vymáhat," doplnil Goldemund. K dokumentování vyzval obyvatele na sociálních sítích i dědický osadní výbor. Po poradě s právníkem doporučuje nafotit stávající stav domů zvenku i zevnitř.

Podle Kostihy ale nebude situace na vyškovských silnicích tak dramatická. Co se pak týká vyjádření radnice, to, že o trasách nevěděla, Metrostav překvapilo. „Ale nerozporujeme jej," řekl Kostiha s tím, že povinnost projednat trasy je jak podle stavebního povolení, tak i na základě zákona uložena investorovi, tedy Ředitelství silnic a dálnic. Metrostavu pak z obchodních podmínek, které má s ředitelstvím domluvené, vyplývá povinnost předat objednateli v zákresu a popisu všechny přístupové cesty.

Podle něj je tedy možné, že si ředitelství obchodní podmínky vykládá jinak a došlo k nedorozumění. „My jsme z výkladu zákona předpokládali, že věc s Vyškovem projedná ředitelství. Podnik možná zase předpokládal, že to uděláme my. Mohlo dojít k nezáměrnému procesnímu pochybení," naznačil Kostiha.