Ultrajemné částice jsou tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. „Brňané vůbec nemusí tušit, jak velké množství jedů vdechují. Smog s nimi totiž není nijak výrazně cítit a není ani vidět," poznamenal lékař Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví, který dánského experta pozval.

Podobné měření se v Brně uskutečnilo poprvé. „Běžné přístroje Českého hydrometeorolo­gického ústavu se zaměřují jen na větší částice. Ty malé jsou ale také velmi škodlivé," upozornil Šuta.

Částice se dostávají hluboko do plic. „Pronikají do krevního řečiště a poškozují stěny cév. Vedou k mnoha vážným onemocněním, jako jsou infarkt, mrtvice nebo rakovina," varoval lékař. Dodal, že v České republice zemře v důsledku špatného vzduchu předčasně šest tisíc lidí ročně.

ROZHOVOR S DÁNSKÝM EXPERTEM ČTĚTE VE STŘEDEČNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST

Například v křižovatce ulic Úvoz a Údolní naměřil v úterý dopoledne speciální přístroj téměř čtyřicet tisíc částic v jednom krychlovém centimetru vzduchu. Zdraví ohrožující je přitom už o deset tisíc nižší hodnota.

Data získaná z měření odborníci nemohou srovnat s žádnými limity. „V České republice pro takto malé částice žádné normy neexistují. Světová zdravotnická organizace ale loni doporučila zpřísnit evropskou politiku ochrany ovzduší a nově zavést měření a limity stanovit. V současné době se tím Evropská unie zabývá," dodal Šuta.

Podle Press-Kristensena je v Brně vzduch velmi špatný. „Vůbec nechápu, proč tady jezdí tolik aut a tak málo lidí na kolech. V Kodani, kde žiji, je zhruba stejná zima a podobně kopcovitý terén, přesto je tam mnohem víc cyklistů. Ti nejen, že nezpůsobují žádné znečištění, ale dělají i něco pro své tělo," upozornil Press-Kristensen.

V Brně je sedm stanic, na kterých meteorologové měří hodnoty větších prachových částic. Podle evropské směrnice lze povolené maximum překročit v pětatřiceti dnech za rok. Loni to ale bylo ve více než sedmdesáti případech. Letos už jedna ze stanic hlásí překročení v devatenácti dnech.

Město prý problém řeší. „Zabýváme se tím dlouhodobě. V současné době zpracováváme studii, na základě které chceme navrhovat změny. Také například ve spolupráci s dopravním podnikem řešíme nákup nových autobusů, které by životnímu prostředí tolik neškodily, nebo plánujeme další výsadbu zeleně," řekl vedoucí odboru životního prostředí z brněnského magistrátu Martin Vaněček.