Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boskovická spojka? Komise ministerstva dopravy již vybrala trasu

Boskovice – Mluví se o ní téměř deset let. Přestože o ní málokdo věděl něco bližšího, měla své velké příznivce i odpůrce. A je tomu tak i nyní, kdy boskovická spojka, která lidem umožní cestovat z Boskovic přímo do Brna a zpět, získává stále reálnější podobu. Centrální komise ministerstva dopravy již vybrala trasu, kudy spojka povede, a také vyčíslila, kolik bude stát. Stavět ji chce již za tři roky.

25.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ivo Michalík

Odborníci vybírali z několika různých možností, které jim nabídla takzvaná studie proveditelnosti. „Zohledňovali finanční náročnost, průchod krajinou, počet přepravených osob či dopad na životní prostředí," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která bude investorem stavby.

Vítězná varianta rovná se novostavba spojky bez přeložky stávajícího koridoru. „Součástí stavby bude modernizace železniční stanice Boskovice. Vybudujeme tam nová nástupiště s přístupem přes nový bezbariérový podchod. Dále zřídíme novou zastávku ve Lhotě Rapotině. Na trať instalujeme nové zabezpečovací zařízení a také trakční napájení, které umožní přímý provoz elektrických jednotek," přiblížil Ptačinský.

Starosta Lhoty Rapotiny Michal Sedlák ale již dříve uvedl, že spojku považuje za ekonomický nesmysl. A nadále na tom trvá. „Návratnost investice nevidím žádnou. Obyvatelé naší vesnice budou vlaky do Brna využívat jen minimálně. Za prací jich tam jezdí málo, a když už, tak autem. Ale stavbě určitě bránit nebudeme. Přes obec denně projíždí tisíce aut, takže když tady bude kolej, ničemu to vadit nebude," uvedl Sedlák.

Mrzí jej, že o podobě spojky s ním nikdo z těch, kteří o ní rozhodují, nemluvil. „Nikdo nás nekontaktoval, na nic se nás neptal. Spojka přitom povede přes náš katastr. Jednají o nás, ale bez nás. Chybí jakékoliv bližší informace. Mimo jiné by mě zajímaly varianty, které se projednávaly," sdělil rapotinský starosta.

Podobného názoru je i radní města Boskovice Vladimír Farský, který pracuje jako strojvedoucí. „Nikdo nás s plány neseznámil. Každou chvíli navíc máme jiné zprávy. Jednou se mluvilo o tom, že osobní vlaky z Boskovic do Velkých Opatovic budou zrušené. Podruhé zase, že budou i nadále jezdit," uvedl Farský. Čas jízdy z Boskovic do Brna a v opačném směru se díky spojce zkrátí o deset minut. Podle Farského se tím ale doprava nijak nezrychlí. „Nevím, kdo to počítal, ale zřejmě je v tom započítaný i nynější přestup ve Skalici nad Svitavou. Do Brna ale jezdí lidé hlavně rychlíky a spěšnými vlaky. Osobákem z Boskovic pojede jen málokdo. Takže stejně bude spousta lidí cestovat do Skalice a přestupu se nezbaví," uvedl Farský.

Mezi Boskovicemi a Lhotou Rapotinou jsou nyní dva železniční přejezdy. „Po terénních úpravách se oblouk narovná. Tím se traťová rychlost sice zvýší z padesáti na osmdesát kilometrů v hodině, ale stejně nebude rychlejší jet osobákem než rychlíkem. Odbočka na spojku má být navíc na frekventované trati mezi Skalicí a Doubravicí. Když se tam porouchá vlak, zastaví se tím celý koridor. Je to velké technické riziko," upozornil Farský.

Dopravní inženýři ale mají jasno. Spojka výrazně zvýší komfort cestujících. „Na trase budou jezdit i vlaky RegioPanter. Vysoká nástupiště a bezbariérové přístupy usnadní cestování maminkám s kočárky, starším lidem nebo handicapovaným osobám," vysvětlil Ptačinský.

V pracovní dny budou podle něj vlaky jezdit každou půlhodinu. „Významným přínosem bude odstranění přestupu, který mohl některé cestující odrazovat. Jihomoravský kraj zároveň ušetří na dopravě. Optimálně využije kapacity vlakových souprav a autobusů. Souběžné autobusové linky mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi bude moci zredukovat. Díky přímému vlakovému spojení již navazující autobusy nebudou přeplněné. Obyvatelé Boskovic se rychleji dostanou k brněnským lékařům, do nemocnic, na úřady, do škol či divadel," upřesnil Ptačinský.

Spojka bude stát 1,15 miliardy korun. Mají ji pomoct zaplatit fondy Evropské unie. „Studie proveditelnosti prokázala a odůvodnila, že je smysluplné do spojky investovat tak vysokou částku. Nyní je potřeba vypracovat dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Věříme, že se všechny přípravy povede zvládnout tak, abychom mohli stavbu zahájit v roce 2018," doplnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Autor: Petra Srstková

25.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Martin Janeček
12

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Předvolební debata v deníku 19.10.2017
0 10

Co vám evokují provokativní plastiky Davida Černého? Deník se ptá politiků

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

AKTUALIZUJEME

Dva lidé zemřeli v Jirkově kvůli šesti stovkám. Žhář půjde na 15 let do vězení

Pachatel nalil na dveře toluen a zapálil ho. Obyvatelé bytu se už nedostali ven.

Češi doma více plýtvají, nejraději šetří na teplé vodě

Raději sprchu nežli vanu – takto šetří teplou vodou české domácnosti. Je to jejich nejoblíbenější způsob, jak omezit domácí výdaje za energii. V obecné rovině ale ochota přiškrtit výdaje klesá. Zatímco před dvěma lety spořilo 88 procent domácností, letos už to je o 4 procentní body méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení