V pátek krátce po půl jedenácté večer srazil nákladní vlak na železničním koridoru mezi Doubravicí nad Svitavou a Skalicí nad Svitavou muže a ženu. Oba lidé na místě zemřeli. Policisté nehodu dále vyšetřují a zjišťují totožnost zemřelých. „Šli přímo po kolejích směrem ke Skalici nad Svitavou. V táhlé zatáčce je strojvedoucí uviděl na poslední chvíli, nestihl zastavit a oba srazil," popsala stručně okolnosti události policejní mluvčí Iva Šebková.

Podobný případ se stal o necelý týden dřív krátce za železniční zastávkou Blansko-město. Před šestou hodinou večer v sobotu třiadvacátého listopadu srazila vlaková souprava EuroCity jedoucí z Hamburku do Budapešti devětatřiceti­letého muže.

Záchranáři museli zraněného, který v okamžiku nehody seděl na kolejích, uvést do umělého spánku. „Po podání nutných roztoků a léků a napojení na přístroje byl muž transportován do Fakultní nemocnice Brno," uvedla mluvčí jihomoravské záchranky Barbora Zuchová.

Začátkem měsíce navíc v Doubravici nad Svitavou srazil vlak šestačtyřicetiletou ženu, která vstoupila do kolejiště. Na místě zemřela.

36 lidí za 6 let

Drtivá většina nehod způsobí dopravní komplikace. „Kvůli železničnímu neštěstí musely zůstat stát vlaky na obou kolejích. Mezi oběma stanicemi jsme zajistili náhradní autobusovou dopravu. Nákladní vlaky jezdily až do čtyř hodin v noci pouze po jedné koleji," řekla k víkendové události mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Na prvním místě však podle ní zůstává člověk. „Podobné nehody nám sice přidělávají práci, ale nejdůležitější je jejich tragický rozměr. A nejde pouze o životy lidí, ale mimo jiné o psychický dopad na strojvůdce, který nehodě nemá šanci zabránit," připomněla Šubová.

Za posledních šest let zemřelo na blanenských kolejích šestatřicet lidí. Drážní inspekce přesto regionu zvláštní pozornost nevěnuje. „Přes Blanensko vede jedna z nejvytíženějších tratí v Česku, což přináší řadu rizik. Části problémů by šlo předejít díky podchodům a nadchodům, které by odvedly lidi mimo koleje. Ale museli by je využívat," podotkl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V tom je hlavní problém i podle Šebkové. „Musíme samozřejmě posuzovat případ od případu. Hlavní je rozlišit nešťastné náhody a sebevraždy. Vlaků jezdí přes Blanensko mnoho a velkou rychlostí. Podchody situaci vyřeší jen minimálně. Stejně záleží na lidech, jestli se odnaučí zkracovat si cestu přes koleje," upozornila Šebková.